انتشار این مقاله


محافظت از پوست در برابر آفتاب در سال جدید

فرقی ندارد که در منطقه ای با آب و هوای سرد و زمستانی زندگی کنید یا در منطقه ای با آب و هوای گرم وآفتابی؛ یک موضوع کاملاً واضح است: وقتی هوا آفتابی است، شما می خواهید از منزل خارج شوید اما پیش از خروج از منزل و لذت بردن از نور و گرمای آفتاب، […]

فرقی ندارد که در منطقه ای با آب و هوای سرد و زمستانی زندگی کنید یا در منطقه ای با آب و هوای گرم وآفتابی؛ یک موضوع کاملاً واضح است: وقتی هوا آفتابی است، شما می خواهید از منزل خارج شوید اما پیش از خروج از منزل و لذت بردن از نور و گرمای آفتاب، باید اعمالی را برای محافظت از پوست خود انجام دهید.

آفتاب سوختگی: آنچه باید بدانید

خطرات دریافت بیش از حد نور خورشید کاملاً واضح است. پرتوهای فرابنفش (UV) خورشید نه تنها سلول های پوست را تخریب کرده و موجب ایجاد آفتاب سوختگی می شوند، بلکه نقش آن ها به عنوان عوامل سرطان زا ثابت شده است. در واقع، بسیاری از نمونه های سرطان به دلیل تابش پرتوهای فرابنفش رخ می دهند. در شکل پایین می بینید که نور خورشید چگونه اثر تخریبی دارد و چرا آفتاب سوختگی موجب ایجاد مشکلات می شود:

کرم های ضد آفتاب

وقتی بحث محافظت از نور آفتاب به میان می آید، کرم های ضد آفتاب از مهم ترین خطوط دفاعی هستند اما برچسب هایی بر روی قوطی های کرم های ضد آفتاب زده می شوند، طی چند سال اخیر تغییر کرده اند بنابراین بهتر است قبل از استفاده از این کرم ها، اطلاعات خود را درباره ی آن ها افزایش دهید تا مؤثرترین نوع آن ها را برای حفاظت از پوستتان بتوانید انتخاب کنید. در شکل زیر می توانید با اطلاعاتی را که بر روی قوطی ها درج می شوند، بیشتر آشنا شوید:

کرم ضد آفتاب به تنهایی کافی نیست

گرچه کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از پرتوهای مضر خورشید ضروری است، ولی تنها راه افزایش محافظت از پوست نیست؛ لباس ها و عینک شما نیز به محافظت از شما در برابر نور خورشید کمک می کنند و کارهای ساده ای مانند دوری از آفتاب در میانه ی روز نیز ثمربخش هستند. در شکل زیر شما می توانید راه های دیگر محافظت در برابر آفتاب را مشاهده نمایید:

آفتاب آن قدرها هم بد نیست…

در مورد آفتاب، سنجیدن خوب و بد آن به این سادگی ها نیست اما پرتوهای خورشید فوایدی نیز برای بدن ما دارند؛ در واقع اجتناب کامل از نور خورشید می تواند مضر باشد. نور خورشید بهترین منبع ویتامین D است و تأمین میزان کافی از این ویتامین با اتکای محض به منابع غذایی کار مشکلی است. ویتامین D هنگام برخورد پرتوهای فرابنفش به پوست تولید می شود و یک واکنش شیمیایی را موجب می گردد.

خطرات گرما

البته نور خورشید تنها خطر برای سلامتی انسان در خارج از منزل نیست؛ افزایش دما می تواند خطر بیماری های مرتبط با گرما را در افراد افزایش دهد که از جمله ی آن ها می توان به گرمازدگی و سکته گرمایی مرگبار اشاره نمود.

 

 

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید