انتشار این مقاله


ویژه‌ی نوروز ۹۶: نحوه‌ی جواب دادن سؤالات بی‌ربط در مهمانی‌ها!

هیچ‌چیز بهتر از مهمانی‌های خوانوادگی در مناسبت‌های خاص نیست. همه‌ی ما خانواده‌ی خود را دوست داریم ولی برخی اوقات نسبت به حضور در این مراسم‌ها، به دلیل سوالات بی‌ربطی که درآن‌ها پرسیده می‌شود، دودل هستیم! تقریبا هیچ‌کس نمی‌تواند از این قبیل سوالات فرار کند. وقتی که من تنها بودم، عمه‌ام با پرسیدن اینکه چرا هنوز […]

هیچ‌چیز بهتر از مهمانی‌های خوانوادگی در مناسبت‌های خاص نیست. همه‌ی ما خانواده‌ی خود را دوست داریم ولی برخی اوقات نسبت به حضور در این مراسم‌ها، به دلیل سوالات بی‌ربطی که درآن‌ها پرسیده می‌شود، دودل هستیم!

تقریبا هیچ‌کس نمی‌تواند از این قبیل سوالات فرار کند. وقتی که من تنها بودم، عمه‌ام با پرسیدن اینکه چرا هنوز تنهایی من را اذیت می‌کرد، اکنون که با یک نفر در رابطه هستم، سوال تغییر کرده و به “کی ازدواج می‌کنید” تبدیل شده‌است. مطمئنا سوال بعدی هم ” کی بچه‌دار می‌شوید” خواهد بود. نگران نباشید شما تنها نیستید. این سوالات، موردی هستند که در همه‌ی خانواده‌ها (بزرگ یا کوچک) مشترکند.

وقتی که پاسخ شما نمی‌تواند، شما را از این مخمصه برهاند… 

بدترین حالت هنگامیست که شما از جواب دادن امتناع می‌کنید و آن‌ها این رفتار شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. گفتن اینکه ” به شما ربطی ندارد” احتمالا ساده‌ترین جوابیست که به ذهنتان می‌آید، اما ممکن است که آنان شما را بی‌ادب و بی‌احترام بدانند. مطمئنا هیچ یک از ما نمی‌خواهیم که مشکلی در روابط خانوادگیمان بوجود بیاید.
دادن جواب‌های کوتاه نیز همیشه مؤثر نیست. “فعلا برنامه‌ای برای آن ندارم” نیز یک جواب مبهم است و بیشتر افراد این جواب را به معنی ” سوال دیگری نپرسید به خاطر خدا” نمی‌دانند و در عوض ممکن است سوالات بیشتری نیز به سمت شما بیاید که به زودی در می‌یابید پاسخ به این همه سوالات بی‌پایان چفدر خسته‌کننده است.

شما می‌توانید دست بالاتر را بگیرید در اینگونه موارد و سوالی بپرسید!

راه مؤثرتر برای کنار‌آمدن با این سوالات این است که اول قصد و هدف آن‌ها را بفهمید. افراد هیچ‌گاه بدون هدف سوالی را نمی‌پرسند. دانستن هدف آنان می‌تواند شما را از یک موضع غیرفعال جابه‌جا کند و با یک چرخش کوچک، شما کسی خواهید بود که مکالمه را به دست گرفته‌است.

بهترین راه برای فهمیدن منظورشان، پراکندن و متفرق کردن سوالشان با سوالات دیگر است:

-چرا هنوز مجرد هستی؟
+آیا شما نگرانید که من خیلی تنها باشم؟

-کی ازدواج می‌کنید؟
+آیا شما نگرانید که من خیلی صبر کرده‌ام؟

با این روش خیلی سریع قادر به تشخیص هدف فامیل خود از پرسیدن شوال خواهید بود. افرادی که قصد مهربانانه‌ای دارند، به سادگی نیت خود را بیان کرده و به مکالمه اجازه می‌دهند که در یک مسیر راحتتر و خلاقانه‌تر پیش برود. حتی در برخورد با افرادی که بداخلاق هستند و می‌خواهند شما را در جمع شرمنده کنند نیز، با این روش می‌توانید مکالمه را در کنترل بگیرید و توجه اطرفیان را منحرف سازید.

البته نسبت به تن صدایتان و نیز زبان بدن مواظب باشید. گاهی‌اوقات ممکن است که سوال آنان شما را مورد آزار قرار دهد، اما شما باید یک نفس عمیق کشیده و در هنگام پاسخ‌گویی کاملا آرام باشید و در این صورت آنان موضع دفاعی یا تهاجمی نخواهند گرفت. هیچ‌گاه جوری رفتار نکنید که دیگران احساس کنند شما با آنان درگیر شده‌اید.

چگونه بعد از دانستن هدف، پاسخ‌های بعدی را بدهیم!

در صورتی که فضول هستند و یا می‌خواهند شما را شرمنده کنند، یک جوک تعریف کنید!

برخی از افراد صرفا فضولند. آنان به اندازه‌ای که فکر می‌کنید اهمیت نمی‌دهند و در نتیجه شما می توانید در صورت عدم تمایل به پاسخ دادن، با گفتن یک جوک یا حرف بی‌ربط به سوال موضوع را منحرف سازید. بیشتر آنان وقتی ببینند که نمی‌توانند به هدفشان دست یابند، دیگر سوال نمی‌پرسند. برای به جلو بردن مکالمه، می توانید از بحث درباره‌ی علایقتان نیز بهره بگیرید، زیرا تحقیقات اخیر نشان داده که این کار یکی از بهترین راهها برای فرار از این موقعیت‌هاست.

در صورتی که صرفا هدفشان برقراری ارتباط است، ابتکار عمل را بدست بگیرید!

برخی سوالاتی جدا از مهربانی می‌سند. اینان افرادی هستند که شما به ندرت آن‌ها را می‌بینید و می‌خواهند با این سوال یخ جمع را باز کرده و صمیمیت ایجاد کنند. آن‌ها احتمالا نمی‌دانند که این سوالات برای شما آزاردهنده است. در این‌گونه موارد ابتکار عمل را بدست‌گرفته و بحث را در جهتی که می‌خواهید، هدایت کنید و از موضوعات حساسیت برانگیز رد شوید.

زمان خود را بر روی افراد صحیح متمرکز کنید!

ممکن است که شما نخواهید قبول کنید اما بگذارید با حقیقت روبرو شویم: برخی از خویشاوندان و افراد فامیل، می‌خواهند ما را شرمنده و آزرده کنند. از آنجایی که ما نمی‌توانیم تعیین کنیم که افراد فامیل چگونه باشند، در نتیجه باید زمانمان را بر روی افراد درست متمرکز کنیم. دانستن هدف آنان از برقراری مکالمه می‌تواند بسیار به شما کمک کند تا بتوانید برخود مسلط‌تر بوده و به آرامی پاسخ دهید و نیز به شما اجازه می‌دهد که به راحتی از تله‌ی سوالات بسیار شخصی بگریزید. اگر شما بتوانید کنترل مکالمه را بدست بگیرید و اجازه ندهید که چیز شما را بیازارد، آن موقع می‌توانید از حقه‌هایشان قبل از اینکه پدیدار شوند جلوگیری کنید.

اگر احساس کردید که از مهمانی خانوادگی پیشرو به علت این سوالات ترس دارید، نگران نباشید! آرامش خود را حفظ کنید، سوالاتی را برای فهمیدن قصد آنان بپرسید و کنترل مکالمه را بدست بگیرید. با تمرین و انجام این روش به تدریج می توانید از پس هر موقعیت سختی بربیایید. چه کسی بهتر از افراد خانواده برای تمرین این کار وجود دارد؟

محمد مولودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید