انتشار این مقاله


آیا شخصیت در طول زمان تغییر می‌کند؟

طولانی‌ترین پژوهشی که تا کنون در مورد شخصیت‌ انسان‌ها انجام شده است به سوال قدیمی آیا شخصیت افراد در طول زمان تغییر می‌کند یا نه پاسخ داده است. آیا شما ۱۰ سال دیگر همین فردی که الان هستید می‌مانید؟  ۴۰ سال دیگر چطور؟ همانند بسیاری از افراد شاید پاسخ شما به این سوال مثبت باشد […]

طولانی‌ترین پژوهشی که تا کنون در مورد شخصیت‌ انسان‌ها انجام شده است به سوال قدیمی آیا شخصیت افراد در طول زمان تغییر می‌کند یا نه پاسخ داده است.

آیا شما ۱۰ سال دیگر همین فردی که الان هستید می‌مانید؟  ۴۰ سال دیگر چطور؟ همانند بسیاری از افراد شاید پاسخ شما به این سوال مثبت باشد یا حداقل، چیزی که در درون خود حس می‌کنید این‌گونه باشد.

اما اگر ویژگی‌های شخصیتی شما در ۱۴ سالگی را با ۷۰ سالگی مقایسه شود چطور؟ تست‌های روان‌شناسی چه چیزی را نشان می‌دهند؟ روانشناسان برای پاسخ دادن به سوالات بالا، در سال ۱۹۴۰، روی گروهی متشکل از ۱۲۰۸ نوجوان، پژوهشی را آغاز کردند. در ادامه، در سال ۲۰۱۲، موفق شدند از ۱۷۴ نفر از آنان، مجددا تست روان‌شناسی مشابهی انجام دهند. این مدت زمان، طولانی‌ترنی زمانی است که پژوهشی مرتبط با شخصیت افراد رخ داده است.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه می‌توان با یک سؤال ساده، به شخصیت افراد پی برد؟


نتایج تعجب‌آور بودند! هیچ نشانه‌ای از ارتباط شخصیت یک فرد در ۱۴ سالگی و ۷۰ سالگی وجود نداشت! یعنی نتایجی که ۶۳ سال بعد مشاهده می‌شدند، گویی فرد دیگری را نشان می‌دهند.
با این وجود، فاصله‌ی زمانی عظیمی که بین دو تست وجود داشت را نمی‌توان نادیده‌ گرفت.

نویسنده‌ی مقاله اظهار دارد:

هرچقد فاصله‌ی زمانی بین دو آزمایش شخصیت بیشتر شود، احتمال بروز مشابهت کمتر است. نتایج ما نشان می‌دهند زمانی که این فاصله به اندازه‌ی ۶۳ سال طولانی شود، احتمال بروز شباهت بسیار پایین است.

در حقیقت، این تغییرات آنقدر آهسته رخ می‌دهند که بسیاری از ما آن‌ها را حس نمی‌کنیم؛ اما تغییرات شخصیتی ما، به اندازه‌ی تغییرات فیزیکمان وجود دارند و در پژوهش دقیقی همانند مورد بالا، به‌راحتی قابل تشخیص‌اند.
پس ‌اگر فکر می‌کنید ۲۰سال دیگر، همین فرد کنونی هستید، بدانید سخت در اشتباه‌اید! نتایج این پژوهش در مجله‌ی Psychology and Aging منتشر شده‌اند.


مقاله‌ی مرتبط: شخصیت شما با شکل فیزیکی مغز شما در ارتباط است


فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید