انتشار این مقاله


برنامه‌ریزی هفتگی برای بارداری!

وقتی متوجه می‌شوید که باردار هستید، برای هر هفته آن برنامه‌ریزی می‌کنید و هر روز سوالات بیشتری برای داشتن بارداری سالم به ذهنتان می‌رسد. چه چیزی باید بخورم؟ آیا می‌توانم ورزش کنم؟ کدام تست های قبل از زایمان را باید انجام دهم؟ اگر دوقلو یا چند قلو باردار باشید احتمالا سوالات بیشتری هم به ذهنتان […]

وقتی متوجه می‌شوید که باردار هستید، برای هر هفته آن برنامه‌ریزی می‌کنید و هر روز سوالات بیشتری برای داشتن بارداری سالم به ذهنتان می‌رسد. چه چیزی باید بخورم؟ آیا می‌توانم ورزش کنم؟ کدام تست های قبل از زایمان را باید انجام دهم؟
اگر دوقلو یا چند قلو باردار باشید احتمالا سوالات بیشتری هم به ذهنتان می‌رسد! وزن ایده‌آلم چیست؟ چگونه می‌توانم از زایمان زودرس جلوگیری کنم؟ آیا نیاز به استراحت مطلق دارم؟
با آگاهی هفته به هفته از بارداری می‌توانید تصمیمات بهتری بگیرید. باید‌ها و نباید‌های تغذیه را بدانید، از دیگر مسائل مرتبط با بارداری سالم آگاه شوید؛ از ورزش تا کمردرد و مسائل جنسی.

سه ماهۀ اول بارداری

سه ماه اول بارداری با تغییرات سریع برای شما و کودکتان همراه است.

برای شما، تغییرات فیزیکی سه ماهه اول شامل حساسیت به لمس سینه، خستگی و حالت تهوع می‌باشد و احساساتتان می‌تواند از هیجان تا اضطراب متغیر باشد. برای جنین، سه ماهه اول زمان رشد سریع و نمو است. مغز، نخاع و دیگر ارگان های بدن شروع به تشکیل و قلبش شروع به تپیدن می‌کند. انگشتان دست و پای او نیز شکل میگیرند.

اگر در سه ماهه اول بارداری هستید برای شروع مراقبت‌های قبل از تولد، ملاقاتی با پزشک خود داشته باشید. با این کار، آنچه را در سه ماهه اول و فراتر از آن انتظار می‌رود خواهید‌فهمید. این اطلاعات به شما در مراقبت بهتر از خود و فرزندتان کمک می‌کند.

سه ماهۀ دوم بارداری

طی سه ماهه دوم، نسبت به قبل احساس بهتری خواهیدداشت. اکنون زمان لذت بردن از بارداری‌تان است!

در این دوره، کودکتان واقعی‌تر به نظر می‌رسد. علائم سه ماهۀ دوم شامل سینه‌های بزرگ‌تر، شکم بر‌‌آمده و تغییرات پوستی است. حالا کودکتان می‌تواند آن‌چه می‌گویید بشنود و جوابتان را با حرکاتش بدهد! در هفته بیستم شما در نیمه‌ی راه قرار دارید!

ویزیت‌های منظم با پزشک طی سه‌ماهه‌ی دوم هم‌چنان اهمیت دارند. به پزشک خود آن‌چه را که در ذهنتان است بگویید، حتی اگر احمقانه و کم‌‌اهمیت به نظر بیاید!

سه ماهۀ سوم بارداری

چند ماه آخر بارداری می‌تواند از نظر فیزیکی و احساسی چالش برانگیز باشد! علائم سه ماه آخر شامل کمردرد، تورم مچ پا و اضطراب دائمی است.

در این زمان، کودکتان چشم‌هایش را باز خواهد کرد. این رشد سریع منجر به حرکات جنینی مشخص می‌شود. در آغاز هفته‌ی سی ونهم جنین فول ترم یا رسیده در نظر گرفته می‌شود و آماده خارج شدن از بدن مادر است.

طی سه ماهه آخر، شما باید به‌طور مرتب به ملاقات با پزشکتان ادامه دهید. او موقعیت کودک را بررسی و تغییرات گردنی را ارزیابی می‌کند. داشتن اطلاعات از ۳ ماهه آخر بارداری در مرحله آخر یعنی زایمان به شما کمک می‌کند.

مشکلات بارداری

طی دوران بارداری، اولویت اصلی شما سلامتی فرزندتان است و دلیل اصلی ترس از مشکلات بارداری نیز همین است.

اگر مشکل حادی مانند دیابت، اپیلپسی یا افسردگی دارید؛ باید از آسیب‌هایی که بیماری‌تان برای بارداری ایجاد می‌کند آگاه باشید. برای جلوگیری از ایجاد مشکل، نیاز به کنترل شدید و یا تغییر برنامه رفتاری‌تان دارید.
مشکلاتی مانند دیابت بارداری نیز، بارداری سالم را با چالش مواجه می‌کند. با این که برای هر شخصی نگرانی برای سقط جنین و ترس از مشکلات آزاردهنده است؛ اما راه‌های زیادی وجود دارد تا بتوانید جلوی موانع را بگیرید و کودکی سالم به دنیا بیاورید.

اعتماد به پزشکتان به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم‌ها را برای خود و کودکتان بگیرید!

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید