انتشار این مقاله


امروز در تقویم علم: سر برنارد کتس

سِر برنارد کتس تولد: ۲۶ مارس ۱۹۱۱  وفات: ۲۰ آوریل ۲۰۰۳ ملیت: بریتانیایی – متولد آلمان ۲۶ام مارس سالروز ولادت سر برنارد کتس می‌باشد. فیزیولوژیست و بیوفیزیک‌دان بریتانیایی که در زمینه‌ی نقش و عملکرد اعصاب و ماهیچه‌ها تحقیق میکرد. مطالعات وی در زمینه‌ی آزادسازی نوروترنسمیتر استیل کولین – که ایمپالس‌های عصبی را از یک فیبر عصبی […]

سِر برنارد کتس

تولد: ۲۶ مارس ۱۹۱۱ 

وفات: ۲۰ آوریل ۲۰۰۳

ملیت: بریتانیایی – متولد آلمان

۲۶ام مارس سالروز ولادت سر برنارد کتس می‌باشد.

فیزیولوژیست و بیوفیزیک‌دان بریتانیایی که در زمینه‌ی نقش و عملکرد اعصاب و ماهیچه‌ها تحقیق میکرد. مطالعات وی در زمینه‌ی آزادسازی نوروترنسمیتر استیل کولین – که ایمپالس‌های عصبی را از یک فیبر عصبی به ماهیچه‌ها یا فیبر عصبی دیگر منتقل می‌کند – برای او جایزه‌ی مشترک نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۱۹۷۰ را به ارمغان آورد.

بعد از اخذ مدرک پزشکی از دانشگاه لایپزیگ آلمان در سال ۱۹۳۴، کتس به انگلستان مهاجرت کرده و به پیگیری مطالعات پیشرفته در دانشگاه کالج در لندن پرداخت و در سال ۱۹۳۸ موفق به اخذ مدرک .Ph.D گشت.

به محض دریافت بورسیه‌ی تحصیلی کارنگی، او در استرالیا به تحصیل پرداخت و سپس در طول جنگ جهانی دوم به استخدام نیروی هوایی سلطنتی استرالیا در آمد. او در سال ۱۹۴۶ به دانشگاه کالج بازگشت و از ۱۹۵۲ تا ۱۹۷۸ استاد و رئیس دپارتمان بیوفیزیک شد.

 وی کتاب‌های «تحریک الکتریکی عصب» (۱۹۳۶) ، «عصب، عضله و سیناپس» (۱۹۶۶) و «آزادسازی انتقال‌دهنده‌های عصبی» (۱۹۶۹) به رشته‌ی تحریر در آورده است. او و همکارانش کشف‌های متعددی در زمینه‌ی شیمیِ انتقال عصبی به دست آوردند. این کشفیات شامل « نقش یون‌های کلسیم در افزایش آزادسازی نوروترنسمیترها » و این واقعیت که «ذرات این مواد به طور مداوم، در فواصل زمانی تصادفی آزاد می‌شوند» می‌باشد.


مقالات مرتبط با علوم پایه را در دکتر مجازی بخوانید: شاخه‌ی علوم پایه

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید