انتشار این مقاله


کاهش وزن سریع

کم کردن ۱۰ پوند در ۱۰ روز! هر چقدر می‌خواهید بخورید و همچنان وزن از دست بدهید! هر روز یک سایز لباس کم کنید کم کردن وزن می‌تواند راحت و سریع باشد؛ اگر شما تبلیغات را باور داشته باشید. رژیم‌های غذایی زودگذر و محصولات کاهش وزن به شما قول می‌دهند که شما بتوانید در کمترین […]

کم کردن ۱۰ پوند در ۱۰ روز!
هر چقدر می‌خواهید بخورید و همچنان وزن از دست بدهید!
هر روز یک سایز لباس کم کنید
کم کردن وزن می‌تواند راحت و سریع باشد؛ اگر شما تبلیغات را باور داشته باشید.

رژیم‌های غذایی زودگذر و محصولات کاهش وزن به شما قول می‌دهند که شما بتوانید در کمترین زمان بدنی باریک‌تر داشته باشید. در آمریکا به تنهایی سالانه خریداران در حدود ۳۳ میلیارد دلار  صرف خرید این محصولات می‌کنند.

آیا هیچ یک از این محصولات می‌تواند کاهش سریع وزن بدهد؟ آیا استفاده از این محصولات امن است؟ خطرات استفاده از این محصولات چیست؟ در ادامه با دکتر مجازی همراه باشید، ما بر اساس شواهد به این موضوعات پرداخته‌ایم.

کاهش وزن سریع: چگونه هستند اصلا؟

بسیاری از بازاریان و فروشندگان به شما قول “کاهش وزن سریع” را می‌دهند. دسته‌بندی کردن این روش‌ها و محصولات کار سختی است اما اگر بخواهیم یک دسته‌بندی کلی داشته باشیم به صورت زیر در می‌آید:

رژیم‌های گرشنگی شدید

این روش که به نام “تمیز‌کننده ماهر” هم شناخته می‌شود، توسط بیانسه به این شهرت رسیده است. این رژیم غذایی شامل: آب، شربت آبلیمو، شربت افرا و فلفل قرمز است. گوناگونی در این شیوه‌ی رژیم غذایی بسیار زیاد است و در دهه ۱۹۵۰ این رژیم ابداع شده است. آنها معمولا این رژیم را “سم زدا کننده” هم می‌گویند از طریق تنقیه یا کلونیک(colonics یا enemas).

قرص‌ها و مکمل‌ها

تعداد بسیار زیادی از محصولات در بازار وجود دارد که وعده کاهش وزن سریع را به شما می‌دهند. در حالت کلی، آنها این عمل را از طریق بلاک کردن عمل جذب، افزایش متابولیسم بدنی و سوزاندن چربی‌ها انجام می‌دهند.

رژیم‌های غذایی با کالری بسیار پایین(VLCDs)

یکی از روش‌های ثابت شده در امر کاهش وزن سریع این روش است که می‌بایست با نظارت پزشک باشد. بسیاری از مطالعاتی که بر روی افرادی که کاهش وزن سریع را تجربه می‌کنند، بر روی همین افراد است.

کرم‌ها، دستگاه‌ها، جادو‌ها و افسون‌ها

به نظر می‌رسد که هیچ پایانی برای افکار جاهلانه و بدون تفکر وجود ندارد، چرا که همچنان افراد به دنبال روشی برای کاهش وزن سریع هستند. بسیاری از افراد به دنبال این روش‌ها هستندد تا بتوانند به وسیله‌ی آن به جای رژیم‌های غذایی و ورزش از روش‌های آسان‌تر استفاده کنند.

آیا روش‌های کاهش وزن سریع عملی هستند؟

سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) محصولات مربوط به رژیم‌های غذایی را کنترل می‌کن اما با این حال آنها با این محصولات همانند غذا رفتار می‌کنند به جای دارو‌ها.

FDA همچنین داروها بدون نسخه را کنترل نمی‌کند. برای همین هم شرکت‌های تولید کننده این محصولات لازم نیست که امن و موثر بودن محصول خود را به اثبات برسانند. و این بدین معنی است که محصولات رژیمی نیازی به تاییدیه FDA ندارند تا بتوانند محصول خود را در بازار پخش کنند.

جدای از رژیم غذایی با کالری بسیار پایین و عمل جراحی، روش دیگری عملکردش اثبات نشده است برای این که بتواند کاهش وزن ایجاد کند. داروی تجویزی orlistat می‌تواند کمک کننده باشد، اما این دارو به آرامی و به همراه رژیم غذایی و ورزش می‌تواند موثر باشد. این دارو در بازار با اسم Xenical وجود دارد. بر روی بسته‌های این دارو نوشته شده است که می‌تواند آسیب‌های متعددی به کبد بزند.

در هر یک از روش‌های کاهش وزن سریع، چیزی که چربی‌ها را می‌سوزاند، قرص‌ها یا یک غذای خاص نیست بلکه این کاهش کالری همراه با ورزش و تمرین است که این کار را انجام می‌دهد.

خطرات استفاده از روش‌های کاهش وزن سریع چیست؟

کاهش وزن سریع یک سری سختی‌های فیزیکی به بدن تحمیل می‌کند. این خطرات جدی شامل:

سنگ صفرا؛ که در بین افرادی که برای چندین ماه رژیم غذایی برای کاهش وزن می‌گیرند حدود ۱۲ الی ۲۵ درصد به این بیماری مبتلا می‌شوند.
کم‌آبی بدن؛ که می‌توان از این حالت با نوشیدن میزان مایعات زیاد و مناسب دوری کرد.
سوء تغذیه؛ معمولا در ارتباط با نخوردن میزان مورد نیاز پروتئین در طی چن هفته است.
عدم تعادل الکترولیتی؛ که به ندرت می‌تواند تهدید کننده‌ی سلامتی باشد.
هستند.

دیگر ساید افکت‌های این روش‌های شامل:

سردرد
تحریک‌پذیری
خستگی
سرگیجه
یبوست
بی نظمی های قاعدگی
 ریزش مو
از دست دادن عضلات؛ هستند.

خطرات روش‌های کاهش وزن سریع می‌تواند با افزایش دوره این روش‌ها افزایش یابد. روش‌های بدن مصرف پروتئینی روش‌های خطرناک و ریسکی‌ای هستند.

آیا روش‌های کاهش وزن سریع، فکر خوبی هستند؟

رژیم‌های کاهش وزن سریع می‌توانند اثرات بیماری‌ها را ایجاد کنند، همان‌طور که چاقی ایجاد می‌کند. به همین دلیل، رژیم‌های غذایی با کالری بسیار پایین، روش منطقی در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند به افراد چاق کمک کند.(افرادی که شاخص توده بدنی(BMI) آنها عددی بالاتر از ۳۰ است.) و برای افرادی که برای یک هدف خاص نیاز به کاهش وزن شدید دارند استفاده از روش‌های سریع می‌تواند کارآمد باشد؛ روشی مانند عمل جراحی کاهش وزن.

رژیم‌های غذایی با کالری بسیار پایین می‌بایست برای چندین ماه و تحت نظارت پزشک انجام شود. وعده‌های مصرفی از لحاظ تغذیه‌ای متناسب‌ شده است که افراد ثروتمند می‌توانند با این روش به کاهش وزن واقعی برسند و هزاران دلار صرفه‌جویی کنند. روش‌های VLCD به شکل امنی می‌تواند یک کاهش وزن در حدود ۱۵ الی ۲۵ درصد از وزن بدن را در ۱۲ هفته ناشی شود. این میزان برای افرادی است که بتوانند این پروسه را به انتها برسانند. ۲۵ الی نیمی از افرادی مه نتوانند برنامه را به پایان برسانند، وزن آن‌ها بر می‌گردد به وزن اولیه آن‌ها؛ برای همین دلیل برخی از متخصصین می‌گویند که بهتر است روش عملی‌تر و تاب‌آوردنی‌تر اتخاذ کنیم تا بتوانیم آن را انجام دهیم.

بسیاری از افراد به دنبال روش کاهش وزن سریع هستند و می‌خواهند بدون هزینه این کار را به تنهایی انجام دهند. معمولا این کار بدلیل اهداف کوتاه مدت انجام می‌شود؛ اهدافی مانند پوشیدن یک لباس خاص، یا در ساحل خوب به نظر رسیدن.

گرسنگی دادن به خودتان نمی‌تواند یک فکر خوب باشد، اما اگر شما در سلامت کامل به سر می‌برید و بیماری خاصی ندارید، یک دوره کوتاه مدت کاهش شدید کالری دریافتی نمی‌تواند به شما آسیبی برساند. با این حال شما می‌بایست قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید، و حتما در رژیم غذایی خود پروتئین کامل را مطرف کنید.(۷۰ الی ۱۰۰ گرم پروتئین در روز) از مولتی‌ویتامین‌ها استفاده کنید و غذاهای با میزان پتاسیم زیاد مصرف کنید.(گوجه فرنگی، مرکبات و موز)

همچنین به یاد داشته باشید که رژیم‌های غذایی سریع و مقطعی نمی‌تواند تاثیرات پایداری و سالمی داشته باشد. بیشتر این افراد به سر وزن قبلی خود بر می‌گردند و در نهایت وزن آن‌ها تغییری نمی‌کنند.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید