انتشار این مقاله


تپش بافت قلبیِ پرورش یافته با برگ اسفناج!

سبزیجات برای سلامتی مفید هستند اما این راه جدیدی است که سبزیجات با آن می توانند به قلب شما کمک کنند: برگ های اسفناج می توانند به عنوان داربست و زمینه ای برای سلول های ضربان دار قلب انسان باشند. طی چندین آزمایش، دانشمندان با تزریق سلول های ضربان دار قلب انسان به برگ های […]

سبزیجات برای سلامتی مفید هستند اما این راه جدیدی است که سبزیجات با آن می توانند به قلب شما کمک کنند: برگ های اسفناج می توانند به عنوان داربست و زمینه ای برای سلول های ضربان دار قلب انسان باشند.

طی چندین آزمایش، دانشمندان با تزریق سلول های ضربان دار قلب انسان به برگ های گیاه اسفناج و استفاده از یک محلول پاک کننده برای پاکسازی سلول های گیاهی، موفق به کشت این سلول ها در برگ اسفناج شدند. این مطالعه اظهار می کند که چندین برگ اسفناج می تواند برای پرورش لایه های یک قلب سالم به کار رود که به گفته ی محققان، ممکن است روزی برای درمان بیماران حمله ی قلبی کاربرد داشته باشد.

گلِن گادِت (Glenn Gaudette) محقق ارشد پروژه گفت:

ما کارهای زیادی برای انجام دادن داریم ولی همین هم بسیار امیدبخش است. سازگاری بسیاری از گیاهانی که کشاورزان برای هزاران سال آن ها را پرورش داده اند، برای اسنفاده در کشت بافت، می تواند دسته ی عظیمی از مشکلات این حوزه را حل کند؛

به علاوه، محققان گفتند که می توانند خون و اکسیژن را با تزریق مایعی به رگبرگ های برگ اسفناج، به بافت های درحال تکامل منتقل کنند.

جاشوا گِرشلاک (Joshua Gershlak) دانشجوی فارغ التحصیل رشته ی مهندسی پزشکی می گوید:

وقتی به برگ اسفناج نگاه کردم، شکل ساقه ی آن آئورت را به یادم آورد. با خودم گفتم بهتر است که تزریق مایعات را از طریق همین ساقه انجام دهیم.

مراحل تبدیل برگ اسفناج به بافت قلبی

پژوهشگران می گویند برگ های اسفناج داربست فوق العاده ای برای کشت سلول هاست چون با از بین رفتن سلول های گیاهی، فقط سلولز به جا می ماند. آن ها درگزارش خود ذکر کردند:

سلولز زیست سازگار است و کاربرد گسترده ای در طب بازساختی دارد. مانند مهندسی بافت برای ساخت غضروف، استخوان و ترمیم زخم.

علاوه بر برگ های اسفناج، محققان سلول های گیاهی را از گیاه جعفری، افسنطین و ریشه ی افشان گیاه بادام زمینی نیز پاکسازی کرده اند. داربست هایی که از این گیاهان و شاید گیاهان دیگر تهیه می شوند، می توانند برای بازسازی بافت مفید واقع شوند.

گرچه برگ گیاه اسفناج رگبرگ های زیادی دارد که آن را به عنوان یک داربست برای قلب مناسب می سازد، برنامه های دیگری که محققان دارند، وعده هایی جدید را به دنیای پزشکی می دهد؛ برای مثال ساختار استوانه ای و توخالی ساقه ی گیاه گل حنا می تواند به عنوان پیوند برای یک سرخرگ به کار رود. همچنین چوب درختان می تواند برای کشت بافت استخوان مؤثر واقع شود؛ احتمالاً به خاطر سختی نسبی آن.

گیاهانی که ذکر شدند، می توانند منفعت های اقتصادی و زیست محیطی فراوانی برای دنیای پزشکی داشته باشند. محققان یادآور شدند:

با بهره برداری شیمیایی بی خطر از داربست های بافت گیاهی، می توانیم بسیاری از محدودیت ها و مواد ترکیبی با هزینه ی ساخت بالا را شناسایی کرده و به شیوه ای آسان تر آن ها را بسازیم.

به هر حال، باید دید این داربست های اسفناجی! برای استفاده‌ی انسان بی خطر هستند یا نه و این که آیا ممکن است برخی ازمردم به این بافت‌های پرورش‌یافته بر روی داربست‌های گیاهی پاسخ ایمنی نشان دهند؟

http://www.aparat.com/v/DNcLb
امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید