انتشار این مقاله


علل عمده پف دور چشم

ممکن است روزهایی را تجربه کرده باشید که خوب خوابیده‌اید (حداقل به میزان ۸ ساعت) اما زمانی که بیدار شده و به آینه نگاه کرده‌اید، متوجه پف کردن چشمانتان شده‌اید؛ بدون این ‌که گریه کرده باشید. پس چرا چشمانتان پف کرده است؟ اساسا علت پف کردن چشمان تجمع مایع (ادم نسبی) می‌باشد که معمولا مضر نیست؛ […]

ممکن است روزهایی را تجربه کرده باشید که خوب خوابیده‌اید (حداقل به میزان ۸ ساعت) اما زمانی که بیدار شده و به آینه نگاه کرده‌اید، متوجه پف کردن چشمانتان شده‌اید؛ بدون این ‌که گریه کرده باشید. پس چرا چشمانتان پف کرده است؟

اساسا علت پف کردن چشمان تجمع مایع (ادم نسبی) می‌باشد که معمولا مضر نیست؛ گرچه پف کردن چشمان می‌تواند علل دیگری نیز داشته باشد.

به یاد داشته باشید هرچه بیشتر به تغییرات کوچک بدنتان اهمیت دهید، بیشتر می‌توانید از آسیب‌های جدی پیشگیری کنید.

چند علت پف کردن چشمان شامل موارد زیر است:

مصرف بیش از حد سدیم

طبق پژوهش، بالا بودن میزان نمک بدن منجر به ادم و تورم می‌گردد. برای حفظ تعادل نمک بدن، بایستی مصرف نمک خود را محدود کرده یا به میزان کافی آب مصرف کنید. در صورتی که میزان نمک مصرفی‌تان زیاد بوده و آب ناکافی دریافت کنید، بدنتان برای جلوگیری از دهیدراتاسیون (کم‌آب شدن بدن) مایع زیادی در بدن نگه داشته و احتباس مایع در بدن اتفاق می‌افتد.

به همین دلیل، مصرف بیش از حد نمک می‌تواند یکی از دلایل شایع پف کردن چشمان باشد. 

بیشتر سدیم مصرفی ما از غذاهای آماده و فرآوری شده و نوشیدنی‌ها دریافت می‌شود. هرچه میزان مصرف این غذاها کمتر باشد، ورودی سدیم بدن نیز کمتر خواهد بود. میزان سدیم در غذاهایی مثل پیتزا، ماکیان، سوپ، پنیر و … نسبتا بالاست. پس بهتر است بیشتر از غذاهای فرآوری نشده و با سدیم کمتر استفاده کنید.

کمبود پروتئین بدن

بر اساس نشریات دانشکده پزشکی هاروارد، کمبود پرتئین خون -به علت سوءتغذیه، بیماری‌های کبدی و کلیوی و …- باعث تورم در بدن می‌شود. مرکز تحقیقات کلیوی علت این تورم را کاهش آلبومین خون می‌داند؛ چرا که آلبومین در دفع مایع اضافی بدن نقش عمده دارد.

پس از سالم بودن رژیم غذایی‌تان اطمینان حاصل کنید؛ در وصرت سالم بودن رژیم غذایی، بدن می‌تواند آلبومین موردنیاز خود را تولید کند.

اختلال در عملکرد کلیه

پف دور چشم خصوصا در هنگام صبح، می‌تواند نشانگر اختلال کلیوی باشد. اما چرا؟

بر اساس یک پژوهش، علت چنین شرایطی برداشت و تصفیه ناکافی سدیم توسط کلیه می‌باشد.

چنان که اشاره شد، سدیم زیاد باعث ادم می‌شود. همچنین در اختلالات کلیوی ممکن است کلیه آلبومین دفع کند که این به نوبه خود باعث تجمع بیشتر مایع در بدن می‌گردد.

طبق مرکز تحقیقات ملی کلیوی، از دیگر نشانه‌های بیماری کلیوی مزمن احساس خستگی، حالت تهوع، استفراغ، تورم پا و پاشنه، کاهش اشتها، درد پشت، خشکی و خارش پوست و احساس درد به هنگام دفع ادرار را می‌توان نام برد.

درصورتی که همراه با پف چشم، همه یا تعدادی از این علائم را تجربه کردید، برای تست سلامت کلیه خود به پزشک مراجعه کنید.

مصرف زیاد کربوهیدرات

پژوهشی در موسسه ملی سلامت نشان داد که رژیم غذایی پرکربوهیدرات باعث ترشح بیشتر انسولین و انباشتگی سدیم در بدن می‌شود و به دنبال تجمع سدیم، احتباس آب صورت می‌گیرد.

کاهش میزان مصرف غذاهای فرآوری شده و پرکربوهیدرات، شانس ابتلا به ادم را کم می‌کند. مرکز تحقیقات قلب آمریکا مصرف کربوهیدرات در شکل طبیعی آن را توصیه می‌کند. (مثلا مصرف سیب‌زمینی به جای نان)

بدن ما از آنچه می‌خوریم، تشکیل یافته و تغذیه بر روی حالت روحی نیز تاثیر می‌گذارد؛ تغییرات کوچک در ظاهر ما می‌تواند نشانه کمبود یا زیادبودن ماده‌ای در بدن باشد. به عبارتی، ما در کنترل تغذیه خود هستیم. پس اولین قدم در مراقبت از بدن توجه به سیگنال‌های آن است.


مقاله مرتبط: علت پف‌کردن چشم چیست؟

    دلایل پف چشم


 

 

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید