انتشار این مقاله


باورهای اشتباه درباره افراد مبتلا به اوتیسم

به گزارش دکتر مجازی و به نقل از سلامت نیوز، با وجود اینکه اقدامات زیادی برای بالا رفتن سطح اطلاعات مردم جوامع مختلف در مورد اوتیسم انجام گرفته، ولی باز هم شاهد اطلاعات غلط زیادی در سطح جامعه هستیم که افراد می گویند و تعداد زیادی از آنها نیز شناخت غلطی از این بیماری دارند […]

به گزارش دکتر مجازی و به نقل از سلامت نیوز، با وجود اینکه اقدامات زیادی برای بالا رفتن سطح اطلاعات مردم جوامع مختلف در مورد اوتیسم انجام گرفته، ولی باز هم شاهد اطلاعات غلط زیادی در سطح جامعه هستیم که افراد می گویند و تعداد زیادی از آنها نیز شناخت غلطی از این بیماری دارند و شاید هم افرادی پیدا شوند که اصلاً اسم این بیماری را هم نشنیده باشند. به گزارش “هافینگتن پست” بسیاری از افرادی که به این بیماری دچار شده‌اند از جمله کودکان، گوشه گیر هستند و به دلیل عدم آگاهی صحیح، از طرف افراد جامعه میز طرد می‌شوند به طوری که این‌گونه رفتارها و نگاه‌ها اطرافیان نزدیک و خانواده‌هایشان را نیز ناراحت می‌کند.
روزنامه فرهیختگان نیز در این مورد نوشت: در سطح جهان برای مهم شمردن این بیماری روزی به همین نام، نام گذاری کرده‌اند. دوم آوریل هر سال، روز جهانی آگاهی نسبت به بیماری اوتیسم است که در سطح جهان در این روز خاص به منظور آگاهی بیشتر دنیا در مورد این بیماری که تقریبا برای اکثریت مردم ناشناخته مانده است جشن می‌گیرند. سمبل این بیماری در دنیا، روبان رنگی با طرح پازل مانندی است که این پازل گونه بودن، پیچیدگی طیف‌های مختلف بیماری را نشان می‌دهد تمام این گونه اقدامات برای افزایش اطلاعات نسبت به این بیماری است و از این روبان با طرح‌ها و شکل‌ها و رنگ‌های مختلفی تهیه شده است که رساننده پیام تنوع افراد و خانواده‌های درگیر با اوتیسم است.

اوتیسم یا اختلاف طیف اوتیسم شامل گروهی از اختلالات عصبی تکاملی است و باعث عدم هماهنگی در کارهای ارتباطی و اجتماعی می‌شود شود و رفتار افراد دیگر نیز این وضع را به دلیل عدم آگاهی کافی، بدتر کرده و باعث طرد و گوشه گیری افراد مبتلا به اوتیسم می‌شود شود. علایم این بیماری قبل از سن سه سالگی بروز می‌کند کند و تا آخر عمر نیز همراه بیمار است اما در زمان حال با گسترش علم و در صورت تشخیص زودهنگام و اقدامات اولیه می‌تواند تواند باعث کاهش سرعت رشد بیماری می‌شود شود و بیمار تا حدودی درمان می‌شود شود. از اصلی‌ترین ترین علایم این بیماری که در تشخیص زودهنگام بیماری کمک زیادی می‌کند کند می‌توان توان به موارد زیر اشاره کرد:
. عدم توانایی در برقراری ارتباط چشمی با اطرافیان
. انجام کارهای تکراری و ناتوانی در ارتباطات اجتماعی
. خیره شدن طولانی مدت کودک به یک نقطه

طبق آمار تعداد افراد مبتلای جنس پسر نسبت به دختر ۵ برابر بوده در حال حاضر میلیون‌ها ها بیمار از اوتیسم رنج می‌برند برند که ناآگاهی و بدفهمی نسبت به بیماری باعث تغییر اطرافیان نسبت به بیماران می‌شود شود. “هافینگتن‌پست” در ادامه  برخی از این باورهای غلط را عنوان کرده است:
۱. بیماران اوتیسمی توانایی فهم گفته‌های های دیگران را ندارند:
این باور کاملاً اشتباه بوده و آنها کاملاً حرف‌های های دیگران را می‌فهمند فهمند، فقط مشکلی که این بین وجود دارد، این است که تعداد زیادی از آنها قادر به برقراری رابطه کلامی با دیگران نیستند و توانایی بیان احساسات خود نسبت به حرف‌های های دیگران از طریق کلمات  را ندارند. متخصصان در زمینه نیز توصیه می‌کنند کنند که بیمارانی که قادر به حرف زدن نیستند نیز باید درمان شوند تا مانند بقیه افراد بتوانند حرف بزنند.

۲. این افراد تمایلی به برقراری ارتباط با اطرافیان ندارند:
مبتلایان به اوتیسم در خواندن نشانه‌های غیرکلامی دیگران، تداوم مکالمه با دیگران یا درک زبان بدن دچار مشکل می‌شوند اما این مشکلات به این معنا نیست که آنها علاقه‌ای ای به برقراری رابطه با اطرافیان ندارند و فقط در موارد کمی دیده شده است که این بیماران به حفظ و ادامه رابطه دوستی علاقه مند نباشند.

۳. کودکان مبتلا نسبت به کودکان دیگر بهره هوشی کمتری دارند:
همه افراد جامعه چه آنهایی که به این بیماری مبتلا هستند و چه جافراد سالم، در زمینه‌های های مختلف دچار ضعف وقدرت می‌باشند باشند و این حالت منحصر به بیماران اوتیسمی نمی‌باشد باشد. در بین کودکان اوتیسمی افرادی مشاهده‌شده شده است که در ریاضیات عملکرد بهتری نسبت به کودکان سالم داشتند درحالیکه در روخوانی دچار مشکل بودند. نقطه قوتی که افراد اوتیسمی نسبت به دیگران دارند، توانایی تمرکز بیش‌ازحد از حد روی موضوعی خاص است که باعث تبدیل‌شدن شدن آنها به افرادی متبحر درزمینه زمینه‌های های موردعلاقه‌شان علاقه‌شان شان می‌شود شود مانند تعدادی از نوازندگان و خوانندگان دنیا مبتلابه به اوتیسم بودند و توانایی خاصی در حفظ کردن نت‌ها ها و متن‌های های موسیقی داشتند. اگر یک اوتیسمی مهارت ویژه‌ای در یک زمینه دارد، به معنای خاص بودن او نیست و باید به او به چشم یک انسان عادی نگاه کرد.
۴. افراد مبتلابه به این بیماری قادر به برقراری روابط عاطفی بلندمدت مدت نمی‌باشند باشند:
تصور برخی از افراد نیز در مورد افراد مبتلابه به اوتیسم این‌گونه گونه است که آنها نمی‌توانند روابط عاطفی موفقی برقرار کرده و آن را به‌صورت صورت بلندمدت مدت حفظ کنند و یا حتی این روابط منجر به ازدواج بشود. اما برخلاف این تصورات موارد زیادی مشاهده‌شده شده است که خلاف این گفته‌ها ها را ثابت می‌کند کند. هرچند چند مشکلات زیادی درزمینه زمینه ازدواج این افراد وجود دارد که در بعضی موارد نیز همین مشکلات مانع ازدواج این افراد می‌شود شود. بااین‌وجود این وجود در بعضی موارد نیز به گفته محققان این افراد می‌توانند توانند با افراد دیگر به‌راحتی راحتی با بقیه ارتباط برقرار کرده و روابط نزدیکی با همسر خود داشته باشند.

۵. تزریق واکسن در دوران کودکی باعث بروز اوتیسم در این افراد می‌شود:
باور غلط دیگری که در بین بعضی افراد وجود دارد با این عنوان در جامعه مطرح می‌شود شود که تزریق واکسن در کودکان می‌توانند توانند باعث بروز اوتیسم در آنها شود که همین ترس نیز باعث می‌شود شود از تزریق واکسن به کودکان خود خودداری کرده که باعث بروز مشکلاتی نیز به خاطر این تصور غلط، برای خود می‌شوند شوند. تحقیقات متعددی توسط متخصصان در این حیطه صورت گرفته که نشان می‌دهد دهد هیچ‌گونه گونه ارتباطی بین واکسیناسیون کودکان و بروز اختلال طیف اوتیسم در آنها، وجود ندارد.
لازم به ذکر است که اوتیسم طیف‌های مختلفی دارد و به این صورت می‌باشد باشد که نمی‌توان دو مورد مشابه را در یک نفر مشاهده کرد.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید