انتشار این مقاله


الگوی خواب شایعی که سلامت روان شما را تهدید می‌کند!

الگوی خواب شبانه‌روز با توانایی تمرکز، برنامه‌ریزی و خلاقیت مرتبط است.

الگوی خواب شبانه‌روز با توانایی تمرکز، برنامه‌ریزی و خلاقیت مرتبط است. محققان پیشنهاد می‌کنند برای حفظ این موارد در بهترین شرایط خود، یک الگوی خواب مناسب را پیروی کنید. الگوی خواب منظم با میزان بالاتری از تمرکز، دستیابی به ایده‌های بهتر و توانایی برنامه‌ریزی بهتر مرتبط است.


مقاله‌ی مرتبط: تئوری‌های پایۀ خواب


افرادی که مدتی نمی‌خوابند و بعدا در صدد جبران این کمبود خواب برمی‌آیند، با مشکلات شناختی جدی مواجه خواهند شد.
پژوهشی که روی دانشجویان طراحی داخلی، توسط دکتر مایکل اسکالین ۱ و تیم او انجام شده است به نتایج جالبی رسیده است.

دکتر اسکالین توضیح می‌دهد:

در زمان تحویل دادن پروژه‌های پایان ترم، این دانشجویان دوره‌های بدون خوابیدن را تجربه می‌کنند، سپس به جبران آن در روزهای دیگر می‌پردازند و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

پروژه‌های بزرگی که نیازمند انجام دادن وظایف گوناگون و متعدد هستند و تا زمان مشخصی فرصت دارند، خواه ناخواه سبب بهم خوردن ریتم خواب این دانشجویان می‌شدند.
در ادامه مشخص شد که هرچقدر این تفاوت در الگوی خواب شدیدتر باشد، عملکردهای شناختی در طول هفته نیز کاهش بیشتری پیدا می‌کردند. دانشجویان گمان می‌کردند که با جبران این کمبود خواب در روزهای آینده، از اثرات مضر آن در امان می‌مانند.

دکتر الزی کینگ ۲، سرپرست این مجموعه در ادامه اشاره دارد:

عموم مردم، طراحان داخلی را با دکوراتیوها اشتباه می‌گیرند! این امر می‌تواند عاملی برای اثبات خلاف این ادعا برای دانشجویان باشد. اما اخیراً، ما به نتایج مخرب این شیوه‌ی تفکر پی برده‌ایم؛ اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات روانی. خطر خواب‌آلودگی ناشی از کمبود خواب نیز غیرقابل چشم‌پوشی است!

این پژوهش هم‌چنین مشخص کرد که دانشجویانی که الگوی خواب خود را با نظم بیشتری حفظ میکنند، هم عملکرد بهتری دارند و هم به ایده‌های بهتری دست می‌یابند. استرسی که آنان در طول پایان ترم تجربه می‌کنند، می‌تواند انعکاس دهنده‌ی استرس دانشجویان دیگر، با طیف متغیر، باشد.


مقاله‌ی مرتبط: میزان خواب مورد نیاز شما چقدر است؟


دکتر کینگ اضافه می‌کند:

پروژه‌های این رشته معمولاً طولانی‌اند و مهلت خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. استرس دست‌وپنجه نرم کردن با پروژه‌های مختلف در یک زمان یکسان، می‌تواند انگیزه‌ای برای بیدار ماندن‌های متمادی ایجاد کند.

نتایج این پژوهش در Journal of Interior Design منتشر شده‌اند.


پی‌نوشت

۱ Michael Scullin

۲ Elsie King

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید