انتشار این مقاله


خطرات مصرف کدئین برای کودکان

دارو های مسکن و شربت سرفه، بیشتر از آنکه بهبودی کودکتان را باعث شوند، برای کودکان شما مضرند!

سازمان غذا و دارو (FDA) در گزارشی ممنوعیت مصرف کدئین را که در اکثر دارو های مسکن و ضد سرفه وجود دارد، برای کودکان زیر ۱۲ سال اعلام کرده است. با این اوصاف، پزشکان و والدین باید به ترکیبات داروی تجویزی برای کودکانشان دقت کنند تا دارو حاوی کدئین و ترامادول نباشد.

از سال ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۵ میلادی، ۶۴ مورد اختلالات تنفسی در کودکان به FDA گزارش شد که ناشی از مصرف داروهای حاوی کدئین بود و ۲۴ مورد آن منجر به مرگ شد. لذا به دلیل بروز مشکلات تنفسی و قلبی در کودکان، داروهای کدئینی و ترامادولی در ۲۰ آوریل ۲۰۱۷ برای کودکان ممنوع اعلام شد. علاوه بر کودکان زیر ۱۲ سال، مادران باردار و شیرده نیز در مصرف این دارو ها باید احتیاط کنند، خصوصا داروهای ترامادولی که آثار مخرب آن بر جنین و نوزاد بیشتر از کدئین است. هر دو ماده ی کدئین و ترامادول از دارو های مسکن به شمار می روند. کدئین بیشتر در شربت ضد سرفه و مسکن های ضعیف؛ و ترامادول در مسکن های قوی که برای بزرگسالان کاربرد دارد، به کار می روند.

دکتر Douglas Throckmorton، یکی از محققان این مطالعه اعلام کرده است:

هدف ما از این کار، امنیت جسمی و سلامت بدنی کودکان است، پس تصمیمی که FDA گرفته به نفع کودکان زیر ۱۲ سال خواهد بود.

در سال ۲۰۱۳، FDA درباره ی تجویز کدئین به کودکان، بعد از عمل جراحی برداشتن لوزه ها به پزشکان هشدار داده بود که این بیانیه امسال به طور علنی تجویز کدئین را به کودکان زیر ۱۲ سال ممنوع کرد.

همچنین، کدئین و ترامادول برای نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۸ سال که از چاقی رنج می برند یا اختلالات خواب یا مشکلات تنفسی دارند توصیه نمی شود، زیرا درطول زمان در تنفس اختلال ایجاد می کند. در مادران شیرده، این دارو ها باعث مشکل تنفسی و خوابیدن بیش از حد نوزاد شود که در صورت عدم درمان، منجر به مرگ نوزاد می گردد. بنابراین لازم است که والدین برای پیدا کردن دارو های جایگزین برای کودکانشان با پزشک مورد نظر مشورت کنند.

در موارد نادر برخی از افراد سرعت متابولیسم هضم و جذب بالایی دارند که باعث می شود دوز معمولی و بی خطر کدئین یا ترامادول در بدن آنها به مقادیر خطرناک برسد و در دسترس سلول ها قرار گیرد که موجب بروز مشکلات تنفسی، ایست قلبی و انواع شوک ها گردد.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید