انتشار این مقاله


تحریک تقسیم سلولی، امید جدید برای درمان دیابت

سلول‌های بتا پانکراس با تولید هورمون انسولین قند خون را تنظیم می‌کنند. اختلال و فقدان سلول‌های بتا می‌تواند تولید انسولین را کاهش دهد. محققین دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا توانسته اند با کمک توالی یابی RNA مسیری که رشد سلول‌های بتا را کنترل می‌کند را پیدا کنند. با کمک دارویی که موجب رشد سلول‌های بتا شود، […]

سلول‌های بتا پانکراس با تولید هورمون انسولین قند خون را تنظیم می‌کنند. اختلال و فقدان سلول‌های بتا می‌تواند تولید انسولین را کاهش دهد. محققین دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا توانسته اند با کمک توالی یابی RNA مسیری که رشد سلول‌های بتا را کنترل می‌کند را پیدا کنند.

با کمک دارویی که موجب رشد سلول‌های بتا شود، می‌توان تنظیم قند خون در افراد دیابتی را بهبود بخشید. سلول‌های بتا در این افراد به اندازه‌ای نیست که بتواند انسولین کافی برای تنظیم قند خون را تولید کنند. این سلول‌ها در دوران جنینی تشکیل شده و بعد از تولد نیز به تقسیم خود ادامه می‌دهند. اما با افزایش سن تقسیم سلولی متوقف می‌شود. تنها راه تشکیل سلول‌های جدید تقسیم سلولی است اما تقسیم در این سلول‌ها به ندرت دیده می‌شود. دانشمندان با بررسی مسیر تنظیمی این سلول‌ها امید دارند که بتوانند درمان جدیدی برای دیابت پیدا کنند.

در این تحقیق، این تیم مسیرهایی را که در هنگام تقسیم این سلول‌ها فعال است را پیدا کردند تا شاید در آینده بتوان آن‌ها را مورد هدف دارو قرار داد. این تیم توانست با توالی یابی RNA ویژگی‌های مولکولی و فعالیت‌های متابولیسمی این سلول‌ها شناسایی کند تا علت وقوع تقسیم در این سلول‌ها را پیدا کند.

تا کنون همچنین تحقیق انجام نشده چرا که تنها یک درصد این سلول‌ها توانایی تقسیم را دارند و زیر سایه ۹۹ درصد بقیه قرار می‌گیرند. این ویژگی خاص در این سلول‌ها توسط تکنولوژی جدید شناخته شده. با بررسی تفاوت این سلول‌ها می‌توان علت تقسیم سلولی را شناسایی کرد و با تجویز دارو این مسیرها را تحریک کرد.

 

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید