انتشار این مقاله


۱۰ نکته برای صبح که کل روزتان را عوض خواهد‌کرد

کسی نیست که نتواند اندکی انرژی و توانایی خودش را افزایش دهد. محققان در دانشگاه Nottingham یافته‌های خود را درمورد توانایی کنترل انرژی خود از ۸۳ مطالعه‌ی جداگانه در اختیار عموم قرار داده‌اند. آن‌چه که آنان به آن دست‌یافته‌اند روش شروع روزتان را تعیین خواهد کرد. یافته‌های محققین حاکی از آن‌است که قوه‌ی خودداری و انرژی به […]

کسی نیست که نتواند اندکی انرژی و توانایی خودش را افزایش دهد. محققان در دانشگاه Nottingham یافته‌های خود را درمورد توانایی کنترل انرژی خود از ۸۳ مطالعه‌ی جداگانه در اختیار عموم قرار داده‌اند. آن‌چه که آنان به آن دست‌یافته‌اند روش شروع روزتان را تعیین خواهد کرد.

یافته‌های محققین حاکی از آن‌است که قوه‌ی خودداری و انرژی به طور پیچیده و در عین حال محدود به هم مرتبطند. زمانی‌که کنترل شخصی، ما را از پا درمی‌آورد احساس خستگی کرده و حس می‌کنیم وظایف خیلی سخت‌تر هستند و احساس کج‌خلقی به ما دست می‌دهد. این از پادرآوردن کنترل شخصی بازدهی را خیلی پایین می‌آورد.

ساعات اولیه‌ی روز مهم‌ترین زمان برای فعالیت‌های ماست اما این گفته به این معنا نیست که تمام صبح را صرف کار کنید؛ بلکه به معنی این است که انجام کار‌های صحیح و پراهمیت در طول ساعات اولیه، انرژی و توانایی شما را در کنترل شخصی افزایش می‌دهد. استیو جابز در این ارتباط می‌گوید:

در طول ۳۳ سال گذشته هر روز به آینه نگاه کرده و از خود پرسیدم اگر امروز آخرین روز زندگی‌ام بود به کار فعلی خود فکر کرده و با خود می‌گفتم اگر امروز آخرین روز زندگی من بود، آیا کار خود را ادامه می‌دادم؟ هر وقت که در طول چند روز متوالی جواب من ‘نه’ می‌شد، پی‌می‌بردم باید تغییراتی در زندگی‌ام اعمال کنم.

تحقیقات Nottingham ما را به سوی راه‌هایی سوق می‌دهد که می‌توانند کمک کنند تا عادات بدی که داریم را کنار گذاشته و انرژی و توانایی خود کنترلی را در طول روز افزایش دهیم.

۱. شروع صبح با ورزش

محققان در دانشگاه بریستول دریافته‌اند افرادی که صبح یک روز کاری را با ورزش شروع می‌کنند انرژی بیشتر و چهره‌ی بشاش و شادی دارند. تحرک بدنی به مدت ۱۰ دقیقه موجب آزاد سازی GABA، نوروترنسمیتری که باعث می‌شود مغز در آرامش باشد، می‌شود. ورزش اولین چیزی است که اگر برایش وقت بگذارید قدرت کنترل شخصی و سطح انرژی شما را در طول روز افزایش می‌دهد.

۲. اول صبح مقداری آب لیمو بنوشید

نوشیدن مقداری آب لیمو هنگام بیدار شدن از خواب سطح انرژی روزتان را هم از نظر فیزیکی و هم از نظر ذهنی افزایش می‌دهد، قدرت جذب معده‌ای شما را در طول روز بیشتر می‌کند. آب لیمو باید اولین چیزی باشد که در شروع روز می‌نوشید؛ برای تأمین جذب کامل. هم چنین باید ۱۵ الی ۳۰ دقیقه با غذا خوردن فاصله بیاندازید‌‌. لیمو در دسته بندی مواد مغذی قرار گرفته و سرشار از ویتامین C و پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌هاست اگر وزنتان کمتر از ۷۰ کیلوگرم است آب نصف یک لیمو را بنوشید و در صورتی که وزنی بالاتر از ۷۰ کیلوگرم دارید، یک لیموی کامل را استفاده کنید؛ اما آب‌لیمو را بدون آب میل نفرمایید.

۳. قبل از صبحانه با ابزارهای الکتریکی کار نکنید

وقتی صبح مستقیماً روی چک کردن ایمیل و پیام‌های‌تان می‌روید باعث کاهش تمرکزتان می‌شود. بهتر آن است که لحظات گران‌بهای صبح را صرف کار‌هایی بکنید که آرامش‌بخش است و پر از  انرژی مثبت. این که بلافاصله بعد از بیدار شدن به سمت وسایل الکترونیکی بروید‌ دقیقا اثر برعکس دارد و یک کار ناعاقلانه برای شروع روز است بهتر است روزتان را با کارهایی به مثال تماشای پرندگان از پنجره که آرامش‌بخش است شروع کنید.

۴. یک صبحانه‌ی واقعی بخورید

خوردن یک صبحانه‌ی کامل شما را از بسیاری افراد جلو می‌اندازد. افرادی که صبحانه می‌خورند احتمال چاق‌شدنشان کمتر است. سطح قند خونشان ثابت است و در طول روز کمتر احساس گرسنگی می‌کنند. صبحانه‌ی سالم و کامل به شما انرژی می‌دهد، حافظه‌ی کوتاه مدتتان را تقویت کرده و به شما برای تمرکز بیشتر و به مدت طولتنی کمک می‌کند.

۵. هدف‌های روزانه‌ی خود را تنظیم کنید

تحقیقات نشان می‌دهند تعیین اهداف روزانه باعث افزایش اعتماد به نفس و قدرت کنترل شخصی شده و باعث می‌شود هر کاری در زمان خاص خود انجام شود.

۶. فضای کارتان را مرتب و تمیز نگه دارید

با این که وقتی اول وارد محیط کار خود می‌شوید خسته‌کننده باشد که اول آنجا را تمیز کنید اما این کار تغییرات زیادی در افزایش تمرکزتان ایجاد می‌کند. افرادی که در محیط کاری تمیز و منظم فعالیت می‌کنند از کسانی که در محیط نامنظم کار می‌کنند خیلی موفق‌ترند چون محیط نامنظم حواس آدم را از کاری که می‌خواهد انجام دهد پرت می‌کند.

۷. قبل از انجام ۳ کار سخت ایمیلتان را چک نکنید

انجام سخت‌ترین کار در اوایل روز بهترین راه برای جلوگیری از تفره‌رفتن از انجام کارهاست به عبارت دیگر روزتان را با کاری شروع کنید که نیاز زیادی به تمرکز و توجه دارد اجازه دهید برایتان یک عادت شود که قبل از انجام ۳ تا از کار‌های سختی که تمایل به انجامش ندارید  ایمیلتان را چک نکنید، چون ایمیل حواستان را زیاد پرت می‌کند و و باعث تفره رفتن از انجام کارهایتان می‌شود. Mark Twain در این باره اظهار داشت:

کارهای سخت و نیازمند تمرکز بالا را اول روز انجام دهید مطمعن باشید  این باعث نخواهد شد اتفاق بدی در طول روز بیفتد‌

 ۸. برای ملاقات‌های صبحتان برنامه‌ریزی داشته باشید

طول کشیدن دیدار‌هایی که در صبح قرارش را گذاشته اید وقت زیادی از شما گرفته و باعث نابودی صبح پربارتان می‌شود. افرادی که از صبحشان به گونه ای کار‌امد استفاده می‌کنند به این نکته واقفند که در صورت اجازه دادن، ملاقات ها وقت زیادی از آنها می‌گیرد. دیدار‌های صبحتان را در زمان خودش انجام دهید تا تمام روز برای اجرای برنامه‌تان مصمم باشید.

۹. چندکارگی را کنار بگذارید

طی تحقیقانی پی‌برده‌اند چند کار را با هم انجام دادن فایده و ثمره‌اش خیلی کمتر از آن است که یک کار را خوب انجام دهید. مردمی که به طور پی‌درپی تحت چندین اطلاعات الکترونیکی هستند توانایی توجه و تمرکز کمتری دارند و نمی‌توانند اطلاعات را یاد‌آوری کنند. محققان استانفورد که گروهی از مردم را که تمایل زیادی به چند‌کارگی دارند را مورد بررسی قرار راره و پی‌بردند افراد با مشغله های زیاد در کارشان ناموفق‌تر از افرادی بودند که یک کار را برای انجام، انتخاب کرده بودند.

چندکارگی ایفا و تاثیرگذاریتان را کاهش می‌دهد چون مغز شما در یک زمان به‌خصوص فقط می‌تواند روی موضوع خاصی تمرکز داشته باشد وقتی تلاش می‌کنید ۲ کار را همزمان انجام دهید مغزتان فاقد گنجایش لازم برای انجام موفقیت‌آمیز آن کارهاست.

۱۰. و در آخر قدرت نه گفتن

“نه” کلمه‌ی قدرتمندی‌است، وقتی زمان نه گفتن فرا می‌رسد از استفاده از عباراتی مثل، فکر نمی‌کنم بتوانم و یا مطمئن نیستم، خودداری کنید. هر چه از نه گفتن بهراسید به همان اندازه استرس و پریشانی خواهید داشت.

سولماز گلدوست


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید