انتشار این مقاله


فواید جراحی برداشت لوزه در کودکان

جراحی برداشت لوزه از جراحی های رایج اخیر است که بیشتر مردم از آن بی اطلاع اند.

طبق گزارش محققان، جراحی برداشت لوزه در کودکانی که عفونت راجعه ی گلو دارند, باعث بهبود روند خواب می شود. به گفته ی دکتر Anna Morad, MD در بیان سیستمیک، کودکانی که در سن ۱ تا ۳ سالگی بیشتر از ۳ بار به عفونت گلویی مبتلا می شوند که بعد از بهبودی دوباره علائم را نشان می دهند، نیاز به جراحی لوزه دارند.

محققان با مقایسه ی کودکانی که عفونت راجعه ی گلو داشتند، با کودکانی که تحت جراحی برداشت لوزه قرار گرفته بودند، مشاهده کردند که روند خوابیدن و غذا خوردن در کودکان دسته ی دوم بهتر از کودکان دسته ی اول است. هم چنین, احتمال بروز عفونت باکتریایی streptococcus در کودکان بدون لوزه بسیار کمتر است.

با این وجود, مرکز سلامت در صورت عدم ضرورت فرد بیمار, برداشت لوزه را ممنوع کرده است. محققان با آزمایشی برای تغییر این بیانیه انجام شد, مشاهده کردند که عفونت گلو در کودکان بدون لوزه, بدون میانگین ۱.۷۴ نوبت در سال و در کودکان بدون جراحی برداشت لوزه, ۲.۹۳ نوبت در سال رخ می دهد.

به گفته ی دکتر Sivakumar Chinnadurai, MD اختلالات خوابیدن در کودکانی که لوزه ی ملتهب دارند, به دلیل مشکلات تنفسی,خر خر کردن و خشک شدن دهان ناشی از آن است. بر اساس اظهارات دکتر Chinnadurai و همکارانش, میزان اضطراب و خستگی در کودکانی که تحت جراحی برداشت لوزه قرار گرفتند نسبت به سایر کودکان کمتر است.

با توجه به مرگ یکی از کودکان بر اثر برداشت لوزه, دکتر David Gozal, MD از دانشگاه شیکاگو اعلام کرد:

برای جراحی لوزه ها, بهتر است مواردی را که مستعد عفونت های گلو بیشتر از ۳ بار در سال هستند را شناسایی کنیم و آنها را در اولویت اول برای جراحی قرار دهیم. هم چنین اختلالات خواب  و تنفسی و پرخاشگری کودکان باید مورد توجه والدین باشد و با ارجاع به پزشک, علت اصلی رفتار آنها بررسی شود. با این حساب, فقط تعداد کمی از کودکانی که این مشکلات را دارند, برای جراحی به پزشک جراح ارجاع داده می شوند.


برای مطالعه ی بیشتر به منبع اصلی مراجعه کنید.


ماریا معمارزاده