انتشار این مقاله


حساسیت به گلوتن و دوری از واکسن؟

کسانی که از گلوتن ( نوعی پروتئین چسبناک) دوری می‌کنند، از واکسن‌ها هم گریزانند! یک تحقیق جدید کشف کرده‌ است که بسیاری از افرادی که بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی دارند، نسبت به واکسن‌ها محتاط‌‌ترند؛ یافته ای که به گفته پزشکان نگران کننده است. دکتر لورِن رابینوویتز(Loren Rabinowitz)، مسئول اصلی تحقیق و […]

کسانی که از گلوتن ( نوعی پروتئین چسبناک) دوری می‌کنند، از واکسن‌ها هم گریزانند!

یک تحقیق جدید کشف کرده‌ است که بسیاری از افرادی که بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی دارند، نسبت به واکسن‌ها محتاط‌‌ترند؛ یافته ای که به گفته پزشکان نگران کننده است.

دکتر لورِن رابینوویتز(Loren Rabinowitz)، مسئول اصلی تحقیق و رزیدنت دارو‌های داخلی در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک می‌گوید:

“علی ‌رغم این واقعیت که شواهدی مبنی بر استفاده از گلوتن در واکسن‌ها وجود ندارد، هنگامی که از افراد حاضر در تحقیق پرسیده شد که ” آیا شما فکر می‌کنید که واکسن‌ها گلوتن دارند؟ ” ، پاسخ تعداد زیادی از آن‌ها یا بله بود و یا اینکه می‌گفتند مطمئن نیستند.”

افرادی که بیماری سلیاک دارند، نمی‌توانند گلوتن را به صورت نرمال هضم کنند. در این افراد، مصرف گلوتن، سیستم ایمنی برمی‌انگیزد تا به روده ی کوچک حمله کند؛ که باعث ایجاد مشکلات گوارشی مثل اسهال، نفخ و کاهش وزن می‌شود.
Rabinowitz به live science ‌می‌گوید:

” بیماران حساس به گلوتن غیر سلیاکی، درد شکمی یا عوارض دیگر را هنگام خوردن گلوتن تجربه می‌کنند. اما این وضعیت به خوبی تعریف نشده است.”

به طور کلی حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی به افرادی دلالت دارد که پس از خوردن گلوتن، مشکلات گوارشی را تجربه می‌کنند اما در آزمایشگاه، تست سلیاک‌شان مثبت نمی‎‌شود.
در تحقیقات جدید، محققان دیدگاه‌ها و اعتقاداتی را که بیماران سلیاکی و حساس به گلوتن غیر سلیاکی درباره ی خود گلوتن، سایر غذاها، اطلاعات دارویی و واکسن‌ها داشتند را بررسی می‌کردند.
یافته‌های این تحقیق در روز ۷ ماه می(May )، در هفته ی بیماری‌های گوارشی و در یک گردهمایی علمی درباره ی بیماری‌های گوارشی، منتشر شد. این یافته‌ها هنوز در مجله‌های داوری شده (Peer-reviewed Journals )منتشر نشده‌اند.
در این تحقیق، محققان ۱۵۰۰ بزرگسال آمریکایی را که حدود ۱۳۰۰ نفرشان بیماری سلیاک داشتند( به گفته خودشان که بعدا توسط تست آزمایشگاهی ثابت شد) ارزیابی کردند. سایر افراد انتخاب شده( حدود ۲۰۰ نفر) گفتند که حساسیت به گلوتن غیر سلیاکی دارند.
Rabinowitz می‌گوید:

“محققان دریافتند که تفاوت‌های بسیار بسیار زیادی در اعتقادات و دیدگاه‌های بیماران سلیاکی و بیماران حساس به گلوتن غیر سلیاکی وجود دارد.
برای مثال، بیماران حساس به گلوتن غیر سلیاکی در مقایسه با بیماران سلیاکیبیشتر از خوردن غذاهای دستکاری شده ژنی خودداری می‌کردند، بیشتر غذاهای ارگانیک و طبیعی می‌خوردند و اعتقاد داشتند سازمان غذا و دارو مرجع مناسبی برای به‌دست آوردن اطلاعات قابل اعتماد نیست. علاوه بر این، ان‌ها به صورت اشتباه اعتقاد داشتند که استفاده از رژیمی فاقد گلوتن، تمرکز و انرژی فرد را بالا می‌برد و گلوتن برای تمامی افراد مضر است.”

وی افزود:

“علاوه بر این، بر اساس این تحقیق، با وجود اینکه هر دو گروه( بیماران سلیاکی و بیماران حساس به گلوتن غیر سلیاکی) نگرانی‌هایی درباره ی وجود گلوتن در واکسن‌ها داشتند، بیماران حساس به گلوتن غیر سلیاکی بیشتر به امنیت این واکسن‌ها در بیماران سلیاکی شک داشتند و خودشان، بیشتر از واکسیناسیون خودداری می‌کردند. مثلا حدود ۳۱ درصد از بیماران حساس به گلوتن غیر سلیاکی، تزریق واکسن آنفولانزا را رد کردند.”

به گفته دکتر رابینوویتز، برخی از بیماران حساس به گلوتن غیر سلیاکی، بر اساس این عقیده‌شان که واکسن‌ها ممکن است مضر و دارای گلوتن باشند، تصمیم گرفته‌اند که از واکسیناسیون خودداری کنند.
اما دکتر بنجامین لِبوُل (Dr. Benjamin Lebwohl )، یک متخصص معده و روده و استاد اپیدمیولوژی دانشگاه کلمبیا در مصاحبه ای با Live science می‌گوید:

” واکسن‌ها ایمن هستند، حتی برای بیماران سلیاکی یا بیماران حساس به گلوتن غیر سلیاکی.”

علاوه بر این، دکتر رابینوویتز این نکته را هم یادآور شد که برای بیماران سلیاکی واکسن‌هایی مثل واکسن آنفولانزا بسیار مهم هستند. احتمال بستری شدن بیماران سلیاکی که به آنفولانزا مبتلا می‌شوند نسبت به افراد سالم بیشتر است؛ بنابراین، این موضوع که آن‌ها از واکسیناسیون خودداری می‌کنند بسیار نگران کننده است.
یافته‌های جدید نشان می‌دهند که برای پزشکان، گذراندن چند دقیقه با بیمار هنگام ملاقات و صحبت درباره ی اهمیت واکسن‌ها و ایمن بودن آن‌ها و رفع نگرانیهای بیمار، بسیار ارزشمند است.

کوثر پورجبلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید