انتشار این مقاله


داروهای لاغری ۱: متفورمین

متفورمین برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود؛ اما یکی از عوارض جانبی جالب توجه این دارو کاهش وزن است. در حالی که برخی می‌گویند استفاده از این دارو هیچ اثر قابل توجهی بر کاهش وزن آن‌ها نداشته، برخی دیگر، حتی کسانی که مبتلا به دیابت نوع ۲ نبودند، کاملا خلاف این […]

متفورمین برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود؛ اما یکی از عوارض جانبی جالب توجه این دارو کاهش وزن است. در حالی که برخی می‌گویند استفاده از این دارو هیچ اثر قابل توجهی بر کاهش وزن آن‌ها نداشته، برخی دیگر، حتی کسانی که مبتلا به دیابت نوع ۲ نبودند، کاملا خلاف این نظر را دارند.

در واقع اغلب پزشکان نیز برای برخی بیماران مبتلا به چاقی و یا اضافه وزن خود گاهی این دارو را تجویز می‌کنند.

حال به آنچه شما باید درباره این دارو بدانید می‌پردازیم:

چگونگی عملکرد این دارو

متفورمین باعث کاهش آزادسازی گلوکز از کبد فرد می‌شود. در واقع این عمل با کنترل سطح گلوکز به هنگام بالابودن قندخون، باعث بازآرایی شیوه کسب انرژی توسط فرد می‌شود.

در اصل این دارو با کاهش اشتها فرد، باعث کاهش وزن او می‌‌گردد.

از آن جهت که ورزش و رژیم غذایی باعث خنثی سازی اثر این دارو می‌شود؛ به منظور داشتن بهینه‌ترین اثر، دوز مصرفی این دارو باید در تناسب با میزان فعالیت و رژیم شما باشد. بنابراین در صورت تغییر در هر یک از موارد فوق، پزشک شما باید مطلع گردد.

آیا این دارو موثر خواهد بود؟

این دارو توسط بیماران مبتلا و غیر مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده شده و موثر نیز بوده است. در حالی که متفورمین غالبا برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود، به تازگی در برخی افراد تاثیرات آن بر کاهش وزن، با کمترین عوارض جانبی، آشکار گشته است. به همین دلیل استفاده از این دارو حتی در افرادی که مبتلا به دیابت ۲ و یا مقاومت به انسولین نبوده باشند؛ باعث بهبود حساسیت بدن نسبت به انسولین می‌‌شود. افزایش حساسیت نسبت به انسولین موجب ثابت نگه داشتن سطح قند خون شده در نتیجه اشتها و تمایل فرد نسبت به مصرف کربوهیدرات، که در اثر افزایش و یا کاهش سطح قند خون ایجاد می‌شود، کاهش می‌یابد.

بنابراین با کاهش اشتها و مصرف کربوهیدرات شما راه آسان‌تری در جهت کاهش وزن خواهید داشت.

این دارو با کاهش سطح قند خون موجب می‌گردد تا قند مصرفی اضافی به صورت چربی ذخیره نگردد. و همینطور این دارو باعث افزایش حساسیت بدن شما نسبت به لپتین (هورمون سیری) شده و سوخت و ساز بدن شما را افزایش می‌دهد.

عوارض جانبی و خطرات این دارو

این دارو بی‌خطر است اما در مقالات انتشار یافته توسط Mayo Clinic آورده شده است که؛ این ماده با برخی دیگر از داروها همچون آسپرین به صورت نامطلوبی در تداخل است. هچنین بعد از استفاده از این دارو نباید الکل مصرف شود و در صورت ابتلا فرد به آنمی و کمبود ویتامین B12، این دارو باید محتاطانه مصرف گردد و همینطور افراد دارای مشکلات کبدی و کلیوی را طور کامل از این دارو بر حذر می‌دارد.

از عوارض جانبی این دارو می‌توان به تهوع، مدفوع شل و درد‌های شکمی اشاره کرد.

بنابراین بسیار واضح و مبرهن است که این دارو حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

در انتها

متفورمین از داروهای رایجی ست که توسط اغلب پزشکان تجویز می‌شود. اما حتما باید تحت نظر پزشک مصرف گردد.

این مقاله بر طبق نظریات دکتر Fatima Cody Stanford ، آموزشیار پزشکی و متخصص اطفال دانشگاه پزشکی هاروارد و متخصص چاقی در بیمارستان عمومی ماساچوست و دکتر Jenifer Wider متخصص زنان و همینطور نتایج منتشر شده توسط Mayo Clinic تدوین و تنظیم شده است.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید