تاثیر باورنکردنی میکروب های روده ای بر پاسخ به ترس

در اغلب اوقات، ترس توسط آمیگدال های مغزتان که به صورت ۲ قطعه بادامی شکل شبکه عصبی هستند، کنترل می شود.  یک مطالعه جدید اشاره می کند که حس ترس یا نگرانی که هنگام به فکر فرو رفتن به شما دست می دهد، تحت تاثیر چیز غیر منتظره ای قرار می گیرد. گروهی از محققان […]

گروهی از محققان از دانشگاه کالج کرک کشف کرده اند که میکروبیوم روده ای، مجموعه ای از باکتری هایی که در سیستم گوارش شما زندگی می کنند، می توانند در پاسخ شما در ترس موثر باشند. البته این تحقیقات بر روی موش ها به طور عجیب غریبی صورت گرفته و این مطلب برای آن ها صدق می کند.

میکروبیوم های شکم ما در بدو تولد وجود ندارند، اما به تدریج در طول زمان در ارتباط با محیط ظاهر می شوند.  آنچه که در این مورد عجیب است این است که اگر گروهی از موش ها را در محیطی استریل و بدون میکروب پرورش دهیم، چه اتفاقی می افتد. محققان دریافتند، این جوندگانی که بیش از حد تمیز به نظر می رسند، فاقد هر گونه پاسخ ترس متمایز هستند.

هنگامی که این موش ها توسط چیزهایی که به طور معمول باعث ترسشان می شود، تحریک می شوند، محققان دریافتند که پاسخشان تا حدودی کمتر بود. گویی آنان فراموش می کنند که چه چیزی باعث ترسشان می شود.

بعد از آنکه آنها در معرض اکوسیستمی از میکروب ها قرار گرفتند، پاسخ همیشگی و حاد آن ها نسبت به محرک های ترس آور بازگشت و آنها را در دراز مدت آموختند که چه چیزی باعث ترسشان می شود.

با بررسی مولکولی آمیگدال موش هایی که از میکروب ها محفوظ مانده بودند، دریافتند که مراکزی که در ترس درگیر می شوند، متفاوت از مراکز ترس موش های معمولی است. ژن هایی که آرام بودند ناگهان به طور غیر طبیعی فعال می شوند و به طور کلی، کل مغز نشان داد تا حد زیادی افزایش فعالیت عصبی روی می دهد.

طبق آنچه که در Nature: Molecular Psychiatry آمده است، محققان توضیح داده اند که این آمیگدال ها نسبت به حالت استاندارد، بیش فعال هستند. اگر این سطح پایه از فعالیت است، پس می توان توضیح داد که چرا این نوع موش ها دربرابر محرک معمولی، پاسخی نمی دهند. چونکه مغز می تواند ترس را در سطوح بسیار بالاتر پردازش کند.

اما این که چرا حضور یک میکروبیوم زیستی روده چنین اثری داشته باشد، تاکنون  رابطه علت و معلولی قطعی یافته نشده است.

انسان و موش هر دو میکروبیوم روده ای، دستگاه گوارش و آمیگدال را دارند. این به این معنی است که آنچه که در مورد موش وجود دارد به احتمال زیاد در انسان نیز اعمال می شود. در آینده با داروهایی که این میکروبیوم ها را تحت تاثیر قرار می دهد، می توان ترس را کنترل کرد.

آرزو فتحعلی زاده