انتشار این مقاله


داروهای لاغری ۳: اُرلیستات

همه می‌دانیم که داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش بهترین راه برای کاهش وزن است؛ اما در این بین افراد زیادی در جستجوی یافتن دارو و ماده‌ای هستند که بتوان به راحتی خوردن یک لیوان آب وزن آنان را کاهش دهد. اُرلیستات یکی از عناصر موثر در کاهش وزن در داروهای لاغری همچون؛ Xenical و […]

همه می‌دانیم که داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش بهترین راه برای کاهش وزن است؛ اما در این بین افراد زیادی در جستجوی یافتن دارو و ماده‌ای هستند که بتوان به راحتی خوردن یک لیوان آب وزن آنان را کاهش دهد.

اُرلیستات یکی از عناصر موثر در کاهش وزن در داروهای لاغری همچون؛ Xenical و Alli است. این داروها به افراد چاق و دارای اضافه وزن کمک می‌کنند تا همراه با کاهش کالری دریافتی در رژیم غذایی، وزن خود را کاهش دهند.

موضوع بسیار ساده به نظر می‌آید اما؛ آیا واقعا این دارو موثر است؟

 اکنون به آنچه باید شما درباره‌ی عوارض جانبی و خطرات این دارو بدانید می‌پردازیم.

می‌توان بدون نسخه پزشک این دارو را خریداری کرد

در سال ۲۰۰۷ Xenical، که حاوی ۱۲۰ میلی‌گرم اُرلیستات است، توسط سازمان غذا و دارو تایید شد؛ اما برای خریداری آن نیاز به نسخه پزشک دارید. Alli دیگر داروی لاغری که حاوی ۶۰ میلی‌گرم اُرلیستات است، در همان سال مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفت؛ اما این دارو را می‌توان بدون نسخه پزشک نیز تهیه نمود.

طبق اظهارات سایت سازمان غذا و دارو:

 فرقی نمی‌کند از چه دارویی استفاده می‌کنید؛ شما باید یک قرص قبل، در هنگام خوردن غذا و همینطور بعد از هر وعده غذایی مصرف کنید تا دارو بر روی غذای مصرفی اثر بگذارد.

این دارو مانع جذب مقداری از چربی مصرفی در رژیم غذایی شما می‌شود

 اُرلیستات با اثر بر معده مانع از عملکرد مطلوب آنزیم‌های موثر در هضم چربی می‌شود. به خصوص این دارو با اثر بر لیپاز پانکراس مانع از هضم چربی می‌شود در نتیجه؛ چربی مصرفی، بدون جذب دفع شده و میزان کالری دریافتی شما کاهش می‌یابد. به هنگام استفاده از داروهای حاوی اُرلیستات به همراه وعده‌های غذایی، تقریبا ۳۰ درصد چربی مصرفی بدون هضم و جذب در انتها دفع می‌شود. این بدین معناست که مصرف‌کنندگان اُرلیستات باید از چربی کمی در رژیم غذایی خود استفاده نمایند زیرا چربی مصرفی اضافی دفع خواهد شد.

عوارض جانبی آن کمی پیچیده به نظر می‌آید

از عوارض جانبی اولیه آن می‌توان به مدفوع شل و روغنی، نفخ شکمی، بی‌اختیاری در دفع، لکه‌بینی در لباس زیر، حرکات سریع و گاها شدید روده (به خصوص اگر از میزان چربی بالایی استفاده کرده باشید) می‌توان اشاره کرد. از دیگر عوارض جانبی شدید این دارو می‌توان به زخم‌های شدید کبدی اشاره کرد. اما می‌توان با بهره‌جویی از رژیم دارای حداکثر ۳۰ درصد چربی از بسیاری از عوارض گوارشی این دارو جلوگیری کرد.

این دارو تا حدودی در کاهش وزن کمک کننده بوده است

  بسیاری از تحقیقات بالینی، گواه از این دارد؛ که این دارو در کاهش وزن بسیار موثرتر از تغییر سبک زندگی و دارونما بوده است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از این دارو به مدت یک سال و یا بیشتر در نهایت باعث کاهش حدود ۵/۳ کیلوگرم می‌شود؛ و این در صورتی است که شما از رژیم غذایی کم چرب و کم کالری استفاده کرده و همراه با همه‌ی این ها ورزش نیز داشته باشید.

این دارو الزاما خطرناک نیست؛ اما در مواردی باید در استفاده از این دارو پرهیز کنید

استفاده از اُرلیستات باید در افراد مبتلا به مشکلات گوارشی، به خصوص آنان که به علت جراحی روده، بیماری‌های مرتبط با پانکراس و … در خطر سوء جذب چربی قرار دارند، پرهیز شود و چنان که کلیه شما مستعد سنگ سازی ست و یا سابقه سنگ کلیه داشته‌ باشید، نباید از این دارو استفاده کنید. همچنین مصرف‌کنندگان این ماده همواره باید سطح ویتامین‌های بدن خود را تحت نظر داشته باشند، زیرا اُرلیستات ممکن است باعث کاهش سطح جذب ویتامین‌های محلول در چربی همچون A ،D ،E و K شود؛ بنابراین مصرف‌کنندگان داروهای حاوی این ماده، همواره باید از نظر کمبود ویتامینD تحت نظارت قرار بگیرند.

این مقاله براساس نظرات دکتر Deena Adimoolam متخصص و استادیار دیابت، اندوکرینولوژی و بیماری‌های استخوان مدرسه پزشکی Icahn در Mount Sinaiو اطلاعات ثبت شده در سایت سازمان غذا و دارو تنظیم و تدوین شده است.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید