انتشار این مقاله


پنج عامل مرگ آور برای جامعه

طبق تحقیقات مقدماتی که توسط کلینیک کلیولند در ۲۰۱۷ درباره‌ی رفتارهای پرخطر قابل اصلاح که منجر به مرگ و میر می‌شوند انجام شده‌است. براساس این مطالعات بیشترین آمار این رفتارهای قابل پیشگیری به ترتیب مربوط به چاقی، دیابت، مصرف دخانیات، فشار خون بالا و کلسترول بالا بودند؛ لازم به ذکر است که محققان معتقدند برای […]

طبق تحقیقات مقدماتی که توسط کلینیک کلیولند در ۲۰۱۷ درباره‌ی رفتارهای پرخطر قابل اصلاح که منجر به مرگ و میر می‌شوند انجام شده‌است.

براساس این مطالعات بیشترین آمار این رفتارهای قابل پیشگیری به ترتیب مربوط به چاقی، دیابت، مصرف دخانیات، فشار خون بالا و کلسترول بالا بودند؛ لازم به ذکر است که محققان معتقدند برای برخی افراد جمعیت این ترتیب بندی کاملا متفاوت است مثلا اگرچه چاقی بیشترین تاثیر را بر جمعیت دارد اما در یک بیمار چاق الکی، الکل عامل مهم‌تری است.

دکتر Glen Taksler محقق طب داخلی کلینک کلیولند که نویسنده ارشد این مطالعه است، می‌گوید:

این نتایج اولیه نشان دهنده‌ی اهمیت کاهش وزن، مدیریت دیابت و تغذیه سالم در جمعیت آمریکا هستند.

غذای آماده کلیدی است که سه مورد (دیابت، فشار خون، کلسترول بالا) از این پنج عامل مرگِ قابل پیش‌گیری را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابر این آگاه سازی بیماران در این زمینه می‌تواند تاثیر عمیقی برسال‌های زندگی افراد بگذارد.

نتایج این مطالعه همچنین نشان دهنده‌ی اهمیت مراقبت‌های پیشگیرانه در عملکردهای بالینی است، که باید یکی از اولویت‌های درمانی جامعه پزشکی باشد.

برآورد سال‌های زندگی از دست رفته جامعه در اثر هر یک از این عوامل خطر، توجه محققان را به خود جلب کرد، محققان اثر حذف هر یک از این عوامل خطر مرگ و میر را بر روی جمعیت‌های فرضی، محاسبه کردند و دریافتند که برخی از عوامل اگرچه شیوع کم‌تری دارند اما می‌توانند زندگی-سال از دست رفته برای بعضی زیر گروه‌های جمعیت را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. محققان امید به زندگی جمعیت را نیز ر اثر حذف هر یک از این عوامل به صورت جداگانه بررسی کردند.

واقعیت این است که شاید علت مستقیم مرگ بعضی افراد جمعیت، حمله قلبی و سرطان پستان و… باشد اما این عواملِ مستقیم مرگ، کاملا تحت تاثیر عوامل پنج گانه گفته شده شامل مصرف دخانیات و الکل، چاقی و … هستند؛ پس شناسایی ریشه عوامل مرگ، می‌تواند به این پرسش که آیا افراد می‌توانند زندگی طولانی‌تری داشته باشند یا خیر؛ پاسخ دهد.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید