انتشار این مقاله


داروهای لاغری ۶: سینفرین (پرتقال تلخ)

سینفرین (Synephrin) مکمل نه چندان مشهوری است که توسط اکثر کمیته‌های ورزشی حال حاضر، جزو مواد شیمیایی ممنوعه طبقه‌بندی شده است. سینفرین در درمان عفونت پا در ورزشکاران و عفونت حاصل از کرم حلقوی استفاده می‌شده است؛ اما بعد ها به برخی از عوارض جانبی آن نیز پی برده شد. در این مقاله به آنچه […]

سینفرین (Synephrin) مکمل نه چندان مشهوری است که توسط اکثر کمیته‌های ورزشی حال حاضر، جزو مواد شیمیایی ممنوعه طبقه‌بندی شده است.

سینفرین در درمان عفونت پا در ورزشکاران و عفونت حاصل از کرم حلقوی استفاده می‌شده است؛ اما بعد ها به برخی از عوارض جانبی آن نیز پی برده شد. در این مقاله به آنچه شما باید در مورد این دارو بدانید می‌پردازیم.

سینفرین چیست؟

سینفرین که با نام پرتقال تلخ نیز شناخته می‌شود؛ گیاهی ست که از برگ، میوه و آبمیوه آن برای ساخت دارو و از پوست آن برای ساخت روغن استفاده می‌شود. می‌توان با مالیدن روغن آن بر روی پوست از آن برای درمان عفونت‌‌های پا در ورزشکاران و همچنین عفونت حاصل از کرم حلقوی استفاده کرد.

با وجود آنکه تحقیقات بسیاری در حال مطالعه این دارو هستند؛ شواهد در دسترس  نشان می‌دهد در صورت مصرف سینفرین به مقدار لازم، این دارو باعث سرکوبی اشتها شده و با القای حس سیری به مدت طولانی و همچنین سرکوب تمایل فرد برای مصرف غذای بیشتر موجب کاهش وزن می‌شود.

چکیده: با مصرف غذای کمتر، شما کالری کمتری دریافت می‌کنید؛ که این حالت سر آخر موجب کاهش وزن شما می‌شود.


مقاله مرتبط:بیماری قارچی پای ورزشکار


آیا می‌توان از سینفرین استفاده کرد؟

با وجود آنکه سینفرین موجب سرکوبی اشتها می‌شود؛ اما هیچ شواهدی از اثر چربی‌سوزی این ماده در دسترس نیست. بنابراین نمی‌توان از سینفرین به عنوان ماده چربی‌سوز یاد کرد. اما در صورت مصرف سینفرین همراه با یک ماده چربی‌سوز تمایل شما برای مصرف میان وعده کمتر شده و همراه با حس سیری طولانی مدت، تنها خوردن وعده‌های غذایی معمول روزانه برای شما کفایت می‌کند.

تنها به این دلیل که این دارو در حال عرضه در داروخانه است نمی‌توان از آن استفاده کرد. در حال حاضر مطالعات زیادی در حال بررسی سینفرین است و نتایج برخی تحقیقات عوارض جانبی از قبیل؛ سردرد، تهوع و دردشکمی را برای این ماده آشکار کرده است. به دلیل آنکه این دارو خود نوعی محرک محسوب می‌شود و افزاینده نسبی ضربان قلب است، افراد در خطر فشارخون بالا و یا دارای سابقه خانوادگی بیماری قلبی نباید از این دارو استفاده کنند.

چکیده: عوارض جانبی: سردرد، تهوع، دردهای شکمی

          منع مصرف:

افراد در خطر فشارخون بالا

دارای سابقه خانوادگی بیماری‎های قلبی

در انتها

حال اساسی‌ترین سوال اینست؛ آیا می‌توان از سینفرین استفاده کرد؟

صادقانه بگویم جز در موارد مصرف برای درمان عفونت‌ها؛ خیر.

اگر این دارو توسط پزشک برای شما تجویز نشده است بهتر است از مزایای این دارو چشم پوشی کرده و به دلیل عوارض جانبی خطرناک این دارو، آن را مصرف نکنید. با وجود آنکه من در مرتبه‌ای نیستم تا در مورد مصرف و یا عدم مصرف این دارو توصیه‌ای به شما بنمایم؛ اما صادقانه می‌گویم در صورتی که این دارو توسط پزشک برای شما تجویز نشده باشد، مضرات مصرف آن به مراتب بیشتر از مزایای آن خواهد بود.


مقالات مرتبط: ۱۵ روش کاهش وزن در ۱۵ دقیقه!

                       ۵۵ راهکار علمی برای کاهش وزن دائمی

                       با رایج‌ترین اشتباهات در کاهش وزن آشنا شوید!


صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید