انتشار این مقاله


معجزات ۵ دقیقه‌ای

برخی از معجزه‌ها فقط ۵ دقیقه طول می‌کشند. پنج دقیقه. زمان زیادی نیست نه؟ فقط پنج دقیقه سرمایه گذاری در فعالیت‌های کلیدی خاص می‌تواند مزایای شگفت‌انگیزی برای سلامتی و شادی شما به ارمغان آورد.۵ دقیقه صرف کنید و از ثروت و رفاه لذت ببرید. ۱) پنج دقیقه دویدن در هر روز ممکن است سه سال […]

برخی از معجزه‌ها فقط ۵ دقیقه طول می‌کشند.

پنج دقیقه. زمان زیادی نیست نه؟ فقط پنج دقیقه سرمایه گذاری در فعالیت‌های کلیدی خاص می‌تواند مزایای شگفت‌انگیزی برای سلامتی و شادی شما به ارمغان آورد.۵ دقیقه صرف کنید و از ثروت و رفاه لذت ببرید.

۱) پنج دقیقه دویدن در هر روز ممکن است سه سال به زندگی شما اضافه کند.

بر اساس یک مطالعه، دویدن فقط به مدت پنج دقیقه در روز تا حد زیادی خطر ابتلا به مرگ زودرس را کاهش می‌دهد. در تجزیه و تحلیل عادات ورزشی بیش از ۵۵۰۰۰ مرد و زن، خطر مرگ به هر علتی در دوندگان نسبت به غیر دوندگان ۳۰ درصد کمتر بود. برای دوندگان خطر بیماری‌های قلبی حتی بیشتر کاهش یافته است، تا ۴۵ درصد پایین تر. حتی افرادی دارای اضافه وزن و سیگاری که در روز به مدت پنج دقیقه می‌دوند برخی از مزایای طول عمر را دریافت می‌کنند. اما با توجه به مطالعات متعدد، هر مقدار از ورزش، اگر چه کم، برای سلامتی مفید است. به عنوان مثال، افراد مسنی که فقط برای ۱۵ دقیقه در روز قدم می‌زنند خطر مرگ ۲۲ در آن‌ها ۲۲ درصد کاهش می‌یابد.

۲) پنج دقیقه در هر ساعت راه رفتن یا حرکت از سلامت شما محافظت و روحیه‌تان را تقویت خواهد کرد.

کسانی که بیش از حد در روز دریک جا می‌نشینند نسبت به “بیماری‌های مربوط به نشستن”، مانند دیابت، چاقی و تصلب شرایین آسیب‌پذیرتر می‌باشند. با توجه یک مطالعه خوشبختانه، پنج دقیقه جنبش و جوش در هر ساعت در طول روز کاری می‌تواند “روحیه‌ی شما را بالا ببرد، با بی حالی مبارزه کند و درد گرسنگی را کاهش دهد. ” اگر چه در این مطالعه از نمونه کوچکی استفاده شده است، اما نتایج با بدنه در حال رشدی از تحقیقات که ورزش را با مزایای سلامت جسمی و روانی متعدد پیوند می‌دهند، سازگار بود.

۳) برای شروع کاری که آن را پشت گوش می‌اندازید، از قانون پنج دقیقه استفاده کنید.

روانشناسی به اسم ویلیام جیمز می‌گوید:

“هیچ چیز خسته‌کننده‌تر از ادامه داشتن یک کار ناتمام نیست.”

اگر شما تا به حال کاری را به تعویق انداخته باشید، می‌دانید که حق با او است. اما شما می‌توانید این مشکل روانی با قانون پنج دقیقه متوقف کنید، که در وبلاگی سرگرم کننده توسط دکتر Andrea Bonior توضیح داده شده است. لب کلام: اگر کاری را که باید انجام دهید پوشت گوش می‌اندازید، به خودتان بگویید که روی آن کار می‌کنید، اما فقط برای پنج دقیقه. سپس، تایمر بگذارید و وقتی تایمر زنگ زنگ، کار را متوقف کنید. زمانی که آماده بودید دوباره این کار را تکرار کنید، اما این بار برای مدتی طولانی‌تر.

۴) پنج دقیقه استراحت در حین کار می‌تواند خلاقیت، بهره‌وری و روحیه را افزایش دهد.

قانون پنج دقیقه می‌تواند به شما کمک کند تا هر کاری را شروع کنید. اما برخی از افراد نمی‌دانند چه موقع کاری را متوقف کنند، حتی زمانی که بازده کارشان نزولی است. این شخصیت‌های تیپ-A می‌توانند از تایمری که یک استراحت در هر ساعت (حداقل) را یادآوری می‌کند استفاده کنند. حتی برخی از کارشناسان مهارت‌های مطالعه توصیه می‌کنند که دانش آموزان یک الگوی مطالعه به مدت ۲۵ دقیقه و یک استراحت ۵ دقیقه‌ای، سپس یک ۲۵ دقیقه‌ی دیگر مطالعه و استراحت به مدت ۵ دقیقه و … داشته باشند. باید این واقعیت را قبول کرد که ذهن اکثر انسان نمی‌تواند بدون فشار دادن دکمه “ری‌فرش” به مدت زیادی روی کاری تمرکز کند.

۵) پنج دقیقه سپاسگزاری و شکر در هر روز شما را به مدت شش ماه و شاید برای یک عمر خوشحال‌تر می‌کند.

تمرین “۳ چیز خوب” راه خوبی برای تمرین قدردانی است. به مدت پنج دقیقه در پایان هر روز، در مورد سه چیز خوبی که برایتان اتفاق افتاده فکر کنید و ببینید که چرا اتفاق افتاده‌اند. انجام این تمرین فقط برای یک هفته سطح شادی شرکت کنندگان را به مدت شش ماه افزایش داد. همچنین می‌توانید یک دفترچه از چیزهای قابل شکری که هر روز اتفاق می‌افتند نگه دارید و یا نعمت‌هایتان را وقتی اتفاق می‌افتند بشمارید. تمرین “نگرش قدردانی” مزایای متعددی دارد، از جمله دسته‌ای  از احساسات مثبت مانند شادی، شور و شوق و خوش بینی. حتی به نظر می‌رسد که قدرت خودداری را افزایش می‌دهد.

معجزهای پنج دقیقه‌ای بیشتر

چه چیز دیگری را می‌توانید در پنج دقیقه برای بهبود سلامت، روابط و ذهن خود انجام دهید؟

  • پنج دقیقه گوش دادن آگاهانه به فرزند یا همسر می‌تواند به یک رابطه عاشقانه‌تر منجر شود.
  • پنج دقیقه مدیتیشن می‌تواند فشار خون شما را کاهش و به شما کمک ذهن خود را درک کنید.
  • پنج دقیقه از لحظات لذت‌بخش‌؛ تخت خواب راحت، یک وعده غذایی خوشمزه، ماساژ، حرف‌زدن با یک دوست، به شما کمک خواهد تا ” خوبی را دریافت کنید،” به قول روانشناسی به نام ریک هانسون. در واقع، هانسون می گوید، آگاهانه تجربه لذت بردن برای تنها پنج ثانیه احساس خوبی را در حافظه بلند مدت ذخیره خواهد کرد.

یکی از فعالیت‌های پنج دقیقه‌ای را انتخاب کنید که برای سلامت جسمی و روانی شما خوب باشد و امروز آن را برای پنج دقیقه انجام دهید. تا زمانی که به نظر برسد که از آن سودی می‌برید. در صورت لزوم حتی برای یک عمر این کار را ادامه دهید.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید