انتشار این مقاله


مزایای استعداد در داشتن احساس گناه دائمی!

خجالت؛ ممکن است فوایدی داشته باشد! آزمایشات ثابت کرده‌اند، کسانی که بیشتر احساس گناه می‌کنند بهتر می‌توانند انواع احساسات را از چهره افراد تشخیص دهند. آنان به خصوص در تشخیص احساسات با شدت کم خوب عمل کرده‌اند. این اولین بار نیست که احساس گناه با همدلی در ارتباط است. بخش اعظم تحقیقات پیشین نیز، بر […]

خجالت؛ ممکن است فوایدی داشته باشد!

آزمایشات ثابت کرده‌اند، کسانی که بیشتر احساس گناه می‌کنند بهتر می‌توانند انواع احساسات را از چهره افراد تشخیص دهند. آنان به خصوص در تشخیص احساسات با شدت کم خوب عمل کرده‌اند. این اولین بار نیست که احساس گناه با همدلی در ارتباط است.

بخش اعظم تحقیقات پیشین نیز، بر طبق بیانات خود شخص، و همچنین بر طبق این نظریه که، احساس گناه و همدلی تاثیرات هم‌سویی در انجام تعاملات بین فردی دارد؛ نشان دهنده ارتباط احساس گناه و همدلی ست.

توانایی خوانش احساسات از روی اشارات چهره تنها یکی از مزایای داشتن احساس گناه است. ثابت شده است استعداد داشتن احساس گناه تاثیر مثبتی بر داشتن رفتار انطباقی و متغیرهای خود انظباطی دارد. به عنوان مثال؛ استعداد گناه ارتباط مثبتی با شاخص‌های خودتنظیمی روانشناسی دارد و سبب مدیریت کارآمد خشم در مسیری رو به رشد و همچنین موجب مهار رفتار‌های ضداجتماعی خطرناک در جامعه شده و سپر افراد در برابر توسعه مصرف مواد مخاطره‌آمیز می‌شود و از دیگر مزایای این احساسات، می‌توان به داشتن تمایل بیشتر به منظور انجام رفتارهای پایدارکننده روابط و همچنین مهارت بالا در حل مشکلات بین فردی اشاره کرد.

اما متاسفانه نمی‌توان تمام خصوصیات بالا را در ارتباط با خجالت نیز برشمرد. افراد خجالتی احساس گناه کمتری دارند و از مزایای برشمرده بهره‌مند نیستند.

تفاوت احساس گناه و خجالت در میزان تمرکز شما بر روی خودتان است.

احساس گناه از عواقب مثبت تری نسبت به خجالت برخوردار است.

چکیده آنچه خواندید؛ مزایای داشتن احساس گناه:

  • توانایی بالا در خوانش احساسات از روی چهره افراد
  • تلاش در جهت حفظ روابط
  • مهارت بالا در حل مشکلات بین فردی
  • کنترل روانی بالا
  • توانایی کنترل خشم
  • ترک رفتارهای پرخطر
  • اجتناب از سو مصرف مواد

آنچه خواندید گزیده ای از نظرات نویسنده این مطالعه بود. این مقاله در نشریه Cognition and emotion به چاپ رسیده است.


مقالات مرتبط:

به صدای قلب‌تان گوش دهید، ذهن بقیه را بخوانید!

صفت مثبتی که در افراد خجالتی دیده می‌شود

کنترل خشم (یک مهارت مهم هوش هیجانی برای موفقیت)


 

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید