انتشار این مقاله


آیا حذف سلول‌های پیر می‌تواند عمر انسان را طولانی‌تر کند؟

حذف سلول‌های پیرِ (SnCs) انباشته شده در بسیاری از بافت‌های فرسوده به صورتی معنادار در به تأخیر انداختن آسیب‌های مرتبط با سن مؤثر است.

مطالعه‌ای اخیر که توسط تیم بین‌المللی از پژوهشگران رهبری می‌شود تأیید کرده است که حذف سلول‌های پیرِ (SnCs) انباشته شده در بسیاری از بافت‌های پیر مهره‌داران به صورتی معنادار در به تأخیر انداختن آسیب‌های مرتبط با سن مؤثر است. این تحقیق با موفقیتی چشمگیر توسط دکتر Chaekyu Kim از مدرسه‌ی پزشکی جان هاپکینز رهبری می‌شود.

در این مطالعه، تیم محققان با نابودی سلول‌های پیر کاندیدای داروییِ جدیدی برای تسکین عوارض دژنراتیو مرتبط با سن، مثل آرتروز معرفی نمودند. یافته‌های آن‌ها ۲۴ آوریل در Nature Medicine منتشر شده و پیشنهاد می‌کند که حذف انتخابی سلول‌های فسوده از مفاصل جلوی استئوآرتریت پست-تروماتیک را می‌گیرد و به غضروف جدید اجازه می‌دهد رشد کرده و مفصل را ترمیم نماید.

سلول‌های پیر (Senescent cells) با افزایش سن در بسیاری از بافت‌ها و پایگاه‌های آسیبی تجمع می‌یابند. با این که این سلول‌ها نقشی هم در ترمیم زخم و صدمات دارند ولی بروز سرطان را نیز بالا می‌برند. برای مثال در مفصل‌ها مثل مفصل زانو سلول‌های پیر پس از صدمه‌ی وارده پاکسازی نشده و به شکل‌گیری آرتروز کمک می‌کنند.

برای تست این ایده که سلول‌های پیر متهم به وجود آمدن استئوآرتریت هستند، دانشمندان هم موش‌های جوان و هم موش‌های پیر را آزمایش کردند. رباط صلیبی قدامی این حیوانات پاره شد تا یک آسیب را تقلید نماید. سپس آن‌ها دارویی آزمایشی به نام UBX0101 روی موش‌ها امتحان کردند؛ این دارو به صورت انتخابی سلول‌های پیر را از بین می‌برد.

پاکسازی سلول‌های پیر با GCV پیشروی استئوآرتریت پُست تروماتیک را کاهش می‌دهد. UNIST©

مطالعات پیش‌کلینیکی روی موش‌ و انسان پیشنهاد می‌کردند که حذف این سلول‌ها به طوری جدی باید از آرتروز پس از تروما جلوگیری کند و محیطی پروکندورژنیک برای رشد دوباره‌ی غضروف در مفصل آسیب‌دیده به وجود بیاورد. با این توضیفات دانشمندان گزارشی از تجدید غضروف در موش‌های پیر با تزریق داروی UBX0101 ارائه ندادند.

چپ: قبل از پاکسازی سلول‌های پیر | راست: پس از پاکسازی سلول‌های پیر

محققان اعلام می‌کنند که رابطه‌ی یافته‌های آن‌ها در انسان با استفاده از آزمایش روی کندروسیت‌های (سلول‌های عضروفی) ایزوله شده از بیماران آرتروزی قابل اثبات است.


پیش از انجام این آزمایش، سرمایه‌گذران تکنولوژی جان هاپکینز حق استفاده‌ی هوشمندانه از تکنولوژی سلول‌های پیر را با نام UNITY Biotechnology Inc ثبت کردند. این شرکت هدفش گسترش روش‌های درمانی برای بیماری‌های مرتبط با سن می‌باشد. اکتبر گذشته اعلام شد که ۱۱۶ میلیون دلار روی سری جدید آزمایشات این شرکت سرمایه‌گذاری شده که نام‌های بزرگی چون Jeff Bezo مدیر اجرایی آمازون، سرمایه‌گذار مایوکلینیک، Venrock و سرمایه‌گذاران ARCH پشت این طرح دیده می‌شود. UNITY قصد دارد اولین داروی یافت شده در این تحقیقات را امسال روی بیماران مبتلا به آرتروز زانو تست کند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید