انتشار این مقاله


افزایش قد؛ بزرگسالان؟

در ۲۲ فوریه سال ۱۹۱۸، Robert Pershing Wadlow در آلتون النوی بدنیا آمد. او یک فرد کاملا عادی بود که کار خاصی نمی‌کرد، تا زمانی که یک تغییر بزرگ را در خود بروز داد. در سن ۱۳ سالگی او دچار فعالیت بیش از حد غده هیپوفیز قرار گرفت که منجر شد فد او تا ۷ […]

در ۲۲ فوریه سال ۱۹۱۸، Robert Pershing Wadlow در آلتون النوی بدنیا آمد. او یک فرد کاملا عادی بود که کار خاصی نمی‌کرد، تا زمانی که یک تغییر بزرگ را در خود بروز داد. در سن ۱۳ سالگی او دچار فعالیت بیش از حد غده هیپوفیز قرار گرفت که منجر شد فد او تا ۷ فوت و ۴ اینچ(حدود ۲.۲ متر) افزایش پیدا کند و به همین دلیل او را بزرگترین بوی سکات نامیدند. در جوانی قد او به ۸ فوت و ۱۱.۱ اینچ(حدود ۲.۷۰ متر) رسید که به این دلیل به او لقب بلندترین مرد را دادند. او تا زمان مرگ خود در سال ۱۹۴۰ به عنوان سخنگوی یک کمپانی کفش فعالیت کرد. او همچنان به عنوان یک غول در نظر گرفته می‌شود، اگر اکنون زنده می‌بود.

مطابق با گزارش مرکز کنترل بیماری‌ها، میزان قد متوسط زنان در ایالات متحده ۵ فوت و ۴ اینچ(حدود ۱۶۳) است و برای مردان ۵ فوت و ۹ اینچ(حدود ۱۷۵) می‌باشد. در چند دهه گذشته، در مجموع، میزان قد افزایش یافته است؛ مخصوصا در نیمه اول قرن ۲۰ام. از دهه ۱۹۰۰ تا دهه ۱۹۵۰، جمعیت به طور چشمگیری افزایش قد پیدا کردند؛ نزدیک ۱.۵ اینچ(۴ سانتی‌متر) به ازای هر ۲خ سال.(منبع:CDC)

اختلالات سیستم اندوکرین می‌تواند در بزرگسالان موجب رشد شود و در نهایت به قد عجیبی برسند. به این حالت یا بیماری ژیگانتیسم گفته می‌شود که دلیل آن توموری است که میزان زیادی هورمون رشد تولید می‌کند. این بیماری در جوانی شروع می‌شود؛ این حالت در جوانان می‌تواند قدی در حدود ۲.۴۰ متر یا بیشتر را ناشی شود. یک حالت دیگر که ممکن است بر اثر این تومور به وجود بیاید، البته در بزرگسالان آکرومگالی نام دارد؛ بیماری‌ای که در آن اندام‌ها(دست‌ها، پا‌ها و حتی فک) به میزان زیادی رشد می‌کنند.

حال اگر مشکلاتی که به علت هورمون‌ها هستند را کنار بگذاریم،  یک شانس کمی هنوز وجود دارد که بزرگسالان بتوانند هنوز افزایش قد داشته باشند؛ ولی تنها در افرادی این شانس وجود دارد که در زمان جوانی سوء تغذیه داشته بوده باشند و در آن زمان بدن آن‌ها نتوانسته رشد کافی بکند. بدن انسان به شکلی طراحی شده است که در بازه زمانی از زندگی‌اش رشد ناگهانی داشته باشد؛ یکی از ابتدای تولد تا ۳ سالگی و دیگری از ۱۰ الی ۱۷ سالگی:شیرخواری و نوجوانی. هورمون رشد بر روی لایه‌های رشد استخوان‌ها دراز اثر می‌گذارد و موجب افزایش رشد می‌شود. زمانی که این لایه‌ها یا صفحات بسته شوند، دیگر افزایش قد متوقف می‌شود.

بعضی از مردم ممکن است افزایش قد را بعد از ۲۰ سالگی هم تجربه کنند، که البته این افراد استثنا هستند. همان‌طور که گفته شد یک شانس کوچکی برای این اتفاق در افراد خاص وجود دارد. اگر فردی در دوره کودکی و نوجوانی از لحاظ غذایی در مضیقه بوده باشد، این توانایی را ممکن است داشته باشد که در بزرگسالی با تغذیه مناسب افزایش قد را تجربه کند. البته یک شیوه جراحی تهاجمی نیز وجود دارد که در آن استخوان پا را می‌شکنند و تکه‌ها را از هم جدا می‌کنند که در نتیجه این جراحی و بعد از جوش خوردن استخوان قد فرد چند اینچی افزایش پیدا می‌کند.(منبع:Onion)

اگر شما بچه‌ای را بزرگ می‌کنید؛ شما می‌توانید با یک رژیم غذایی متعادل برای او افزایش قد او را تضمین کنید. ولی اگر شما یک فرد بالغ هستید که می‌خواهید چند اینچ قد بلندتری داشته باشید، بهترین روش برای این کار استفاده از کفش پاشنه بلند است.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید