انتشار این مقاله


رابرت هوک

رابرت‌هوک به عنوان “مرد رنسانس ” شناخته‌شده‌است. در قرن هفدهم در انگلستان کارش را در علوم؛  که اخترشناسی و فیزیک و زیست شناسی را شامل می‌شود به انجام رساند‌. خلاصه ایشان متولد شهر Freshwater در انگلستان در سال ۱۶۳۵ بوده، رابرت هوک در آکسفورد آموزش دیده و رشته‌ی تخصصی خود را در Royal society  و […]

رابرت‌هوک به عنوان “مرد رنسانس ” شناخته‌شده‌است. در قرن هفدهم در انگلستان کارش را در علوم؛  که اخترشناسی و فیزیک و زیست شناسی را شامل می‌شود به انجام رساند‌.

خلاصه

ایشان متولد شهر Freshwater در انگلستان در سال ۱۶۳۵ بوده، رابرت هوک در آکسفورد آموزش دیده و رشته‌ی تخصصی خود را در Royal society  و دانشگاه Gresham، گذرانده‌است. تحقیقات و تجارب او درجاتش از اخترشناسی به زیست‌شناسی و از آن هم به فیزیک تغییرکرده‌است. او مخصوصاً به خاطر  مشاهداتی که حین استفاده از میکروسکوپ داشته و هم‌چنین “قانون هوک” درباره‌ی الاستیسیتی به رسمیت شناخته می‌شود. هوک در سال ۱۷۰۳ در لندن از دنیا رفت.

کودکی و مدرسه

رابرت هوک در Freshwater در ۱۸ جولای ۱۶۳۵ به دنیا آمد والدینش John hook ؛ که در کلیسای محلی به معاون کشیش خدمت می‌کرد، و Cecily hook بودند.

در ابتدای تولد مریض بوده‌، هوک مطالب را سریع یاد می‌گرفت و به طراحی علاقه‌مند بود و در ساخت عروسک های در درست کردن عروسک های مکانیکی مهارت داشت.  بعد از مرگ پدرش در سال ۱۶۴۸ هوکِ ۱۳ ساله برای شاگردی Peter Lely به لندن فرستاده شد. این ارتباط زیاد طول نکشید و در عوض برای درس خواندن  به مدرسه‌ی وستمینستر لندن رفت. در سال ۱۶۵۳ در دانشکده‌ی کلیسای مسیح؛ جایی که در آنجا سرمایه‌ی اندکش را با شاگردی کردن برای رابرت بویل تکمیل کرده‌است، رفت. هوک هم‌چنین دوستان تاثیرگذاری مثل معمار آینده، “کریستوفر ورن” پیدا کرد.

تدریس، تحقیق و سایر اشتغال‌ها

هوک با حمایت بویل به عنوان متصدی برای دانشگاه رویال که تازه در سال ۱۶۶۲ در لندن تاسیس شده بود، استخدام شد. در ۱۶۶۳ بر خلاف بسیاری از دانشمندان زمان خودش حالتی مرتیکه گونه داشت که چندان متشخص به نظر نمی‌رسید. در سال ۱۶۶۵ موقعیتی تحت عنوان پروفسور هندسه در دانشگاه Gresham لندن را قبول کرد.

بعد از تخریب قسمت اعظمی از لندن تحت اثر آتش سوزی شدید، هوک نقشه بروار شهر شد خسارت را سنجید و بسیاری از خیابان های لندن و ساختمان‌های عمومی را دوباره طراحی کرد.

اکتشافات و دستاوردهای اصلی

یک دانشمند همه‌چیزدان واقعی! موضوعاتی که هوک در دوران زندگی‌اش پوشش داد شامل ستاره‌ی دنباله‌دار، حرکت نور، حافظه‌ی بشر و چرخش مشتری است. در همه ی مطالعات و اثبات های تجربی‌اش به متود های علمی چسبیده بود. هوک در همه‌ی پروژه‌هایش ابزار‌های بروز را مورد استفاده قرار داد. مهم‌ترین انتشاراتش میکروگرافیا می‌باشد که در سال ۱۶۶۵ به کمک میکروسکوپ به دست آورده‌است در این مطالعه ی پیشگامانه‌اش اصطلاح “سلول” را هم ابداع و اختراع کرد. هم‌چنین پرواز ها را توصیف کرد مثل پرواز دانه‌های برف و بال و پر و به طور درست و صحیح فسیل و بقایایرموجودات را توصیف کرد.

نشریه‌ی ۱۱۶۷۸ سخنرانی‌ها و تئوری او درباره‌ی الاستیسیتی را بررسی کرده است تا بعداً با عنوان قانون هوک شناخته شود او اظهار داشت نیرو نیازمند کشش و فشردگی است. در ادامه پروژه‌های مشابهی هم داشت و چند سال روی اختراع “spring-regulated watch” کار کرد.

زندگی شخصی و شهرت

هوک هرگز ازدواج نکرد، عاشق احتمالی او هم در سال ۱۶۸۷ از دنیا رفت که شکستی تسلی‌ناپذیر بود. اغلب اوقات با اسحاق نیوتون بود و بر کتاب Principia Mathematica او تاثیرگذار بوده است.

در سال آخر زندگی اش هوک از علایمی که نشان از دیابت داشتند رنج می‌برد، او در ۶۷ سالگی، در لندن و در ۳ مارس ۱۷۰۳ درگذشت.

سولماز گلدوست


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید