انتشار این مقاله


آیا سلفی‌گرفتن می‌تواند تشنج ایجاد کند؟!

سلفی گرفتن ممکن‌است با یک عارضه ناخواسته، حداقل برای یک نوجوان همراه باشد. در یک Case Report از کانادا، پزشکان فعالیت تشنج‌مانندی را در امواج مغزی یک نوجوان دقیقا بعد از سلفی گرفتن مشاهده‌کردند. پزشکان معالج او در مقاله‌ای که در فوریه و در مجله Seizure منتشر شد، این پدیده را «Selfi- Epilepsy یا صرع […]

سلفی گرفتن ممکن‌است با یک عارضه ناخواسته، حداقل برای یک نوجوان همراه باشد. در یک Case Report از کانادا، پزشکان فعالیت تشنج‌مانندی را در امواج مغزی یک نوجوان دقیقا بعد از سلفی گرفتن مشاهده‌کردند. پزشکان معالج او در مقاله‌ای که در فوریه و در مجله Seizure منتشر شد، این پدیده را «Selfi- Epilepsy یا صرع ناشی از سلفی» نامیدند.


این نوجوان دختری بود که قبلا سابقه تشنج داشت. فعالیت تشنج‌مانند مغزی که به‌دنبال سلفی‌گرفتن ایجاد می‌شود، زمانی کشف شد که او برای یک دوره سه روزه به‌علت گزارش خبری که در مورد پرونده او در سازمان تحقیقات و حمایت از صرع انگلستان وجود داشت، در آزمایشگاهی تحت نظر قرار گرفت.

در آزمایشگاه، او به یک الکتروانسفالوگرام یا EEG و دستگاه ضبط ویدئو متصل بود. اگرچه نوجوان هیچ تشنجی را در آزمایشگاه تجربه نمی کرد، اما پزشکان متوجه دو موج غیرعادی در فعالیت مغز او شدند. هنگامی که آن‌ها دوباره ویدئو را بررسی‌کردند، دریافتند که درست قبل از این امواج، او از امواج مادون‌قرمز و همچنین فلش آیفون خود برای گرفتن سلفی در اتاق کم نور استفاده کرده‌است. تشنج قبلی او در مدرسه رقص رخ داده‌بود و پزشکان گمان‌کردند که نور بارق یا رنگارنگ علت آن بوده‌است. او همچنین به پزشکان گفته‌بود که پرش غیر ارادی بازو‌ها و قسمت بالای بدن، هنگام دیدن نور شدید از بین درختان یا در هنگام حرکت در ماشین، تجربه می‌کند. همچنین حالت‌های از ناهوشیاری را در مدرسه گزارش‌کرد.

پزشکان به این نتیجه رسیدند که احتمالا این نوجوان نسبت به سلفی دارای photosensitivity response است. همانطور که در این Case Report مشاهده‌می‌کنید در نوعی از صرع به نام صرع حساس به نور، افراد دارای تشنجی هستند که با فلش یا چراغ چشمک‌زن برانگیخته می‌شود. صرع حساس به نور یک پدیده شناخته شده است اما تنها درصد کمی از افراد مبتلا به صرع تحت‌تاثیر آن قرار می‌گیرند.

تشنج حساس به نور برای اولین بار در اواخر دهه ۱۸۰۰ در رابطه با کودکی که در نور خورشید دچار تشنج می‌شد، شرح داده‌شد. از آن به بعد مورد‌های دیگری مانند حساسیت به بازی‌های ویدئویی هم شناسایی شدند. در سال ۱۹۹۷ در ژاپن، گزارشی از افرادی که در هنگام دیدن برنامه تلویزیونی پوکمون دچار تشنج می‌شدند، ارائه‌شد!


در case report جدید، نویسندگان اشاره‌کردند که این مورد فقط در یک نفر دیده‌شده‌است و مطالعات بیشتری برای اثبات این‌که آیا سلفی می‌تواند یک خطر برای مبتلایان به صرع باشد یا نه، نیاز است.

دکتر جوزف سالیوان، مدیر مرکز صرع کودکان دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو گفت:

« این تعجب آور نیست که یک سلفی بتواند فعالیت های شبه تشنجی در مغز ایجاد کند به خصوص زمانی که بیمار حساسیت به نور داشته‌باشد. هر نوع چراغ چشمک‌زن ازجمله بازی‌های ویدئویی، چراغ بارق و فلش دوربین می‌تواند یک تشنج را در افراد مبتلا به حساسیت به نور ایجاد کند. در مورد این دختر نوجوان، سلفی فی‌نفسه یک تشنج ایجاد‌نمی‌کند بلکه فعالیت امواج مغزی را تغییر می‌دهد.»

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید