انتشار این مقاله


اثرات قرص‌های ضدبارداری هورمونی بر ایمنی ضدویروسی

استعداد زنان برای عفونت‌های تناسلی، مثل HIV، پس از استفاده از داروهای ضدبارداری هورمونی افزایش می‌یابد.

به طور کلی زنان تقریباً نصف کل مبتلایان جهانی HIV را تشکیل می‌دهند و محققان به دنبال تعیین عوامل خطری هستند که استعداد آن‌ها را برای عفونت تناسلی افزایش می‌دهند.

چون HIV و دیگر ویروس‌هایی که از راه جنسی منتقل می‌شوند باید برای ایجاد عفونت از سد موکوسی تناسلی نفوذ نمایند، محققان در مرکز پزشکی وکسنر۱ دانشگاه ایالت اُهایو به دنبال عواملی گشتند که دفاع سد موکوسی تناسلی را ضعیف می‌کنند.

تحقیق آن‌ها، اخیراً در the journal of Mucosal Immunology منتشر شده و نشان می‌دهد استعداد موش‌های ماده برای عفونت ویروسیِ مجرای تناسلی پس از درمان با دپو مدروکسی‌ پروژستورن استات (DMPA) یا لوونورژسترول (LNG)، به صورتی معنادار افزایش می‌یابد؛ این دو ماده‌ی قابل تزریق توسط زنان برای پیشگیری هورمونی از بارداری استفاده می‌شوند.

به طوری ویژه، درمان موش‌ها با دپو مدروکسی‌ پروژستورن استات یا لوونورژسترول حفاظت سد موکوسی را در مجررای تناسلی با افزایش نفوذپذیری اپی‌تلیال کاهش می‌دهد. این نفوذپذیری بیشتر، شانس ورود ویروس پاتوژن و ایجاد عفونت را بالا خواهد برد.

دکتر توماس ال چرپس۲، دانشیار دپارتمان عفونت میکروبیال و ایمنی و زنان و زایمان در کالج پزشکی دانشگاه ایالت اُهایو:

یافته‌های ما موارد معقول زیستی جدیدی برای ارتباط بین دپو مدروکسی‌ پروژستورن استات و افزایش استعداد عفونت تناسلی فراهم کرده که مطالعات بالینی قبلاً از آن خبر می‌دادند. این یافته‌ها همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که لوونورژسترول نیز اثری مشابه در بالا بردن شانس ابتلا به عفونت ویروسی دارد.

قابل توجه آن که ارزیابی آن‌ها از بیوپسی بافت گردن رحم از زنان، قبل و یک ماه بعد از آغاز درمان با این داروها، آشکار کرد که حفاظت سد موکوسی در آن‌ها نیز مثل موش‌هایی که درمان پروژسترونی داشتند کاهش یافته است.

از طرفی دیگر، تحقیقات روی موش‌ها نشان داد که درمان ترکیبی با دپو مدروکسی‌ پروژستورن استات و استروژن درون‌واژنی با بازیابی سد موکوسی تناسلی از آلوده شدن با ویروس هرپس جلوگیری می‌کند.

بر اساس نتایج بعدی، توانایی نجات موش‌هایی که با دپو مدروکسی‌ پروژستورن استات درمان شده‌ و سپس استروژن موضعی برای آن‌ها استفاده شده گسترش استراتژی‌های ضدبارداری‌ای را پیشنهاد می‌کند که کمتر سد موکوسی را تضعیف نمایند. مثلاً استفاده از دستگاهی که بتواند درون واژن استرادیول آزاد نماید. این دستگاه می‌تواند روشی برای پیشگیری هورمونی از بارداری باشد.

یکی از پیشنهاداتی که می‌شود روی آن فکر کرد این است؛ استفاده‌ی همزمان از دپو مدروکسی‌ پروژستورن استات و حلقه‌ای واژینال که استرادیول و میکروب‌کش‌های آنتی‌ویرال آزاد می‌کند. این پیشنهاد فقط در حد یک فرضیه است و حکم می‌کند تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرگذاری و ایمنی آن انجام پذیرد.


برای مطالعه‌ی بیشتر در این باره و آگاهی از جزئیات پژوهش می‌توانید مقاله‌ی اصلی را در دکتر مجازی بخوانید.


پی‌نوشت:

  1. The Ohio State University Wexner Medical Center
  2. Dr. Thomas L. Cherpes
تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید