انتشار این مقاله


ارتباط بین میگرن با دیگر مشکلات سلامتی

محققین هنوز نتوانسته‌اند نشان بدهند که میگرن می‌تواند دلیل یک مشکل یا حالت سلامتی دیگر باشد اما توانسته‌اند ارتباط بین تعدادی از آن‌ها را نشان دهند. این ارتباط زمانی قوی‌تر می‌شود که میگرن همراه اورا باشد؛ نشانه‌هایی که قبل از سردرد میگرنی بوجود می‌آیند؛ مانند جرقه‌های نورانی در دید، نقاط کور در میدان دید و […]

محققین هنوز نتوانسته‌اند نشان بدهند که میگرن می‌تواند دلیل یک مشکل یا حالت سلامتی دیگر باشد اما توانسته‌اند ارتباط بین تعدادی از آن‌ها را نشان دهند.
این ارتباط زمانی قوی‌تر می‌شود که میگرن همراه اورا باشد؛ نشانه‌هایی که قبل از سردرد میگرنی بوجود می‌آیند؛ مانند جرقه‌های نورانی در دید، نقاط کور در میدان دید و همچنین مور مور شدن دست یا صورت.
کدام شرایط می‌تواند در ارتباط با میگرن باشد؟ آیا واقعا با داشتن میگرن احتمال ابتلا به دیگر مشکلات وجود خواهد داشت؟

سکته

شواهد کمی مبنی بر دست داشتن میگرن بر افزایش احتمال سکته کردن وجود دارد و یا این که همزمانی این دو را نشان بدهد. اما همچنان احتمال سکته در افرادی که میگرن دارند و یکی از شرایط زیر را دارند، بالا است:

  • آنان که اورا دارند
  • زنان
  • افراد زیر ۴۵ سال

بعد از ۵۰ سالگی، این شانس به مقدار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

بیماری قلبی

مردان مبتلا به میگرن بیشتر در معرض سکته‌ی قلبی و یا مشکلات قلبی هستند. زنان مبتلا به میگرن نیز شانس ابتلا به بیماری قلبی در آن‌ها بیشتر است، مخصوصا اگر همراه با اورا هم باشد.
البته ممکن است شما میگرن داشته باشید و این مشکلات در شما بروز نکند.

فشار خون بالا

مطالعات هنوز ارتباطی قطعی‌ بین فشار خون بالا و میگرن پیدا نکرده‌اند. اما شواهدی مبنی بر ارتباط فشار خون بالا و ابتلا به سردردهایی مانند میگرن وجود دارد.

تشنج

اگر شما میگرن داشته باشد، حداقل دو برابر احتمال داشتن تشنج در شما بیشتر می‌شود. ممکن است یک ارتباط ژنتیکی بین این دو وجود داشته باشد. محققین بر این باور هستند که تشنج می‌تواند دلایل ژنتیکی یکسانی با میگرن همراه با اورا داشته باشد. البته مطالعات بیشتری مورد نیازاست.

مشکلات شنوایی

میگرن می‌تواند منجر به از دست دادن ناگهانی شنوایی شود. این مورد خیلی نادر است که دلیل برای آن آورده نشده است و به صورت ناگهانی شنوایی فرد برای چند روز از بین می‌‌رود. البته افرادی که دارای سردردهای جدی‌ هستند شانس دو برابری برای از دست دادن شنوایی دارند در مقابل افراد سالم.

فیبرومالیژیا

این یک سندرم است که منجر به دردهای مزمن، خستگی و دیگر نشانه‌ها می‌شود. میگرن یک مشکل عادی در این افراد است. اما هنوز دلیلی پیدا نشده است که داشتن میگرن می‌تواند تجر به ابتلا به این سندرم بشود.

افسردگی و اضطراب

میگرن در افراد دارای اضطراب، شایع است. اگر شما هر دو این مشکلات را داشته باشید بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارید. بعضی از مصالعات بیان کرده‌اند که اورا می‌تواند موجب اضطراب و افسردگی شود.

PTSD

اگر شما میگرن داشته باشید، بیشتر احتمال دارد که به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مبتلا شوید. یک مطالعه این احتمال را ۵ برابر یا بیشتر نشانه داده است.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید