انتشار این مقاله


تأثیر منفی یادداشت برداری بر حافظه!

یادداشت‌برداری چه تأثیری بر حافظه‌ی شما دارد؟

یادداشت‌برداری چه تأثیری بر حافظه‌ی شما دارد؟ روان‌شناسان به منظور پاسخ‌گویی به این سوال، از عده‌ای از افراد خواستند که در یک بازی ذهنی ساده شرکت کنند که شرح آن در ادامه ذکر شده‌است. تنها نیمی از این افراد اجازه‌ی نوت برداشتن را داشتند. نتایج نشان می‌دهند در حقیقت افرادی که نوت برمی‌دارند، از قدرت یادآوری پایین‌تری برخوردارند.
بر خلاف آن‌چه بسیاری از افراد عقیده دارند، نگارش اطلاعات می‌تواند موجب پاک‌شدن آنان از حافظه‌ی شما شوند. به نظر می‌رسد ما عمدا چیزی را که می‌نویسیم، فراموش می‌کنیم.

تمرکز

برای اثباب این ادعا، همان‌گونه که اشاره شد، روان‌شناسان از یک بازی ذهنی ساده استفاده کردند که حافظه را محک می‌زد.
یک مجموعه‌ از کارت‌هایی که روی آن‌ها به سمت پایین بود، روی میز پخش می‌شوند. سپس هر شخص دو کارت را رو می‌کند و تلاش می‌کند که یک مچ برای آن بیابند. این کار به تدریج انجام می‌شود تا همه‌ی کارت‌ها یکبار دید شوند. سپس فرد باید بتواند به یاد آورد کدام دو کارت یکسان بوده‌اند. برنده کسی خواهد بود که بتواند بیشترین مچ را حدس بزند.
در این پژوهش، نیمی از افراد شرکت‌کننده اجازه داشتند نوت‌هایی در رابطه با محل کارت‌ها بردارند و نیمی دیگر، نمی‌توانستند. اما افرادی که می‌توانستند نوت بردارند، قبل از آنکه بتوانند از آن‌ها برای پیدا کردن محل کارتِ مچ استفاده کنند، این نوت‌ها از آنان گرفته می‌شد. محققان بیان کرده‌اند برخلاف تصور عموم مبنی بر عملکرد بهتر حافظه‌ی افرادی که نوت برداشته‌اند در پیدا کردن کارت‌های یکسان، نتایج عکس این امر را نشان می‌دهد؛ افرادی که در گروه دوم، بدون اجازه‌ی نوت‌برداری بودند، موفقیت بیشتری به به خاطر آوردن محل اشیا داشتند.
دلیل آن، این است که هنگام نوشتن اطلاعات، تصور می‌شود که “من در حال نوشتن این اطلاعات هستم، پس دلیلی ندارد آن‌ها را به‌ خاطر بسپارم.”

یکی از نقدهایی که بر این کار ممکن است وارد شود، این است که حافظه‌ی آزمایش‌شده در این پژوهش، حافظه‌ی فعال و متمرکز بر جزئیات است و از توجیه سایر انواع حافظه عاجز است.
پژوهشگران همچنین عقیده‌ دارند که شرکت‌کنندگان به نوت‌هایی که بر می‌دارند، بیش‌ از حد متکی می‌شوند. بنابراین، هنگامی که در حال نوت برداشتن هستید، با خود تصور کنید که قرار است آن‌ها را از دست بدهید!

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید