انتشار این مقاله


ارتباط بین ماه تولد و بیماری های مزمن

مطالعات جدید نشان می‌دهند که ماه تولد شما ممکن است به بیماری‌های مزمنی که بعدا در زندگی‌تانایجاد می‌شوند، مرتبط باشد.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که ماه تولد شما ممکن است با بیماری‌های مزمنی که در آینده به آن‌ها مبتلا خواهیدشد، مرتبط باشد.. در حالی که تحقیقی که در مجله Medicina Clínica منتشر شده، علیتی ایجاد نمی کند، آنها گزارشات قابل توجهی را ارائه می دهند. 

این تیم تحقیقاتی پس از مطالعه بیش از ۲۹،۰۰۰ شرکت کننده متوجه شد که مردان متولد ماه سپتامبر در مقایسه با مردانی که در ماه ژانویه متولد شده اند، سه برابر بیشتر به بیماری های تیروئیدی مبتلا هستند. در حالیکه زنان متولد ماه ژوئیه، ۲۷ درصد احتمال ابتلا به فشار خون بالا را دارند. آنها همچنین دریافتند که برای مردان متولد شده در ماه ژوئن، خطر ابتلا به افسردگی در آنها ۳۴ درصد پایین تر بوده، درحالیکه زنان متولد شده در همان ماه ۳۳ درصد کمتر به بیماری میگرن مبتلا بودند.

پروفسور خوزه آنتونیو کوئه سادا درباره این پژوهش می گوید

در این مطالعه، ما شاهد ارتباط معنی دار و مهمی بین ماه تولد و وقوع بیماری های مزمن مختلف و مشکلات درازمدت سلامت هستیم.

الگوهای گزارش شده به وضوح با جنسیت متفاوت بود و این ارتباطات ماه تولد با بیماری های بیشتر و در مردان بیشتر از زنان نشان می داد.

این اولین مطالعه ای نبود که در آن ارتباط بین ماه تولد و شرایط سلامتی انجام می گرفت. از بیماری کرون گرفته تا تومورهای مغزی و اسکیزوفرنی، تعداد زیادی از نشریات به ظاهر این پیوندها را یافته اند.

در حالی که این شرایط ممکن است فقط نمونه ای از همبستگی قدیمی باشد، پس علیت آن را بیان نمی کند. همچنین طبق اشارات پژوهشگران، این مقاله برای ایجاد یک علیت در نظر گرفته نشده است.  به عنوان مثال، ممکن است فاکتورهای فصلی وجود داشته باشد که می تواند بر همه چیز تأثیر بگذارد، به ویژه هنگامی که کودک در رحم رشد می کند. مواجهه با برخی از آنتی ژن ها (مانند گرده ها و ویروس ها) یا سطوح مختلف ویتامبن D به عنوان عوامل بالقوه ای که ممکن است بر روی شرایط آینده تأثیر بگذارد، پیشنهاد شده است.

با این حال، برخی از روش های اثبات‌شده برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن در زندگی بعد شما وجود دارد. برای مثال حفظ وزن سالم از طریق ورزش منظم و رژیم متعادل، احتمال شارژ دیابت نوع ۲ و آرتریت را کاهش می دهد. توقف سیگار کشیدن مزایای گسترده ای مانند کاهش خطر ابتلا به بیماری های ریه و قلبی عروقی دارد.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید