انتشار این مقاله


دلیل وجود نوک پستان در مردان چیست؟

مردان توانایی مراقبت‌هایی مانند شیر دادن را ندارند، پس دلیل اینکه آنها نیز نوک پستان دارند چه می تواند باشد؟

مردان توانایی مراقبت‌هایی مانند شیر دادن را ندارند، پس دلیل اینکه آنها نیز نوک پستان دارند چه می تواند باشد؟

برای رسیدن به جواب این سوال باید مراحل رشد انسان را در رحم مادر مورد مطالعه قرار دهیم. آقای Ian Tattersall که یک فسیل شناس در زمینه انسان در موزه تاریخ طبیعی شهر نیویورک است، می‌گوید:

اساساً مردان و زنان از طرح یکسان ژنتیکی به وجود آمده و سپس هر کدام در جهات خاصی به تکامل خود ادامه می‌دهند. لازم به ذکر است که یکی از مهم‌ترین مراحل تکامل در هر دو جنس بلوغ می‌باشد.

در چند هفته اول دوران جنینی افراد هر دو جنس زن و مرد از یک طرح کلی یکسان برای رشد تبعیت می‌کنند که بخشی از آن نیز مربوط به رشد بخش‎‌های مختلف پستان می‌باشد. با این حال حدود هفته شش تا هفت بارداری، یک ژن که بر روی کروموزوم Y قرار دارد باعث به وجود آمدن بیضه‌ها می شود؛ ارگانی که در آن اسپرم‌ها تولید و ذخیره می‌شوند و هورمون تستوسترون نیز از آن ترشح می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه نر بدون کروموزوم Y ‌وجود دارد؟


بعد از اینکه بیضه‌ها تشکیل شدند، جنین جنس مذکر در حدود هفته نه بارداری شروع به تولید هورمون تستوسترون می‌کند که باعث تغییر در فعالیت ژنتیکی سلول‌های دستگاه تناسلی و مغز می‌شود. اما بعد از این تحولات دیگر نوک پستان ها به رشد خود ادامه نمی‌دهند.

تکامل انسان چرایی داشتن نوک پستان را توضیح می‌دهد اما چرا بر روی بدن مردان این ساختار وستیجیال باقی می‌ماند (ساختار وستیجیال، ساختاری است که هیچ گونه هدف تکاملی را دنبال نمی کند.)

Ian Tattersall نیز در این باره افزود:

در ابتدا باید گفت که داشتن نوک پستان هیچ گونه خطری برای مردان نداشته و همچنین هزینه سوخت و ساز چندانی نیز برای بدن در پی ندارد. در ضمن، به دلیل اینکه مردان نیازی به نوک پستان ندارند، قطعا تفکر غلطی است که از آن‌ها صرف نظر کرد.

واقعیت این است که ما بار تکاملی زیادی را با خود این طرف و آن طرف می‌بریم. انتخاب طبیعی دائم دنبال آن نیست که جستجو کرده و از شر چیزهایی که ما به آن‌هایی نیازی نداریم خلاص شود. [درباره‌ی این که تکامل تعهدی برای عالی بودن ندارد، بلکه فقط عملکرد را در نظر می‌گیرد، می‌توانید مقاله‌ی تکامل انسان: نابرده رنج، گنج؟ را مشاهده بفرمائید].

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (6)
  1. پسرهاهم ازگروه پستاندارانندودتعریف پستان دار جانورانی هستندکه پستان دارند وشیر می دهند.پسرهاهم ماننددخترها نوک پستان وپستان های حساس دتحریک پذیری دارندودرصورت تحریک می تواند موجب تولید شیربشودکه درپسربچه ها وبرخی نوجوانان دیده می شود.
    پسربچه ها وبرخی ازنوجوان ها نیزماننددخترها می توانندازپستان بنداستفاده کنندتاپستان های آن هادراثرهرچیزی تحریک نشود.پوشیدن سوتین نیز یکی ازکارها برای کاهش تحریک است.همچنین برخی ازآن هاممکن است به دلیل تحریک بزرگ ترشده وحساس ترشودوزودترتولیدشیرکند.

    1. من یه کلاس دینی میرم.. استادش میگفت این نظر تکامل با دین مشکلی ندارد. برمیگردد به شناخت ما از دین و این نظر تکامل
      ابن شماره منه، اگر کسی دوست داشت زنگ بزنه راجع به این چیزا صحبت کنیم
      ***

    1. من یه کلاس دینی میرم.. استادش میگفت این نظر تکامل با دین مشکلی ندارد. برمیگردد به شناخت ما از دین و این نظر تکامل
      ابن شماره منه، اگر کسی دوست داشت زنگ بزنه راجع به این چیزا صحبت کنیم
      ***

دیدگاهتان را بنویسید