انتشار این مقاله


پروتئین‌های گیاهی و پیشگیری از یائسگی زودرس

خوردن غذاهای غنی از پروتئین‌های گیاهی مثل توفو، ماکارونی غنی‌شده، آجیل و غلات صبحانه نسبت به غذاهایی که عمدتا حاوی پروتئین حیوانی هستند، ریسک یائسگی زودرس را می‌کاهد. یائسگی، به عنوان زمان آخرین دوره قاعدگی زن تعریف شده که مانند بلوغ یک مرحلۀ طبیعی زندگی است. برای اکثر زنان، حدودا در سن ۵۱ سالگی اتفاق […]

خوردن غذاهای غنی از پروتئین‌های گیاهی مثل توفو، ماکارونی غنی‌شده، آجیل و غلات صبحانه نسبت به غذاهایی که عمدتا حاوی پروتئین حیوانی هستند، ریسک یائسگی زودرس را می‌کاهد.


یائسگی، به عنوان زمان آخرین دوره قاعدگی زن تعریف شده که مانند بلوغ یک مرحلۀ طبیعی زندگی است. برای اکثر زنان، حدودا در سن ۵۱ سالگی اتفاق می افتد، اگرچه برخی ممکن است چند سال زودتر یا دیرتر آن را تجربه کنند. تغییرات بدنی مرتبط با یائسگی ممکن است چند سال قبل از آخرین دوره شروع شود که شامل کاهش هورمون زنانه استروژن است که در تخمدان تولید می شود.

یائسگی زودرس به یائسگی که قبل از سن ۴۵ سالگی رخ می دهد، اطلاق می‌شود که می‌تواند در اثر شیمی‌درمانی یا عمل جراحی برداشت تخمدان القا شود. یائسگی زودرس که به طور خودبه‌خود یا به طور طبیعی اتفاق می افتد، ۱ نفر از هر ۲۰ زن را در ایالات متحده مبتلا می‌کند.

ریسک بالاتر مشکلات سلامتی

یائسگی زودهنگام در زنان می‌تواند با افزایش خطر مرگ زودرس و تعدادی از مشکلات سلامتی از جمله پوکی استخوان، بیماری های قلبی عروقی و اختلالات عصبی همراه باشد. زنانی که در زودتر یائسه می‌شوند، ممکن است کاهش باروری را ۱۰ سال قبل از شروع آن تجربه کنند.

نویسندگان خاطرنشان می سازند که علت‌های یائسگی زودهنگام خیلی شناخته‌‍شده نیست و در اغلب موارد تشخیص آن‌ها را به ژن‌ها یا بیماری خود ایمنی نسبت نمی‌دهد.
با اینکه قبل از این تحقیقاتی روی دریافت پروتئین و شروع سن یائسگی انجام شده است، اما این اولین مطالعه‌ای است که رابطه مصرف پروتئین با یائسگی زودرس را بررسی می‌کند.

پرسشنامه‌های دقیق غذایی

بنابراین، برای مطالعه خود، تیم اطلاعات سلامت پرستاران را برای بررسی ارتباط بین رژیم غذایی و یائسگی زودرس تجزیه و تحلیل کرد. تجزیه و تحلیل آن‌ها ۸۵،۶۸۲ زن را که از سال ۱۹۹۱ یائسگی زودرس طبیعی را تجربه کرده‌بودند، تحت پوشش قرار می‌داد ولی شامل زنانی که به عنوان مثال، به علت هیسترکتومی یا شیمی درمانی یائسه شده بودند، نمی‌شد.

پرسشنامه‌های دقیق غذایی که توسط شرکت کنندگان پر شده‌بود، محققان را قادر می‌ساخت که مصرف مواد غذایی و نوشیدنی در دوره قبل از شروع یائسگی را بررسی کنند. جزئیات شامل این بود که آن‌ها چند بار از ۱۳۱ نوع غذا، نوشیدنی و انواع مکمل مصرف کردند، که گزینه‌ها از “هرگز” تا “یک بار در ماه” به “شش یا چند بار در روز” متغیر بود.

در طول دوره مطالعه (۱۹۹۱ تا ۲۰۱۱)، نتایج نشان داد که ۲،۰۴۱ زن یائسگی زودهنگام را تجربه کردند.

مصرف سه تا چهار واحد پروتئین گیاهی

هنگامی که آن‌ها داده‌ها را تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند که مصرف بیشتر پروتئین گیاهی خطر ابتلا به یائسگی زودهنگام را می‌کاهد. ولی در مقابل، آن‌ها هیچ ارتباطی بین مصرف پروتئین حیوانی و یائسگی نیافتند.

به طور خاص، نتایج نشان داد که زنانی که ۶/۵ درصد ( ۳ تا ۴ واحد یا ۳۲.۵ گرم از موادی مانند آجیل، توفو، غلات صبحانه و پاستای غنی‌شده، اگر کل کالری ۲۰۰۰ کیلوکالری در نظر گرفته شود) از مصرف کالری روزانه خود را از پروتئین گیاهی تامین می‌کردند، ۱۶ درصد خطر کمتر ابتلا به یائسگی زودرس را در مقایسه با زنانی که تنها ۴ درصد از کالری روزانه خود را از این مواد دریافت کردند، داشتند.

وقتی فاکتور‌های دیگر دخیل در یائسگی زودرس مانند سیگار کشیدن و BMI را هم دخالت دادند باز هم نتیجه همان بود.

محققان نیاز به مطالعات بیشتری برای بررسی بیشتر رابطه بین پروتئین گیاهی و خطر ابتلا به یائسگی پیش از موعد دارند. به عنوان مثال، آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که ممکن است پاسخ این پرسش که آیا پروتئین‌های گیاهی سویا و غیر سویا اثرات متفاوتی دارند، جالب‌توجه باشد.

نتیجه

درک بهتر اینکه چگونه مصرف پروتئین گیاهی با پیری تخمدان ارتباط دارد، ممکن است راه‌هایی را برای کاهش دادن خطر ابتلا به یائسگی زودرس و مشکلات سلامتی مرتبط با آن شناسایی کند.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *