انتشار این مقاله


زندگی کنار خیابان‌های پرسروصدا می‌تواند باروری را دشوار کند!

به نظر می‌آید زندگی در کنار خیابانی پرسروصدا زوج‌هایی را که قصد فرزندآوری دارند تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به نظر می‌آید زندگی در کنار خیابانی پرسروصدا زوج‌هایی را که قصد فرزندآوری دارند تحت تأثیر قرار می‌دهد و احتمال آن که رسیدن آن‌ها به هدفشان بین ۶ تا ۱۲ ماه از آن‌ها زمان بگیرد را بالا می‌برد.

این یافته‌ها از بررسی ۶۵۰۰۰ زن ساکن دانمارک بدست آمده است. Jeppe Schultz Christensen از مرکز جامعه‌ی تحقیقات سرطان دانمارک در کپنهاگن این اکتشاف را با بررسی اطلاعات از کوهورت تولد ملی دانمارک (Danish National Birth Cohort)، پروژه‌ای که از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ جریان داشت، رقم زده‌اند. آن‌ها زنانی را که در طول این پروژه اقدام به فرزندآوری کرده‌ بودند و اطلاعات ترافیکی آن‌ها هم در دسترس بوده انتخاب نمودند.

تحقیق سابق بر این پیشنهاد کرده بود که ۸۰% زنانی که به صورت فعال برای حامله شدن تلاش می‌کنند، این هدف را در طول ۶ چرخه‌ی قاعدگی به انجام می‌رسانند. با این حال تیم Christensen به این نتیجه رسیدند که برای هر ۱۰ دسی‌بل سروصدای بیشتر ترافیک اطراف منزل زنان، افزایش ۵ تا ۸ درصدی در مدت زمان رسیدن به هدف (بیشتر از ۶ ماه) وجود دارد.

این ارتباط حتی زمانی که عواملی مانند فقر و آلودگی نیتروژن مونواکسید وجود داشته باشد نیز در نظر گرفته می‌شود. اگرچه آمار این تحقیقات چنین ارتباطی را برای زنانی که بیش از ۱۲ ماه برای چنین هدفی تلاش می‌کنند نشان نمی‌دهد؛ چون شایدعواملی دیگر بر این زوج‌ها تأثیر داشته باشد. سروصدای ترافیک شاید بر سلامت جنسی تأثیر دارد.

این که عامل سروصدای ترافیک روی زنان تأثیر دارد یا شریک جنسی آن‌ها معلوم نیست. مطالعه‌ی قبلی رابطه‌ای را بین اختلال درخواب و کاهش باروری در زنان نشان داده بود که همراه با آن کیفیت مایع منی مردان نیز کاهش می‌یافت. تحقیقی در سال ۲۰۱۳ نیز بر این نکته تأکید می‌کرد که قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی ترافیک هوایی سیستمی را در مغز فعال می‌کند که به بر هم زدن ریتم تخمک‌گذاری معروف است.

Rachel Smith از کالج سلطنتی لندن بر این باور است که ارتباط مذکور بین سروصدای ترافیک و سلامت نگران‌کننده می‌باشد. بخاطر این که این آلودگی شایع است، حتی تأثیری کوچک از آن هم می‌تواند اثرات بزرگی روی جمعیت‌ها داشته باشد.

جاده‌های اروپا دقیقاً مانند جاده‌های ایران هر روز شلوغ‌تر می‌شوند؛ فقط در بریتانیا ۲ میلیون خودروی اضافی بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ وارد خیابان‌ها شده است. محققان مطالعات بیشتری را در این زمینه خواستار هستند ولی فعلاً محض احتیاط دور کردن اتاق خواب‌ها از کنار خیابان و بستن پنجره‌ها هنگام شب توصیه می‌شود.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید