انتشار این مقاله


تب یونجه؛ عامل برخی آلرژی‌های غذایی

آیا تا به حال خارشی نداشته‌اید که نتوانید آن را بخارانید؟ خوب، نزدیک ۷۵ درصد بزرگسالان به گرده‌ها آلرژی دارند که ممکن است با خوردن میوه‌های خام مانند سیب، آلبالو و گلابی و یا سبزیجاتی مانند کرفس و هویج دقیقا همان مشکل را پیدا بکنند. و در این مواقع تب یونجه متهم اصلی است. پروتئین‌های […]

آیا تا به حال خارشی نداشته‌اید که نتوانید آن را بخارانید؟ خوب، نزدیک ۷۵ درصد بزرگسالان به گرده‌ها آلرژی دارند که ممکن است با خوردن میوه‌های خام مانند سیب، آلبالو و گلابی و یا سبزیجاتی مانند کرفس و هویج دقیقا همان مشکل را پیدا بکنند. و در این مواقع تب یونجه متهم اصلی است.
پروتئین‌های در این میوه‌ها و سبزیجات از پروتئین‌های گرده تقلید می‌کنند، که می‌تواند سیستم ایمنی را ناخوش کند! این واکنش متقاطع معمولا با نام سندرم آلرژی دهانی (OAS) شناخته می‌شود و یا سندرم گرده-غذا؛ که می‌تواند منحر به خارش و برآمدگی در دهان، صورت، لب‌ها، زبان و گلو بشود، آن هم دقیقا بعد از خوردن میوه‌ها یا سبزیجات تازه. IgE در واکنش‌های با واسطه آنتی‌بادی شرکت می‌کند و موجب آزاد شدن مواد شیمیایی می‌شود که آن‌ها واکنش‌های آلرژیک را منجر می‌شوند. شما ممکن است برای سال‌ها این شرایط را نداشته باشید، معمولا این علائم در اواخر کودکی تا ابتدای بزرگسالی بروز می‌کند، ولی این حالت از قبل هشدار داده نمی‌شود و شما قبل از ابتلا به آلرژی نمی‌فهمید که آلرژی دارید؛ OAS یک آلرژی غذایی خفیف است که تنها با یک سری از مواد غذایی ایجاد می‌شود و به ندرت حالت‌های خطرناک آلرژی مانند شوک آنافلاکسی یا تورم شدید گلو را ایجاد می‌کند.
همانند دیگر آلرژی‌ها، OAS ممکن است هر زمانی از سال رخ بدهد و در افراد متفاوت، نشانه‌های متفاوتی را از خود بروز دهد. بعضی از افراد ممکن است تنها با خوردن یک سیب واکنش‌های آلرژی در آن‌ها ایجاد شود در حالی که در دیگران تعداد و نوع میوه یا سبزیجات متفاوت است. گاهی اوقات ممکن است این واکنش‌ها با خوردن برخی از مغزها نیز ایجاد شود؛ مانند بادام زمینی یا فندق. در حقیقت، محقیقن در ژاپن تست خراش پوستی را برای اندازه‌گیری میزان IgE تولیدی را در ۶۳ بیمار مبتلا به OAS انجام دادند و به این نتیجه رسیدن سیب، هلو، کیوی و هندوانه تولید بیشترین میزان آنتی‌بادی را ناشی می‌شوند و در بیشتر این مبتلایان واکنش را ناشی می‌شوند.
ولی زمانی که فردی آلرژی غذایی داشته باشد، این آلرژی وابسته به فصل است. برای مثال، افرادی که به چمن آلرژی دارند ممکن است به هلو و گوجه نیز واکنش نشانه بدهد و در مورد افرادی که به گوجه آلرژی دارند ممکن است به موز و زوکینی نیز واکنش بدهند.
زمانی که شما خارش دارید، تستی برای مشخص کردن نوع OAS شما وجود ندارد ولی شما با تست آلرژی پوستی یا تست خونی برای یک گرده خاص می‌توانید به OAS خود پی ببرید. زمانی که شما بعد از خوردن یک ماده غذایی بلافاصله خارشی در دهان خود احساس کنید، حتما به این سندرم مبتلا هستید. از آن‌جایی که پروتئین‌ها معمولا در پوسته مواد غذایی وجود دارند، پوست کندن در قدم اول می‌تواند مفید واقع شود. همچنین شما می‌تواند به آن حرارت دهید که با از بین رفتن ساختمان پروتئینی این مواد دیگر نمی‌توانند OAS را ناشی شوند. ولی بهترین دفاع این است که مواد غذایی که منجر به این واکنش می‌شوند را مصرف نکنید یا آن‌ها را خام نخورید.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید