انتشار این مقاله


لاک؛ رنگ کردن اتاق؟!

آیا استفاده از لاک برای رنگ کردن اتاقمان ایده بکری است؟ به چه دلیل نباید این کار را بکنیم؟

شما مجله فشنی در دستتان هست و دارید آن را ورق می‌زنید که ناگهان نگاهتان به ستون لاک‌های ناخن می‌افتد. سپس به بالا و به دیوار روبه‌روی‌تان نگاه می‌کنید و حالت محوانی از رنگ  لاک‌ها بر روی دیوار می‌بینید. سپس به این فکر می‌افتید که یک زمانی بیایید و اتاقتان را با لاک‌های‌تان رنگ کنید. چه می‌شود اگر بیاییم و اتاقمان را با لاک رنگ کنیم؟

اولا، شما باید پول زیادی را صرف این کار بکنید. البته بسته به مدل لاکی که می‌خواهید دارد. از آن‌جایی که یک بطری نیم اونسی(۱۵ گرم) لاک ناخن معمولی در حدود ۵ الی ۱۰ دلار قیمت دلار و اگر از مدل‌های خاصی استفاده می‌کنید این قیمت خیلی بالاتر هم می‌تواند برود. در نتیجه برای رنگ کردن اتاقتان به تعداد زیادی لاک ناخن نیاز دارید که با این قیمت بهتر است که یک تخفیف خیلی خوب بگیرید!

فراتر از زمانی که شما باید بگذارید برای رنگ کردن اتاقتان با آن قلم‌مو‌های کوچک، بهتر است به یاد داشته باشید که این بطری‌های کوچک رنگ مقدار زیادی مواد سمی دارند. مواد شیمیایی مانند اتیل‌ استات، بوتیل استات، تلوئن، دی‌بوتیل فتالات (DBP) و فرم‌آلدئید؛ محققین به ۳ مورد آخری “حلقه پیروز” می‌گویند که از بقیه پرمصرف‌تر و سمی‌تر هستند. این مواد استفاده می‌شوند تا از ترک برداشتن و شکستن لاک جلوگیری کنند و همچنین با شستن دست پاک نشوند و در نهایت حالت خاصی به رنگ بدهند. برخی از شرکت‌ها و کمپانی‌های تولید‌کننده لاک ناخن از اصطلاحاتی مانند “عدم سمیت” “فاقد سم” استفاده می‌کنند، ولی در مورد این عبارات جای بحث وجود دارد و انسان باید در مورد آن‌ها شک کند. در سال ۲۰۱۱ در کالیفرنیا، ستاد کنترل مواد سمی به صورت تصادفی ۲۵ محصول محافظت ناخن و لاک را جمع‌آوری کرد که در سالن‌های آرایش سن‌فرانسیسکو استفاده می‌شدند. بازرسی آن‌ها نشان داد که بسیاری از محصولات که بر روی آن‌ها فاقد سم نوشته شده است، دروغ می‌گویند. ۱۰ الی ۱۲ مورد از محصولاتی که عبارت “فاقد تلوئن” را داشتند، خلاف حرفشان تلوئن داشتند. (منبع: California EPA)

فهمیدن این مطلب که چقدر لاک برای رنگ کردن دیوار‌ها نیاز است، این مطلب مهم‌تر است که در نظر بگیرید که چه مقدار از مواد شیمیایی سمی که حتی بیان اسمشان هم سخت است باید داخل ریه‌ها خودتان بکنید، چیزی که اصلا برای سلامتی شما خوب نیست. تنفس مقدار زیاد تلوئن می‌تواند سیستم عصبی مرکزی شما را کاملا ویران کند، که نتیجتا می‌تواند نشانه‌هایی مانند تنفس آرام‌تر و ضربان قلب ضعیف‌تر، خواب‌آلودگی، توهم، حالت تهوع، مشکلات رشد مغزی در کودکان مادران در معرض این مواد شیمیایی داشته باشد و در نهایت می‌تواند حتی مرگ را به دنبال بیاورد. (منبع:EPA) بعد از مدت زمان طولانی که مردم این مواد شیمیایی را تنفس بکنند می‌تواند در نهایت منجر به یک حالت انسفالوپاتی مزمن شود که به صورت معمول با نام سندرم نقاش شناخته می‌شود که می‌تواند مشکلاتی در راه رفتن و حرف زدن را به وجود بیاورد، کاهش حافظه، مشکلات خواب و دیگر نشانه‌ها هم احتمال بروز دارند. (منبع: MedlinePlus)

مطمئنا، باز کردن پنجره اتاق تا هوا تهویه شود و شما بتوانید هوای تمیز‌تری را نفس بکشید می‌تواند در بهبود این شرایط موثر باشد. ولی بهتر است به جای استفاده از لاک ناخن از جایگزین‌های بهتر آن استفاده کنید تا هم مراقب جیب خودتان بوده و همچنین به سلامت خودتان اهمیت داده باشید. در این باره بهتر است از همان روش قدیمی مناسب‌تر استفاده کنید و استفاده از لاک ناخن برای رنگ کردن اتاق خیلی ایده نابی نیست.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید