انتشار این مقاله


۱۳ ویژگی که شما را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند

خیلی از مردم به این باور اشتباه معتقدند که برای مورد علاقه قرار گرفتن نمیتوان کاری کرد و این یک امر ذاتی است که شامل خوش قیافه بودن، شدیدا اجتماعی و با استعداد بودن است. درحالی که محققان معتقدند که این یک امر کاملا تحت کنترل فرد بوده و مربوط به هوش احساسی (EQ) او […]

خیلی از مردم به این باور اشتباه معتقدند که برای مورد علاقه قرار گرفتن نمیتوان کاری کرد و این یک امر ذاتی است که شامل خوش قیافه بودن، شدیدا اجتماعی و با استعداد بودن است. درحالی که محققان معتقدند که این یک امر کاملا تحت کنترل فرد بوده و مربوط به هوش احساسی (EQ) او می‌باشد.

در مطالعه‌ای که در UCLA انجام شد حدود ۵۰۰ ویژگی که فرد را دوست داشتنی می‌کند توسط افراد درجه‌بندی شد. قابل توجه است که در این درجه بندی مقام‌های اول مربوط به اموری مانند اجتماعی، باهوش و جذاب بودن فرد (امور ذاتی) نمی‌شد بلکه مربوط به اموری مانند بی‌ریایی و قدرت درک و فهم وی از فرد مقابل بود. کسانی که این امور را در خود قوی‌تر می‌کنند علاوه بر این که بیشتر مورد قبول اجتماع هستند، بیشتر مردم را تحت تاثیر کارهای خود قرار می‌دهند.
در ادامه به ۱۳ مورد که افراد دارای EQ به آن‌ها توجه می‌کنند تا بیشتر مورد قبول اجتماع باشند، می‌پردازیم:

۱. سوال می‌پرسند

بیشتر مردم هنگامی که به سخنان فرد مقابل گوش می‌کنند روی کلمات فرد تمرکز کرده و به این که فرد در مرحله‌ی بعد قرار است چه بگوید فکر می‌کند بنابراین مفهوم اصلی کلمات فرد را از دست می‌دهد. بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق سوال پرسیدن است. مردم دوست دارند شما درباره‌ی سخنان آنان سوال بپرسید تا بدانند که به آن‌ها توجه کرده‌اید. با این که نشان میدهید که علاوه بر اینکه به سخنان او توجه کرده‌اید بلکه این سخنان برای شما بسیار مهم است. بعد از انجام این کار خواهید دید که مردم احترام خاصی نسبت به شما خواهند داشت.

۲. گوشی خود را کنار می‌گذارند

هنگامی که در وسط بحث پیامکی دریافت می‌کنید و مشغول به پاسخ‌دهی به آن می‌شوید فرد مقابل از ادامه‌ی بحث با شما خسته شده و نیمه‌تمام آن را ول می‌کند. بهتر است هنگام صحبت با افراد گوشی خود را کنار گذاشته و به تک تک سخنان او با دقت گوش دهید.

۳. بی‌ریا و صادق هستند

صادق بودن یکی از شرایط اساسی و حیاتی برای مورد قبول بودن در جامعه است. افراد سراغ کسانی میروند که راستگو باشند زیرا می‌دانند که می‌توانند به آن‌ها اعتماد کنند. سخت است اعتماد کردن به کسانی که نمیدانی دقیقا چه کسی است و چه حسی دارد!
افراد صادق می‌دانند که چه کسی هستند و با اعتماد به نفس شخصیت واقعی خود را نشان می‌دهند. برای مورد علاقه بودن در جامعه باید روی چیزهایی تمرکز کنید که خودتان را خوشحال کند نه اینکه کارهایی انجام دهید که خودتان دوست ندارید ولی برای خوشحال کردن اطرافیانتان آن‌ها را انجام داده‌اید!

۴. زود تصمیم نمی‌گیرند

هنگام صحبت و بحث با دیگران بهتر است سریع تصمیم نگیرید و تک تک نظرات اطرافیانتان را به دقت گوش کنید. هیچکس دوست ندارد با افرادی هم‌سخن شود که بدون گوش کردن به نظرات دیگران تصمیم خود را گرفته باشد! این به این معنا نیست که نظر آن‌ها را حتما قبول کرده یا رد کنید بلکه بدین معنا است که به آن‌ها فرصت میدهید تا نظرات خود را گفته و سپس نظرات را سبک سنگین کرده و نتیجه بگیرید.

۵. دنبال جلب توجه نیستند

افراد از کسانی که دنبال جلب‌توجه بوده و سعی دارند خودشان را در چشم دیگران مهم تلقی کنند، خوششان نمی‌آید. بهتر است شما خود واقعیتان باشید و با رفتار دوستانه و صمیمی و خالص از هرگونه ریا دوستان زیادی را جذب کنید. افراد بیشتر جذب شخصیت واقعی شما میشوند و برای آن‌ها مهم نیست که شما چه کسانی یا چه تعداد افرادی را میشناسید. وقتی به موفقیتی دست مییابید بهتر است از کسانی که شما را کمک کرده‌اند تقدیر و تشکر کنید و نشان دهید که اطرافیانتان برای شما مهم هستند. این کار دو ویژگی شمارا در ذهن مردم زنده میکند:۱.متواضع بودن ۲.قدر دان بودن، که این دو ویژگی شما را دوست داشتنی‌تر میکند.
 

۶. دارای شخصیت ثابت هستند

این افراد هنگامی که حالشان خوب است یا بد بقیه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند و این خود یک امتیاز مهم است.

۷. دارای زبان بدن مناسب هستند

بهتر است هنگام حرف زذن از دستان خود استفاده کرده و تن صدای خود را تغییر دهید. یادتان نرود که به چشمان افراد نگاه کنید. زبان بدن انقدر مهم است که مردم میگویند: چگونگی بیان سخن مهم‌تر از خود سخن است!

۸. در نخستین برخورد خوب رفتار می‌کنند

این را باید بدانید که افراد در همان ثانیه‌های اولین برخورد نوع شخصیت شما را درک می‌کنند و در ادامه‌ی بحث به رفتار عادی خود ادامه می‌دهند. ممکن است ترسناک به نظر برسد ولی بهتر است نکاتی را در برخورد اول رعایت کنید تا تصویر خوبی به ذهن افراد بسپارید. مثلا :دست دادن، لبخند زدن و استفاده از زبان بدن از انواع این حرکات خوب محسوب می‌شوند.

۹. اسم افراد را بیشتر صدا می‌کنند

اسم شما بخش مهمی از شخصیت‌تان را تشکیل می‌دهد و تحقیقات نشان داده است که افراد با صدا کردن اسمشان خوشحال می‌شوند. بهتر است علاوه بر اینکه در حین سلام دادن یا خداحافظی کردن اسم فرد را صدا می‌کنید، در طول صحبت‌ کردن نیز اسم او را بیان کنید این یک حس مثبتی در فرد مقابل القا می‌کند. پس از امروز سعی کنید اسم افراد را بیشتر به یاد بسپارید .

۱۰. لبخند می‌زنند

افراد به صورت ناخودآگاه رفتار فرد مقابل را کپی کرده و همان کار را متقابلا انجام میدهند بنابراین بهتر است در طول صحبت لبخند بزنید تا فرد مقابل نیز همین کار را در حق شما انجام دهد.

۱۱. می‌دانند که چه موقع وقت مناسبی برای گفتن سخنان شخصی خود است

مواظب باشید که اطلاعات شخصی خود را به سرعت در اختیار افراد قرار ندهید؛ اگر این کار را بکنید آن‌ها شما را شخصی که دائم درحال گله کردن است، تلقی می‌کنند. افراد مورد قبول کسانی هستند که به موقع از افراد دیگر راهنمایی طلبیده و مشکل خود را حل می‌کنند

۱۲. می‌دانند که چه کسانی را باید لمس کنند

وقتی کسی به شما دست بزند هورمون اکسی‌توسین در مغزتان ترشح شده که باعث ایجاد حس اعتماد و مثبت در شما می‌شود. لمس کوچکی در ناحیه‌ی شانه یا بغل کردن فرد مقابل یا حتی دست دادن این حس را در او ایجاد می‌کند. البته باید دقت کنید که فرد مناسب را در وقت مناسب لمس کنید! اگه فرد راضی نباشد این عمل نتیجه‌ی عکس خواهد داشت. با لمس کردن فرد به او نشان می‌دهید که او برای شما مهم است و شما به او اهمیت می‌دهید.


مقاله‌ی مرتبط: گرفتن دست همسر درد را كاهش مى‌دهد


۱۳. در احساسات خود تعادل دارند

افراد مورد قبول در جامعه در احساسات خود تعادل دارند به این معنا که در هنگام کار جدی ولی در عین حال حالت دوستانه‌ی خود را حفظ می‌کنند. آن‌ها در هنگام کار کردن صحبت‌های کوتاه اما پرمفهوم انجام می‌دهند. حرف‌هایی که یک هفته پیش یا چند ماه پیش به آن‌ها گفته‌اید را فراموش نمیکنند زیرا که برای آن‌ها مهم هستید. در کل می‌دانند که چه موقع جدی باشند و چه موقع احساساتی!


نتیجه‌گیری کلی:

افراد دوست‌داشتنی افراد خاصی هستند با افراد زیادی ارتباط سالم داشته و حس خوبی در اطرافیانشان ایجاد می‌کنند و همجنین به نظر می‌رسد که همیشه خوشحال هستند و با آن‌ها به شما خوش می‌گذرد. پس بهتر است این ۱۳ ویژگی را در خود تقویت کرده تا فردی دوست داشتنی و مورد قبول در جامعه به نظر برسید.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید