انتشار این مقاله


۷ تصور غلط در مورد رایج ترین مشکل گوارشی!

هموروئید یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از مردم به آن دچار می‌شوند ولی اغلب به دلایل مختلفی پنهان‌کاری شده و واقعیت‌ها در مورد آن مخفی می‌مانند. به گزارش دکتر مجازی و به نقل از سلامت نیوز، این در حالی است که دانستن واقعیت‌ها در مورد این بیماری منجر به کاهش علائم آن و […]

هموروئید یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از مردم به آن دچار می‌شوند ولی اغلب به دلایل مختلفی پنهان‌کاری شده و واقعیت‌ها در مورد آن مخفی می‌مانند.

به گزارش دکتر مجازی و به نقل از سلامت نیوز، این در حالی است که دانستن واقعیت‌ها در مورد این بیماری منجر به کاهش علائم آن و تسریع بهبودی و همچنین جلوگیری از مبتلا شدن به آن می‌شود.

در اینجا چند مورد از تصورات غلطی که برای بعضی افراد نیز به باور تبدیل شده، بیان می‌کنیم:

۱. هموروئید مخصوص افراد مسن است: باید این نکته را یادآور شد که افراد می‌توانند در هر سنی به این عارضه دچار شوند. ولی بااین‌وجود ابتلا به آن در سنین ۴۵ تا ۶۵ سال شایع‌تر است. هموروئید در اصل به التهاب عروق و مخصوصاً سیاهرگ‌های ناحیه مقعد یا رکتوم گفته می‌شود که خیلی وقت‌ها نیز از آن به‌عنوان توده یاد می‌شود. این وضعیت ممکن است به علت وارد کردن فشار زیاد به آن ناحیه و به‌منظور عمل مدفوع و افزایش فشار به وریدها باشد که این عوامل در شرایطی مانند بارداری، یبوست و موارد این‌چنینی بیشتر دیده می‌شود.

۲. غذاهای تند باعث هموروئید می‌شود شود: این باور نیز غلط است. هموروئید توسط فشار بر روی وریدهای نزدیک مقعد رخ می‌دهد دهد و نیز بر اساس مطالعاتی  که در سپتامبر سال ۲۰۱۴ در مجله پزشکی انگلستان منتشر شد، نشان داد که نشانه‌هایی هایی بیماری در افراد مبتلابه به هموروئید با مصرف غذاهای تند تشدید نمی‌شود .

۳. تغذیه بر روی هموروئید تأثیر نمی‌گذارد گذارد: یبوست یکی از علل ایجاد هموروئید است. مصرف غذاهای با فیبر بالا و هیدراته ماندن خود باعث کمک به حرکات نرم روده و جلوگیری از یبوست می‌شود شود. مصرف روزانه ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر در روز برای پیشگیریی از یبوست به افراد پیشنهاد می‌شود شود که مقدار موردنیاز نیاز برای مردان بیشتر از زنان بوده و براساس شرایطی مانند بارداری نیز این مقدار کمی افزایش یا کاهش می‌یابد یابد. اگر به اندازه کافی از رژیم غذایی خود فیبر دریافت نمی‌کنید، با پزشکتان درباره مصرف مکمل‌های های فیبر مشورت کنید.


مقاله مرتبط: شش درمان خانگی هموروئید


۴. سطوح سرد باعث بروز هموروئید می شود: هیچ گونه نظریه ای برای اثبات این ادعا وجود ندارد و حتی ور موجود در کمپرس های سرد می توانند به تسکین برخی از علائم بواسیر کمک کنند. بیماران مبتلا به این عارضه می توانند برای کاهش تورم و تسکین درد ناشی از این عارضه، از کمپرس های سرد استفاده کنند.

۵. ورزش هموروئید را تشدید می کند: بر خلاف این ادعا براساس تجویز متخصصین مربوطه ورزش بخش مهمی از درمان هموروئید محسوب می شود. همچنین ورزش های منظم نیز برای جلوگیری از مبتلا شدن به یبوست و افزایش وزن که خود یکی از عوامل اصلی در ابتلا به هموروئید است، می تواند بسیار مفید واقع شود.

۶. برای درمان هموروئید نیاز به جراحی است: در مورد این تصور نیز باید یادآور شد که پایه های درمان هموروئید شامل تغییرات در رژیم غذایی و شیوه زندگی بیمار است و برای درمان کمتر از ۱۰ درصد افراد مبتلا شاید نیاز به جراحی باشد که این عمل نیز آخرین اقدام پزشک در درمان بیمار است و اکثرا قبل از این عمل بیمار بهبود می یابد. تغییرات در شیوه زندگی بسیار راحت تر و سریعتر از عمل جراحی، این عارضه را برطرف می کنند.

۷. ابتلا به هموروئید خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد: هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. تنها نگرانی که می توان در مورد این بیماری داشت، از دست دادن اشتها، خونریزی از مقعد و مشکل در اجابت مزاج می باشد. با این وجود اگر بالای ۵۰ سال سن دارید و یا در اطرافیان نزدیکتان سابقه ابتلا به سرطان روده بزرگ هست، در صورت دچار شدن به مشکلات گوارشی همراه با هموروئید حتما باید متخصصان مربوطه مشورت کرد.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید