انتشار این مقاله


هفت معمای بزرگ بدن انسان

اگر به دنبال یک معمای خوب هستید، هیچ چیزی بهتر از بدن خودتان نیست!

اگر به دنبال یک معمای خوب هستید، هیچ چیزی بهتر از بدن خودتان نیست؛ شاید فکر کنید که دانشمندان همه‌ی ابعاد بدن انسان را طبقه‌بندی کرده‌اند ولی این‌طور نیست. در این مقاله شما را با هفت معمای بزرگ بدن انسان آشنا خواهیم کرد.

۱- چرا انسان تا این حد شگفت‌انگیز است؟

کوین هانت (Kevin Hunt) مدیر آزمایشگاه انسان‌شناسی و تکامل اولیه از دانشگاه ایندیانا می‎‌گوید:

اگر موهای بدن یک شامپانزه را بتراشید و از آن عکس بگیرید، در نگاه اول شما واقعاً متوجه تفاوت‌های آن با انسان نخواهید شد؛ ساختمان عضلانی این دو جانور بسیار مشابه است اما به هر حال شامپانزه‌ها دو تا سه برابر قوی‌تر از انسان‌ها هستند.

دلیل این که چرا ما از نزدیک‌ترین خویشاوندان انسان‌نمای خود بسیار شگفت‌انگیزتر هستیم، مشخص نیست. شاید اتصالات عضلات ما متفاوت است یا این که فیبرهای عضلانی ما تراکم کمتری دارند.

شباهت میان ساختار دست انسان و یک پریمات

در هر صورت، نتیجه پژوهش کمی تحقیرآمیز است. یک بار در جنگل‌های آفریقایی هانت یک شامپانزه‌ی ماده با وزن ۸۵ پوند را در نظر گرفته بود که شاخه‌های یک درخت بسیار محکم را فقط با استفاده از نوک انگشتانش می‌شکست. برای هانت به عنوان یک انسان شکستن شاخه‌ای با همان ضخامت، نیازمند به کار بردن هر دو دست و اعمال حداکثر قدرت بود.

۲- چرا بیشتر افراد راست‌دست هستند؟

از هر ۱۰ نفر، ۹ تای آن‌ها راست دست هستند. عجیب‌تر از کم بودن چپ‌دست‌ها، این واقعیت است که انسان‌ها دست غالب را از همان ابتدا به همراه دارند. چرا فقط یک دست دارای مهارت‌‍‌های حرکتی بالاست به جای این که هر دو دست این مهارت را داشته باشند؟ یک نظریه این است که چپ‌دستی یا راست‌دستی به دلیل اتصالات پیچیده‌تر در قسمتی از مغز که به گفتار مربوط می‌شود، حاصل می‌گردد. به دلیل این که مرکز تکلم بیشتر در نیمکره چپ مغز قرار دارد (نیمکره چپ مسئول کننترل حرکات سمت راست بدن است)، بنابراین در بیشتر افراد دست راست دست غالب خواهد بود.
به هر حال این نظریه نیز به دلیل آن که مرکز تکلم همه‌ی راست‌دست‌ها در نیمکره‌ی چپ قرار ندارد، زیر سؤال می‌رود و باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

۳- پستان‌های جنس ماده در انسان

همانند میمون‌های ماده، پستان‌های زنان وقتی که می‌خواهند به نوزاد را تغذیه کنند، پر از شیر می‌شوند اما سینه‌های جنس ماده در انسان تقریباً در تمامی اوقات دیگر نیز حالت پف کرده  و متورم دارد. دانشمندان در این مورد که سینه‌های زنان برای چه چیزی یا چه کسی به طور دائمی بزرگ هستند، اتفاق نظر ندارند. بسیاری از زیست‌شناسان تکاملی معتقدند که پستان‌ها برای جذب مردان بدین‌گونه درآمده‌اند.

ساختار پستان در انسان

در این میان انسان‌شناسان معتقدند که پستان‌ها برای زنان و نوزادان تکامل یافته‌اند نه برای مردان، با توجه به این که در بسیاری از فرهنگ‌ها پستان‌های بزرگ جذابیت زیادی برای مردان ندارند.
فلورنس ویلیامز (Florence Williams) نویسنده‌ی کتابی در این مورد می‌گوید سینه‌های جنس ماده در انسان به این دلیل همواره در حالت متورم قرار دارد که نیاز بالای نوزادان انسان را تأمین کند چرا که نوزاد انسان در مقایسه با بقیه‌ی موجودات مغز بزرگ‌تری دارد. هورمون‌های پستان ذخیره‌ی چربی را افزایش می‌دهند و چربی ذخیره شده هنگام تغذیه‌ی نوزاد به درون شیر آزاد می‌شود. به بیانی کوتاه‌تر: چربی پستان برای تشکیل مغز نوزاد به کار می‌رود. ولی با این وجود این نظریه هنوز به تأیید بین‌المللی نرسیده است.

۴- موهای زهار

در مورد موهای زهار یا شرمگاهی نظریه‌های زیادی وجود دارد؛ برخی می‌گویند این موهای زمخت و مجعد نوعی پوشش جنسی هستند و نوعی علامت دیداری برای بلوغ جنسی و نوعی مخزن برای فرومون‌های بویایی می‌باشند. عده‌ای دیگر معتقدند که این موها موجب راحتی اندام‌های تناسلی ما می‌شوند! در حالی که گروهی دیگر مدعی هستند که این موها به عنوان بالشتک عمل کرده و از اصطکاک و سایش هنگام مقاربت جلوگیری به عمل می‌آورند! دلیل آن هرچه که باشد، بسیاری افراد خواهان زدودن این موها هستند و آن‌ها را زائد به حساب می‌آورند.

۵- میکروب‌های بدن انسان

به ازای هرسلول، ۱۰ میکروب در بدن ما زندگی می‌کنند و این موجودات وابسته به ما حدود ۱ الی ۳ درصد از وزن بدن ما را تشکیل می‌دهند. برخی از این موجودات پوست ما را تمیز می‌کنند در حالی که گروهی دیگر به هضم غذا کمک می‌کنند ولی حجم عمده‌ی این میکروب‌ها در اعمالی در بدن ما شرکت می‌کنند که هنوز ناشناخته است. حتی در بدن افراد سالم نیز مقادیر کمی از ویروس‌های خطرناک وجود دارد که نشان می‌دهد علاوه بر بیمار کردن ما کارهای دیگری نیز انجام می‌دهند.

وینسنت راکانیلو (Vincent Racaniello) پروفسور میکروب‌شناسی از دانشگاه کلمبیا می‌گوید:

ما تازه داریم این موضوع را متوجه می‌شویم که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اگر باعث نابودی باکتری‌های مفید روده شود، می‌تواند موجب ایجاد بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت نوع ۱ گردد. ما در مورد ویروس‌ها چیز زیادی نمی‌دانیم و هنوز نتوانسته‌ایم بفهمیم که آن‌ها چه کارهایی برایمان انجام می‌دهند.

۶- زائده‌ی آپاندیس

زائده‌ی آپاندیس همانند ارگان‌هایی مثل دندان عقل، ماهیچه‌های حرکت‌دهنده‌ی گوش در زمره‌ی اندام‌های بدون استفاده قرار می‌گیرد؛ توده‌ی کرمی‌شکلی که به نظر می‌رسد برداشتن آن هیچ‌گونه عوارضی نداشته باشد اما زیست‌شناسان اخیراً شروع کرده‌اند که فرضیه‌ی بی‌استفاده بودن آپاندیس را مورد پرسش و بررسی قرار دهند.

برخی می‌گویند احتمالاً در دوران جنینی به روند شکل‌گیری سیستم ایمنی کمک می‌کند. پژوهشی دیگر نشان می‌دهد که این اندام به عنوان یک پناهگاه برای باکتری‌هایی که به هضم غذا کمک ‌می‌کنند، عمل می‌نماید و در مواقع اسهال، به عنوان یک ذخیره‌ی پنهان برای میکروب‌ها عمل می‌کند تا پس از رفع شدن اسهال، دوباره با تکثیر باکتری‌ها باعث بازگشت مقدار آن‌ها در لوله‌ی گوارش شود.

۷- مغز انسان

چگونه ۱۰۰ تریلیون اتصال نورونی با یک‌دیگر کار می‌کنند تا حس زنده بودن به ما دست بدهد؟ بسیاری از متفکران معتقدند هوشیاری و آگاهی بزرگ‌ترین معماست؛ نه تنها در بدن انسان بلکه در تمام دوران.

نمایی از اتصالات نورونی در مغز

دکتر راماچاندران (Ramachandran) نورولوژیست در این باره می‌گوید:

مغزی که متعلق به شماست، از اتم‌هایی ساخته شده که میلیاردها سال پیش در قلب ستاره‌هایی پراکنده و دورافتاده به وجود آمده بودند. این ذرات برای سال‌های طولانی سرگردان بودند تا آن که به طور اتفاقی توسط جاذبه گرد هم آمدند. اکنون این اتم‌ها به هم جوش خورده و مغز شما را به وجود آورده‌اند که نه تنها توانایی تفکر در مورد ستارگان دارد، بلکه توانایی تفکر راجع به قدرت تفکر خودش را دارد و همچنین توانایی تعجب راجع به قدرت تعجب خودش را هم دارد! با ورود انسان‌ها به جهان، گفته می‌شود که جهان به خودی خود هوشمند شد و این به واقع بزرگ‌ترین معمای تمام دوران‌هاست.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید