انتشار این مقاله


کامپیون ستاره‌ای؛ آوردگاه دو جنس

به نظر می‌رسد نبرد خونین بین مردان و زنان کامپیون ستاره‌ای هیچ‌گاه به پایان نخواهد رسید.

اگر به امید خواندن مطلبی با حال‌وهوای جنگ ستارگان وارد شده‌اید، اتفاقاٌ درست آمده‌اید. چرا که نبرد مورد بحث ما نیز در آوردگاهی ستاره‌ای شکل در جریان است؛ ولو اگر دو طرف جنگ، نرینه و مادگی گلی زیبا به نام کامپیون ستاره‌ای (Starry Campion) باشد.

نبرد جنس‌ها اندام‌های نر و مادۀ موجود در هر گل وحشی کامپیون ستاره‌ای در بحبوحۀ یک نبرد جنسی گرفتار شده‌اند. امتیاز تصویر: TOM POTTERFIELD/FLICKR (CC BY-NC-SA 2.0)

گل‌برگ‌های Silene stellata، یا زلف بیوه۱، و یا همان کامپیون ستاره‌ای خودمان، صحنۀ نبردی مینیاتوری است که مبارزۀ بدون برندۀ همیشگی اعصار (!) هم‌اکنون در بطن آن در جریان است.

سیلن استلاتا، مشابه بسیاری از گل‌ها، دوجنسه بوده و گل هر دو اندام جنسی نر و ماده را در خود جای داده است. ولی چه چیزی این گل وحشی را این چنین خاص کرده است که سوژۀ بحث امروزمان باشد. این سوال را باید از جوآنان ژو (Juannan Zhou) پرسید. وی پس از بررسی تفاوت‌های موجود بین گل‌برگ‌های چندین کامپیون و رهگیری والدین دانه‌های این گیاه، به این نتیجه رسید که باید جنگ جنسیتی کوچکی در لابلای این گل‌برگ‌های لطیف برقرار باشد.

زن‌سالای یا مردسالاری؟!

بر اساس گزارشی که ژو در نشست Evolution 2017 (مصادف با ۲۶ام ژوئن) ارائه نمود، تفاوت‌های بارزی بین جامعۀ زن‌سالار و مرد‌سالار کامپیون ستاره‌ای قابل مشاهده است.

  • گل‌های با نرینگی غالب، شانس بیشتری در پراکنده‌سازی گرده و آبستن نمودن گل‌های مجاور دارند. گل‌برگ‌های این جامعه نیز باریک و درازتر می‌باشد.
  • گل‌های با مادگی غالب، به لطف تخم‌دان تکامل‌یافته دانه‌های بیشتری زاده و گل‌برگ‌های پهن و کوتاه‌تری دارند.

برای مطالعۀ بیشتر به منبع اصلی مراجعه کنید.


پیوست

۱. Widow’s Frill؛ البته زلف بیوه که معادل دقیقی نیست، ولی چه کنیم که معادل‌سازی در فارسی دشوار است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید