انتشار این مقاله


آب سرد، مفید یا مضر؟

آیا هوای گرم و آب سرد مکمل یکدیگرند ؟

نوشیدن آب سرد برای بدن ما خوبست یا بد؟ آیا اصلا این تفکیک دمایی برای آب مهم است؟ باور کنید یا نکنید مهم است!!!

آب سرد به اندازه آب هم دمای اتاق در آبرسانی به بدن موثر نیست. تئوری مطرح در این زمینه اینست که نوشیدن آب سرد باعث می شود که عروق اطراف معده تنگ شده و در اثر آن میزان جذب مواد غذایی کاهش می‌یابد.
در برخی موارد بخوصوص ورزش کردن تئوری ها و نظرات درمورد دمای آب مصرفی متفاوت است، برخی پزشکان توصیه می‌کنند که بعد از ورزش و تمرینات ورزشی آب ولرم بنوشند چرا که نوشیدن آب سرد خود نیازمند صرف انرژی برای گرم کردن آب و رساندن دمای آن به دمای بدن خواهد بود که خود می‌تواند باعث هدر رفت آب شود.
در مقابل برخی پزشکان آب سرد را پس از تمرینات ورزشی توصیه می‌کنند که علت آن هم کمک به خنک کردن بهتر و بیشتر سیستم‌های قلب و عروقی و گوارشی است که قطعا از آب ولرم بر نمی‌آید.

چیزی که روشن است اینست که افرادی که به نوشیدن آب سرد علاقه وافر دارند، تمایل دارند که مقدار بیشتری از آن را مصرف کنند چرا که لذت‌بخش‌ترست، پس حتی اگر مصرف آب سرد منجر به هدر رفت آب بدن شود، مصرف بالای آب آن‌را جبران خواهد کرد.

مشکل اینجاست که نوشیدنی های سرد ضمن عبور از سیستم گوارشی، باعث انجماد چربی‌های غذایی‌ای می‌شود که به تازگی میل کرده‌اید، و این هضم چربی را برای بدن سخت‌تر نموده و باعث افزایش توده چربی بدنتان می‌شود.
این درحالیست که مصرف بیشتر آب‌های ولرم تا گرم ( مانند چای، قهوه و … ) باعث می‌شود که چربی‌ها به صورت مایع باقی مانده و هضم و جذبشان برای بدن راحت‌تر شده و میزان آن افزایش یابد.

اگر می‌خواهید به کسی که تب دارد یا دچار گرمازدگی شده است کمک کنید، هیچگاه نباید آن فرد را غرق در آب سرد کنید!. به جای آن از آب ولرم یا حتی کمی گرم استفاده کنید، چراکه آب سرد می‌تواند موجب لرز شده و دمای بدن فرد را حتی افزایش دهد.
حمام کردن با آب ولرم یکی از راه‌های مفید برای بهبود دادن تب است، پس در واقع باید دانست که آب سرد چاره‌ی تب و گرمازدگی نیست ! و آب ولرم گزینه بهتر ما در کمک به این افراد است.

آب سرد ممکن است که بیشتر سرحالتان کند ولی موجب انقباض طناب‌های صوتی می‌شود که برای صدایتان خوب نیست، یکی از علل این‌که سخنرانان و خوانندگان از آب ولرم برای تر کردن گلو استفاده می‌کنند هم همینست.

بهترین نشانه این که بدن شما آب کافی دریافت می‌کند، رنگ ادرارتان است. اگر رنگ ادرار شما به طرف زرد پررنگ برود، نشانه‌ای از عدم دریافت آب کافیست و اگر ادرارتان روشن‌تر و به رنگ سفید بگراید، مصرف آب‌تان خوب و بالاست. البته باید به این نکته توجه کرد که ادرار صبحگاهی همیشه مقداری تیره‌تر است.


مقالات مرتبط :

 

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید