انتشار این مقاله


هدفمند بودن به تجربه خواب شیرین کمک می‌کند

محققان آمریکایی پس از بررسی عادات خواب افراد و هدفمندی آنان در زندگی، به این نتیجه رسیدند که راز یک خواب شبانه شیرین، داشتن هدف و دلیلی برای بیدار شدن در صبح فردا ست. یافته‌ها نشان می‌دهد، کسانی که اهداف مستحکمی در زندگی دارند خواب آسوده‌ای را در طول شب تجربه کرده و کمتر از […]

محققان آمریکایی پس از بررسی عادات خواب افراد و هدفمندی آنان در زندگی، به این نتیجه رسیدند که راز یک خواب شبانه شیرین، داشتن هدف و دلیلی برای بیدار شدن در صبح فردا ست.

یافته‌ها نشان می‌دهد، کسانی که اهداف مستحکمی در زندگی دارند خواب آسوده‌ای را در طول شب تجربه کرده و کمتر از بی‌خوابی و مشکلات خواب رنج می‌برند. Jason Ong متخصص مغز و اعصاب که رهبری تحقیق صورت گرفته در دانشگاه Northwestern شیکاگو را بر عهده دارد؛ بیان می‎‌کند:

تشویق بیماران برای داشتن هدف در زندگی می‌تواند بدون نیاز به استفاده از داروهای خواب‌آور مشکل بی‌خوابی را به طور کامل حل کند.

بیش از ۸۰۰ شرکت کننده ۶۰ تا ۱۰۰ ساله در این مطالعه مشارکت نمودند و به پرسش‌هایی در ارتباط با کیفیت خواب و انگیزه اشان در زندگی پاسخ دادند. به منظور ارزیابی میزان انگیزه زندگی از آنان خواسته شد تا به جملاتی از قبیل ” وقتی در مورد آنچه در گذشته انجام داده‌ام و یا امیدوارم که در آینده انجام دهم فکر می‌کنم، حس خوشایندی دارم.” امتیاز بدهند. بر اساس بیانات  Ong، افرادی که زندگی خود را بسیار پر مفهوم می‌دانند، به هنگام خواب کمتر از آپنه۱ و سندروم RLS۲ رنج می‌برند. بر اساس مطالعه‌ای که در نشریه Sleep Science and Practice منتشر شده است؛ کسانی که زندگی خود را بسیار هدفمندی می‌دانند، در طول شب خواب بهتری را تجربه می‌کنند. بی‌خوابی و مشکلات خواب در میان سالخوردگان شیوع بیشتری دارد اما بر اساس گفته‌های Ong یافته‌ها جمعیت گسترده‌ای را فرا می‌گیرد. و همچنین اضافه می‌کند:

کمک به بیماران برای یافتن هدفی در زندگی می‌تواند موثرترین راه برای یک روش درمانی بدون دارو به خصوص در میان جمعیتی که بیشترین شیوع در میان آنان است باشد.

یک موسسه خیریه به نام Age UK به افرادی که از اختلالات خواب رنج می‌برند توصیه می‌کند؛

  • در یک زمان مشخص به رختخواب رفته و از خواب برخیزند و یک برنامه روتین برای زمان خواب خود تنظیم کنند.
  • از مصرف کافئین، الکل، نیکوتین و وعده غذایی سنگین در شب پرهیز کنند.
  • قبل از خواب ورزش نکنند.
  • خواب نیمروز را ترک کنند.
  • و رایانه و تلویزیون را از اتاق خواب خود حذف کنند.

تمام آنچه ذکر شد می‌تواند به تجربه خواب شیرین کمک کند.


مقالات مرتبط:

چگونه خواب راحت خود را افرایش دهیم؟

شب‌های با خواب ناراحت!

منظم بخوابید تا کام روا باشید!

مصرف چه نوع مواد غذایی خواب کافی را از ما می‌گیرد؟


پی‌نوشت:

  1. اختلالی که باعث می‌شود تا تنفس سطحی و یا گاهی اوقات متوقف شود.
  2. Restless leg syndrome: شرایطی که در آن افراد بی‌اختیار پاهای خود را حرکت می‌دهند؛ این اختلال اغلب شب هنگام شدت می‌یابد.
صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید