انتشار این مقاله


دوچرخه‌های جاذب آلودگی

دایان روزگارد، طراح هلندی، و سازمان چینی ‘بهترین برای دوچرخه’ ، برای ایجاد دوچرخه‌ای که آلوده‌کننده‌ها را از اتمسفر جذب می کند، طرح‌ریزی می‌کنند.

دایان روزگارد، طراح هلندی، و  سازمان چینی ‘بهترین برای دوچرخه’ ، برای ایجاد دوچرخه‌ای که آلوده‌کننده‌ها را از اتمسفر جذب می کند، طرح‌ریزی می‌کنند.
شهرهای چینی معضل بزرگ آلودگی هوا را دارند. دوچرخه‌ها مورد دیگری هستند که آن‌ها به فراوانی دارند. دایان روزگارد، طراح هلندی و صنعت‌گر پروژه ‘برج های دودزدا’ ایده‌ای دارد: ترکیب این دو!

‘برج‌های دودزدا‌‌’ی روزگارد، کربن و ذرات جامدی را که بعدا به جواهراتی نظیر حلقه و سرآستین فشرده می‌شوند را از هوای شهر پکن جذب می‌کنند. هم‌اکنون، این کمپانی یک همکاری را با شرکت چینی شروع به اشتراک‌گذاری دوچرخه OFO به منظور کار روی توسعه برج های دودزدا امضا کرده است.
در جلسه اخیر دادگاه جهانی اقتصادی در چین اعلام شد؛ همکاری کارگاه دودزدا با دانشگاه Tsinghua آشکار شد. دوچرخه‌ها این ویژگی را خواهند‌ داشت که در جلوی آن‌ها پیمانه‌ی قفسه شکلی جایگذاری شده است و هوا را به درون می‌مکد و در درونش فیلتری دارد که مقدار کربن هوا را کاهش می‌دهد و هوای تمیز را در جهت حرکت دوچرخه‌سوار بیرون می‌دهد.
روزگارد در مجله WIRED می‌گوید:

ما به وسیله برج های دودزدا، هوای پاکیزه در فضاهای عمومی را بیشتر تجربه خواهیم کرد. این دو کمپانی ابتدا شروع به کار بر روی یک نمونه اولیه خواهندکرد.
آن را امتحان کن، اشتباه کن، از اشتباهت درس بگیر، آن را ارتقا بده و سپس آن را شیک و زیبا کن!

دوچرخه‌سواری یک گام منطقی برای چنین پلتفرم هایی است؛ تخمین‌زده می‌شود که OFO (گاهی به شرکت چینی بهترین برای دوچرخه اشاره می‌کند) روزانه ۳ میلیون مصرف کننده در سراسر چین دارد. (کمپانی اخیراً اولین نمایندگی خود در شهری از ایالت انگلستان یعنی کمبریج را در اوایل سال جاری راه‌اندازی کرده‌است.) حتی اگر یک دوچرخه دودزدا فقط مقدار کمی از هوا را تصفیه کند، بر عکس برج‌ها سیار هستند و مثال دیگری از این که چگونه طراحی هوشمندانه در داخل زیرساخت های عمومی می‌تواند در انتشار کربن کمک کنند، می‌باشند.

یک ناوگان دوچرخه دودزدا احتمالا یکی از راه‌ها می‌باشد ولی پروژه‌ی دودزدا به پیشرفت ادامه می‌دهد. پس از کوشش موفق آن در شهر پکن، استودیو ی روزگارد، در اواخر امسال، یک برج دودزدا در هند را با هدف شروع به کار نمونه‌ها در کلمبیا و مکزیک در آینده‌ی نزدیک، افتتاح می‌کند. او امیدوار است که این برنامه کار و مشابه‌های آن، به لایه‌های مختلف شهر از حمل‌ و نقل عمومی گرفته تا حتی خودساختمان‌ها وارد شوند. او می‌گوید:

می توانم تصور کنم که در آینده،همه‌ی ساختمان‌ها مانند یک برج دودزدا می‌شوند.

نارون دادخواه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید