انتشار این مقاله


سندرم پای بی‌قرار با کیفیت خواب پائین و اختلال عملکرد در زنان باردار ارتباط دارد

مطالعه‌ای جدید روی زنان باردار نشان می‌دهد که سندرم پای بی‌قرار (RLS) بسیار شایع و در ارتباط با کیفیت پائین خواب، بی‌خوابی‌های اضافی در طول روز و عملکرد ضعیف روزمره می‌باشد.

مطالعه‌ای جدید روی زنان باردار نشان می‌دهد که سندرم پای بی‌قرار۱ (RLS) بسیار شایع و در ارتباط با کیفیت پائین خواب، بی‌خوابی‌های اضافی در طول روز و عملکرد ضعیف روزمره می‌باشد که از جمله‌ گله‌های معمول زنان در طول حاملگی است.


مقاله‌ی مرتبط: سندروم پای بی‌قرار


نتایج نشان می‌دهند که ۳۶ درصد زنان در سه‌ماهه‌ی سوم بارداری خود سندرم پای بی‌قرار دارند و ۵۰ درصد آن‌هایی که مبتلا به این سندرم هستند، نشانه‌های متوسط تا شدید دارند. در مقایسه با زنان بارداری که این سندرم را ندارند، مبتلایان ۲ برابر با احتمال بیشتر کیفیت پائین خواب و عملکرد روزمره‌ی ضعیف را گزارش می‌کنند و همچنین احتمال این که در طول روز خواب‌آلوده باشند بیشتر است. علاوه بر این، این تحقیق همچنین رابطه‌ی پاسخ به دوز مثبتی را بین شدت سندرم پای بی‌قرار و اختلالات خواب و بیداری یافته است.

در حالی که محققان انتظار شیوع بالای این سندرم را بین زنان حامله داشتند ولی گستردگی و شدت سندرم، آن‌ها را شگفت‌زده کرده است. این زنان حداقل هفته‌ای ۴ بار نشانه‌های سندرم پای بی‌قرار را تجربه می‌کردند.

۱,۵۶۳ زن باردار با سن میانگین ۳۰ که هر یک در سه‌ماهه‌ی سوم بارداری‌شان بودند، در این مطالعه شرکت داشتند. سندرم پای بی‌قرار این زنان با شاخص استانداردسازی‌شده‌ای که بر اساس گزارش خود زنان برپایه‌ی تناوب و نشانه‌های بیماری بود، تشخیص داده شد. آمار و اطلاعات مربوط به جمعیت و حاملگی از سوابق پزشکی استخراج شده و اطلاعات مربوط به خواب هم از طریق پرسشنامه‌ها جمع‌آوری گردید. این مطالعه هیچ ارتباطی بین سندرم پای بی‌قرار و پیامدهای زایمان نشان نمی‌دهد.

درمانگران و پزشکان معمولاً زیاد توجهی به شکایت بیمار در رابطه‌ با کیفیت خواب پائین هنگام بارداری ندارند. این اختلالات خواب و بیداری در طول بارداری معمولاً جزو نشانه‌های شایع حاملگی در نظر گرفته می‌شوند و متناوباً به حساب تغییرات فیزیولوژیکی گذاشته می‌شود که در بارداری نرمال اتفاق می‌افتد اما اطلاعات بدست آمده از این مطالعه پیشنهاد می‌کند که سندرم پای بی‌قرار عامل یاریگر دیگری برای این نشانه‌هاست.

نویسندگان مقاله پیشنهاد می‌کنند که شناسایی  و درمان سندرم پای بی‌قرار در حاملگی با استفاده از روش‌های غیردارویی، شاید بار تحمل این نشانه‌ها را برای بسیاری از زنان تسکین دهد.

نتایج این مطالعه ۱۵ جولای در Journal of Clinical Sleep Medicine منتشر شده است.


پی‌نوشت:

  1. سندرم پای بی‌قرار (Restless legs syndrome) بیماری مرتبط با سیستم عصبی است که باعث می‌شود فرد مدام پایش را تکان دهد. چون این حرکت پا هنگام خواب متوقف نمی‌گردد، سندرم پای بی‌قرار جزو بیماری‌های مربوط به خواب در نظر گرفته می‌شود.
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید