انتشار این مقاله


هندوانه؛ بدون تخمه؟

آیا واقعا هندوانه بدون تخمه وجود دارد؟ هندوانه‌هایی که بدون تخمه نامیده می‌شوند چگونه ساخته می‌شوند؟

بیشتر بچه‌ها از این که به آن‌ها گفته می‌شود دستتان را در دهانتان نکنید یا این که تف نکنید، ناراحت می‌شوند اما گاهی اوقات این کار آن‌ها مورد تشویق قرار می‌گیرد. سر سفره غذا به آن‌ها بارها گفته می‌شود که آرام غذایتان را بخورید که آب دهانتان نریزد و همین طور با دهان بسته غذا بخورید. اما زمانی که به هندوانه می‌رسیم به آن‌ها می‌گوییم که موقع خوردن هندوانه تخمه‌ها آن را نجوید و یا آن قورت دهید و یا این که آن‌ها را جدا کنید، آن‌ها هم با خوشحالی این کار را می‌کنند ولی تخمه‌‌های آن را به سمت همدیگر پرتاب می‌کنند.
شاید بدترین خیانت هندوانه بدون تخمه به کودکان همین باشد که دیگر آن‌ها نمی‌توانند تخمه‌هایش را پرتاب کنند!

بحث بعدی که در مورد هندوانه بدون تخمه بوجود می‌آید کمی علمی‌تر است؛ آیا واقعا هندوانه بدون تخمه وجود دارد. جواب خیر است، البته این هندوانه‌ها تخمه‌های سیاه و سفتی که معمولا آن‌ها را تنها مدل تخمه هندوانه می‌دانیم را ندارند؛ تخمه‌هایی که غربی‌ها ترجیح می‌دهند آن‌ها را نخورند در حالی که قابل خوراک هم هستند. اما این نوع هندوانه‌ها حاوی یک سری تخمه دیگر هستند که پوسته نازک‌تر و سفیدرنگی دارند، که به صورت ساده می‌توان گفت که این تخمه‌ها مدل تکامل‌نیافته تخمه‌‌های سیاه است.

و حقیقت دردناک‌تری در مورد این هندوانه‌ها وجود دارد و آن این است که تخمه‌های سفید نمی‌توانند دوباره رشد کنند و میوه بدهند. هندوانه بدون تخمه در واقع یک گیاه دورگه است که ۳ دسته کروموزوم دارد(آکا، تریپلوئید) که این بدین معنی است که این گیاه نازا است و نسلش مختومه است چرا که تنها این تخمه سیاه است که توانایی رشد دارد.

برای همین دلیل است که کاشتن هندوانه بدون تخمه کار آسانی نیست، و کشاورزان این محصول هر مرتبه مجبور هستند که دانه‌های گران قیمت دستکاری شده بخرند و همین‌طور در کنار این دانه‌ها از هنداونه‌های تخمه‌دار هم بکارند، چرا که دانه‌های دستکاری شده گیاهی ایجاد می‌کنند که گرده افشانی نمی‌کند؛ یعنی به تنهایی نمی‌تواند میوه بدهد.

بنابراین، آن دانه‌های سفید بدون کارایی همین طور در گوشت هندوانه باقی می‌مانند که استفاده‌ای هم ندارند، تنها به شما یادآوری می‌کنند که به چه دلیلی این مبلغ را پرداخت کرده‌اید. البته اگر هندوانه درست را خریده باشید و سرتان کلاه نگذاشته باشند.

برای ساختن هندوانه بدون دانه، می‌آیم و میوه‌های تازه را به آلکالوئید گیاهی به نام کلشیسین آغشته می‌کنیم؛ همان ماده‌ای که برای درمان نقرس نیز استفاده می‌شود. این کار موجب می‌شود که گل‌های هندوانه تخمک‌هایی با دو سری کروموزوم داشته باشند که با انجام شدن گرده افشانی، سلول‌هایی یا ۳ دسته کروموزوم ایجاد می‌شود.

چیزهایی که در مورد هندوانه نمی‌دانستید

  • اسم رسمی هندوانه Citrullus Lanatus است.
  • هندوانه از لحاظ گیاه‌شناسی عموزاده‌های خیار، کدو و کدو تنبل حساب می‌شود.
  • اولین زمان برداشت ثبت شده هندوانه بر می‌گردد به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در مصر.
  • هندوانه‌ها همراه شاهان در قبر خاک می‌شدند به امید این که آن‌ها از این میوه تغذیه کنند.
  • سنگین‌ترین هندوانه جهان ۱۲۱.۹۳ کیلوگرم وزن داشته است.
  • هندوانه بیشترین میزان لیکوپن را در میان میوه‌ها و سبزیجات دارد.
  • آب هندوانه به بهبود درد عضلانی و به سرعت بازتوانی کمک می‌کند.
  • ۵ درصد هندوانه را آب تشکیل داده است.
محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید