انتشار این مقاله


چگونه جزو ده درصد برتر حرفه خود باشیم؟

۹۰ درصد مردم در جستجوی یک فرمول سریع برای موفقیت هستند اما به این نکته توجهی ندارند که در مسیر موفقیت هیچ میانبری وجود ندارد.

۹۰ درصد مردم در جستجوی یک فرمول سریع برای موفقیت هستند اما به این نکته توجهی ندارند که در مسیر موفقیت هیچ میانبری وجود ندارد. سخت‌کوشی، ممارست در رسیدن به هدف و تمرین، مواد لازم برای موفقیت است.

ممکن است استعداد انجام مهارتی را داشته باشید؛ اما برای رسیدن به قله موفقیت، نیاز به تمرین آگاهانه دارید. منظور ما از تمرین آگاهانه موارد زیر است؛

نقاط ضعف خود را بشناسید

مسیر تمرین آگاهانه ساده و مشخص است؛ و تا رسیدن به هدف، از یک اسلوب مشخص تبعیت می‌کند.

  1.  کل مسیر را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید.
  2.   نقاط ضعف خود را بشناسید.
  3.   در هر مرحله استراتژی جدیدی را به کار گیرید.
  4.   یادگیری خود را به فرآیند کلی متصل کنید.
  5.   تکرار! تکرار! تکرار!

اکثر مردم به دنبال نتایج فوری بر اساس چیزی بیش از فرایند انسانی رشد طبیعی هستند؛ اما برای رشد و پیشرفت آگاهانه نیاز به تمرین آگاهانه دارید! بنابراین کلید موفقیت آن است که به مهارت‌های خود مسلط باشید.
به بیان دیگر اگر تا کنون مهارتی را با علاقه قلبی آموخته باشید؛ تنها تصور و تصمیم آن که “من نسبت به تمام مهارت‌های این رشته تسلط خواهم یافت” کارساز نخواهد بود شما نیاز به تمرین و تصحیح اشتباهات خود، مشورت با یک متخصص و تکرار پی در پی تمام آموخته‌های خود دارید و در نهایت به آن رشته تسلط کامل خواهید یافت.

چگونه تمرین آگاهانه در نهایت به موفقیت خواهد رسید؟

به خاطر داشته باشید منظور ما آن نیست که ساعات زیادی را صرف آن بکنید و هفته‌ای ۶۰ الی ۸۰ ساعت از زمان خود را به آن اختصاص دهید! تمرین آگاهانه آن است که شما بر روی بخش مشخصی از فعالیت خود تمرکز کرده و نسبت به بهبود درست آن اقدام کنید، تمرین و تکرار داشته باشید و زمان لازم را به آن اختصاص دهید؛ این مهم‌ترین نکته برای رسیدن به موفقیت است. حال به بیان چند مثال از افراد موفق و آن چه برای تمرین آگاهانه برای بهبود مهارت‌های خود انجام داده‌اند می‌پردازیم؛

۱۰ سال سکوت موتزارت

John Hayes متخصص روانشناسی شناختی دانشگاه Carnegie Mellon به منظور آن که بفهمد برای خلق یک شاهکار به چقدر زمان و تمرین نیاز است؛ به بررسی ۷۶ موسیقی‌دان مختلف علاوه بر موتزارت پرداخت و به این نتیجه رسید برای رسیدن به این حد از مهارت نیاز به حداقل ده سال تمرین و ممارست سر سختانه است.

۸۰۰ شوت Kobe Breyant

داستان تمرینات بریانت در ورزش به خوبی برای همگان آشناست. Robert مربی تیم، تجربه‌های شخصی خود را بازگو می‌کند:

بریانت فعالیت خود را ساعت ۴:۳۰ بامداد شروع می‌کرد. تا ساعت ۶ می‌دوید، از ساعت ۶ تا ۷ وزنه می‌زد و از ساعت ۷ تا ۱۱، ۸۰۰ شوت پرشی را به داخل سبد میانداخت و در نهایت تمرین رسمی تیم آمریکا شروع می‌شد!

هدف کوب ۸۰۰ شوت بود و در این بین مدت زمان لازم اهمیتی نداشت. برای او راه موفقیت تنها یک چیز بود، تمرین و تکرار مداوم!

یک دهه تمرین زیر نظر سرآشپز

Jiro Dino برنده جایزه بهترین رستوران سوشی توکیو و کسی‌ست که تکنیک او موضوع مستندی بوده است. او یک آشپز معمولی نیست بلکه تمام عمر خود را وقف درست کردن بهترین سوشی کرده و از کارآموزان خود نیز همین را انتظار دارد. هر کارآموز باید در یک زمان به یکی از مراحل درست کردن سوشی تسلط یابد؛ چلاندن حوله:/، استفاده از چاقو، بریدن ماهی! در این صورت هر یک از کارآموزان باید حداقل ده سال زیر نظر جیرو آموزش ببینند تا به آن‌ها اجازه داده شود یک  تخم‌مرغ آب پز کنند!:)


مقاله مرتبط: نکته‌ای که باعث موفقیت استیو جابز، وارن بافت و بیل گیتس شد


Andres Ericson متخصص روانشناسی دانشگاه اسالت فلوریدا می‌گوید:

دلیل اصلی که شما یک ویالونیست ماهر یا یک ورزشکار المپیکی و یا یک فرد درجه یک در رشته‌ای دیگر نشده‌اید؛ آن است که تاکنون تمرین آگاهانه نداشته اید.

نکاتی که باید به خاطر داشته باشید

اهداف خود را به نسبت توانایی‌هایتان تنظیم کنید

به عنوان مثال اگر در نویسندگی مهارت دارید؛ برای به چالش کشیدن بیشتر مهارت خود، می‌توانید سعی کنید یک داستان کوتاه یا یک متن بلند بنویسید. سعی نکنید ره صد ساله را یک شبه طی کنید! تمرین آگاهانه یک مسابقه نیست بلکه سفری است که شما را در زسیدن به اهدافتان به بهترین وجه همراهی می‌کند.

بر روی اهدافتان تمرکز کنید

ابتدا باید بدانید برای کدامین هدف تلاش می‌کنید. یک راهکار خوب این نکته، مشاهده یک متخصص و سرآمد آن هدف است؛ در این صورت شما یک سطح مشخصی از پیشرفت برای دستیابی را دز ذهن دارید.

گام به گام حرکت کنید

روم یک شبه ساخته نشد و شما نیز یک شبه نمی‌توانید مهارت لازم را بدست آورید! هرگاه می‌خواهید کار جدیدی را انجام دهید و یا بهتر از آنچه اکنون هستید باشید؛ کار را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید. گام به گام حرکت کنید و قبل از آموختن قسمت‌های پیچیده‌تر، اصول اولیه را بیاموزید.

برای خود یک مربی بیابید

ما نمی‌توانیم نسبت به خودمان بی تفاوت باشیم. شما برای داشتن بهترین نتیجه نیاز به یک معلم یا راهنما و یا راهنمایی‌های یک دوست که نقاط ضعفتان را شناسایی کند دارید. به دنبال یک مربی و منتور باشید که بتواند به شما بازخورد بدهد و نقد‌های سازنده‌ای را بیان کند.

در آخر

به یاد داشته باشید که برای رسیدن به موفقیت و نهایت مهارت، باید همواره بدون توجه به زمان و تلاش مورد نیاز، در حال تمرین و تلاش باشید. برای شماره یک بودن و رسیدن به آنچه استحقاقش را دارید، باید صبوری به خرج دهید.


مقالات مرتبط:


 

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید