انتشار این مقاله


مزایا و معایب مادر شدن در سنین بالا چیست؟

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب بارداری در سنین بالا و پایین می‌پردازیم.

مزایای حاملگی در سنین بالا شامل موارد زیر می‌شود:
۱. مادران وقتی درباره‌ی بارداری فکر می‌کنند که در یک رابطه‌ی پایدار قرار دارند.
۲. آگاهی درباره‌ی بهداشت بیشتر است.
۳. برنامه ریزی می‌کنند تا از طریق به دنیا آوردن فرزند خود و تبدیل او به فردی نمونه، به طور مثبتی به جامعه کمک کنند.
۴. الهام‌بخش برای تحقیق و درمان های جدید
۵. مشارکت در آموزش و سرمایه اجتماعی
۶. نمونه‌ای از احترام به گوناگونی و تفاوت‌ها
با اینکه حاملگی در سنین بالای ۳۵ سال خطرات بیشتری دارد، ولی بیشتر کودکانی که از این مادران به دنیا می‌آیند سالم و طبیعی هستند. معمولاً مادران بالای ۳۵ سال با اعتماد به نفس بیشتر و احساسات به بلوغ رسیده، بهتر از عهده‌اش بر می‌آیند.
تعداد کثیری از زنان تحصیلکرده در سنین بالای ۳۵ سال اقدام به دنیا آوردن فرزند می‌کنند و این به این معنی است که آنها به عنوان سرمایه انسانی یا اجتماعی، از طریق تاخیر در بارداری و تولد فرزندشان و از طریق آموزش، نوآوری و جنبه‌ی مالی، کمک و یاری مثبت به جامعه و سطوح مختلفی از اقتصاد می‌کنند. زنان بالای ۳۵ سال معمولاً اطلاعات و تجربه ی بیشتری در رابطه با پرورش کودک دارند که تبدیل می‌شود به مهارت های والدینی بهتر برای آموزش فرزند خود، برای تطابق هر چه بهترشان با جامعه. زنانی که تمایل دارند مادر شدن خود را به تعویق بیاندازند و یا در مراحل دیرتری از زندگی باردار شده‌اند، الهام بخش مطالعات و تحقیقات بیشتری در این موضوع بوده‌اند که به روش های نوین پزشکی، روش های زایمان، فن‌آوری ها و درمان‌ها منجر شده است. درمان لقاح آزمایشگاهی (لقاح مصنوعی) و اکتشافات در زمینه ژنتیک مثالهایی در این زمینه هستند.
مزایای دیگر عبارتند از احترام به تنوع و سن، زمانی که زوج های مسن‌تر یا همان زوج‌هایی با سنین بیش از ۳۵ سال می‌خواهند فرزند سالمی را به دنیا بیاورند و بزرگ کنند و به او احترام به تفاوت‌های میان مردم را نشان دهند.

معایب

معایب بستگی به شرایط دارند مثل:
۱. بارداری غیرمنتظره
۲. بهداشت ضعیف‌تر
۳. استقلال از دست رفته
۴. نیاز به حمایت جامعه

بارداری غیرمنتظره

برای مثال، یک زن مسن‌تر می‌تواند یا مانند زنان جوان بارداری ناخواسته و غیرمنتظره داشته باشد یا در یائسگی این اتفاق بیافتد که معمولاً زمان مشخصی برای رخ دادن آن در نظر گرفته نمی‌شود. همانند مادران باردار جوان‌تر که این اتفاق برایش می‌افتد، این زنان که سنین بالای ۳۵ سال دارند نیز ممکن است از لحاظ مالی آمادگی نداشته باشند و یا در یک رابطه پایدار نباشند.

بهداشت ضعیف‌تر

با افزایش سن ، زنان ممکن است با سرعت بیشتری به سلامت خود آسیب بزنند و یا بعدها یک بیماری خطرناک مثل سرطان تشخیص داده شود. در این موارد ، اگر این مادر مسن‌تر زودتر از انتظار فوت کند، لازم است که فرزندش توسط پدر یا یکی از اعضای خانواده پرورش و رشد داده شود. ضربه‌ی مرگ مادر می‌تواند روی فرزند، پدر و خانواده اثر بگذارد.

استقلال از دست رفته

برخی منتقدان استدلال می‌کنند که یک مادر جوان‌تر در مقایسه با مادران ۳۵ سال و بالاتر از آن که خود را وقف شغل و حرفه اشان کرده‌اند، انرژی بیشتری برای بزرگ کردن فرزندش دارد و از لحاظ روحی و روانی برای از دست دادن استقلالش آماده‌تر است. با این حال با افزایش وزن و چاقی جوانی، این امر که مادران مسن تر خود را از لحاظ جسمی و سلامتی برای بارداری و زایمان آماده کرده اند می‌تواند مورد بحث قرار گیرد. متوقف کردن شغل به خاطر بارداری، تصمیم همراه با تفکری است که توسط بسیاری از زنان بالای ۳۵ سال گرفته می‌شود که خود را از لحاظ روحی، روانی و احساسی برای زایمان و پرورش فرزند خود آماده می‌کنند.

نیاز به حمایتِ جامعه

منتقدان دیگری به این نکته اشاره می‌کنند که مادران مسن‌تر، به دلیل به تاخیر انداختن بارداری به خاطر مسائل شغلی، خود را از جامعه و در بعضی موارد خانواده جدا کرده‌اند، و این جدایی می‌تواند در طول بارداری و زایمان روی سلامتی آنها اثر بگذارد. با این حال، با این که این واقعیت وجود دارد، بسیاری از زنان شاغل ارتباط نزدیکی را با خانواده‌ی خود از طریق تکنولوژی و ارتباطات آنلاین حفظ می‌کنند، و نه حتی کمتر از همتایان جوان خود. در بسیاری موارد آن‌ها از طریق راه‌های علمی‌تر به جامعه برمی‌گردند و به دلیل مهارت‌های اجتماعی و برقراری ارتباط قوی‌تر و توسعه یافته تر، برای انجام این کار آماده‌تر هستند. کلاس‌های زایمان محلی و گروه‌های بارداری به زودی این شکاف را پر می‌کنند و کمبود‌ها را جبران می‌کنند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید