انتشار این مقاله


نفرولیتومی زیرپوستی

نفرولیتومی زیرپوستی پروسه‌ای است که برای از بین رفتن سنگ‌های کلیوی از بدن، هنگامی که به شکل طبیعی قابل دفع نیستند، استفاده می‌شود.

چرا انجام می‌شود؟

نفرولیتومی زیرپوستی معمولا در شرایط زیر توصیه می‌شود:

  • سنگ کلیه‌ی بزرگ که بیش‌از یک شاخه‌ از سیستم جمع‌کننده‌ی کلیه را اشغال کرده باشد. این سنگ‌هابا نام سنگ کلیه‌ی شاخ‌گوزنی (staghorn) شناخته می‎شوند.
  • سنگ‌های کلیه‌ای که بیش از ۲ سانتی‌متر قطر دارند.
  • سنگ‌های بزرگی که در حالب وجود دارند.
  • سایر روش‌های درمانی اثری نداشته باشند.

پیش از آن که تحت عمل نفرولیتومی زیرپوستی قرار گیرید، پزشک شما تست‌هایی را انجام خواهد داد؛ مانند آزمایش ادرار و آزمایش خون که برای تشخیص عفونت و سایر مشکلات انجام می‌شوند، CT scan برای تعیین محل دقیق سنگ در کلیه انجام می‌شود.

ریسک‌ها

رایج‌ترین خطراتی که برای این عمل وجود دارند عبارت‌اند از:
  • خونریزی
  • عفونت
  • آسیب به کلیه و یا سایر ارگان‌ها
  • خروج ناکامل سنگ کلیه

آماده‌‌سازی

نفرولیتومی زیرپوستی معمولا در بیمارستان تحت بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود، بدین معنا که بیمار در حین جراحی کاملا بی‌هوش است و هیچ درد یا خاطره‌ای نخواهد داشت.
پزشک شما ممکن است آنتی‌بیوتیک‌هایی برای کاهش ریسک عفونت پس از پروسه تجویز کند.

چه چیزی انتظار می‌رود؟

پیش‌ از جراحی

پیش از این پروسه، جراح بیمار را به رادیولوژی فرستاده و با استفاده از تست‌های مختلف مانند CTscan، سونوگرافی و یا تصویربرداری اشعه‌ی X، راهنمایی‌های برای دسترسی به به کلیه فراهم می‌کنند، سپس بیمار به اتاق جراحی منتقل خواهد شد .این جراحی تحت بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود، بنابراین هیچ‌گونه دردی احساس نخواهد شد.
در صورتی که جراح در حالتی که بیمار بی‌هوش است به سنگ کلیه دست یابد، تیوبی از راه مثانه به کلیه می‌فرستد و از تصاویر Xray برای ایجاد یک  سوراخ در کلیه استفاده می‌کند تا سنگ‌ها بتوانند خارج شوند. در صورتی که سنگ‌ها خیلی بزرگ باشند، ممکن است به بیش از یک سوراخ نیاز باشد.

در حین پروسه

زمانی که جراح سنگ کلیه را می‌یابد، غلافی را به درون کلیه می‌فرستد و با استفاده از ابزاری مخصوص، سنگ را می‌شکند. زمانی که تکه‌های سنگ ایحادشده به اندازه‌ی کافی کوچک باشند، جراح آن‌ها را خارج می‌کند.
زمانی که پروسه کامل شد، لوله‌های تخلیه‌کننده ممکن است در کلیه باقی بمانند.
پزشک شما ممکن نمونه‌هایی از سنگ را برای چک کردن عفونت به آزمایشگاه بفرستد.

پس از پروسه

بیمار یک تا دو روز بعد از جراحی را در بیمارستان می‌گذراند و تا یک هفته‌ی بعد، می‌تواند به فعالیت روزانه بازگردد. در صورتی که جراح لوله‌های تخلیه‌کننده را در کلیه باقی گذارد، احتمال خونریزی وجود دارد و باید مراقب بود.
در صورتی که در لوله‌های تخلیه‌کننده لخته‌های خونی نظیر لکه‌های کچاپ مشاهده شود باید مورد اورژانسی گزارش شود.
پس از مرخص شدن، با تب مواجه شدید، با پزشک خود در میان بگذارید چرا که ممکن است نشانه‌ی ابتلا به عفونت باشد. پزشک از تست‌هایی مانند آزمایش خون و ادرار و تصویربرداری Xray برای تشخیص استفاده خواهد کرد و سپس شما را به بخش اورژانس منتقل می‌کند.
در صورتی که درد خاصی را تجربه می‌کنید که با مسکن‌های تجویزشده آرام نمی‌شود نیز به پزشک اطلاع دهید.

نتایج

در صورت نبودن مشکل دائمی، پزشک احتمالا شما در ۶ ماه مجددا ملاقات خواهد کرد و سونوگرافی یا عکس‌برداری Xray را مجدداً انجام خواهد داد برای این که چک کند آیا سنگی در کلیه باقی مانده است یا نه. به علاوه، این تست‌ها، می‌توانند عملکرد کلیه در دفع را نیز نشان دهند.
با احتمال زیادی آزمایش‌هایی نیز برای پیدا کردن علت تشکیل سنگ را انجام می‌دهد تا پس از مشخص شدن آن، دستورالعمل یا داروهایی برای جلوگیری در آینده تجویز کند.
فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید