انتشار این مقاله


عدم موفقیت Pembrolizumab در افزایش طول عمر بیماران مبتلا به سرطان‌های سر و گردن

نخستین روش ایمونوتراپی تائیدشده در آمریکا برای درمان سرطان سر و گردن، با شکست مواجه شد.

نخستین روش ایمونوتراپی تائیدشده در آمریکا برای درمان سرطان سر و گردن، با شکست مواجه شد. شرکت Merck روز دوشنبه اعلام کرد داروی Pembrolizumab  یا Keytruda در معاینات بالینی به هدف اصلی کمک به افزایش طول عمر بیماران (KEYNOTE-040) دست نیافته‌است. FDA در آگوست گذشته این دارو را بر پایۀ دادۀ ۰۴۰ که نشان‌دهندۀ تاثیر دارو بر کوچک شدن تومور بود، تائید کرد. اما این سازمان به نتایج مثبت مورد نیاز در آینده، از جمله شواهدی برتری در بقای بیمار، نسبت به شیمی‌درمانی استاندارد نیز احتیاج داشت. این تائید برای بیماران مبتلا به کارسینوم سلول‌های سنگفرشی سر و گردن شاهد عود سرطان یا گسترش آن به سایر نقاط بدن، پس از درمان با شیمی‌درمانی لازم و ضروری است.

FDA داروی Nivolumab یا Opdivo – از رقیب اصلی Merck در ایمونوتراپی، Bristol-Myers Squibb – را برای همان جمعیت بیمار در ماه نوامبر گذشته تائید کرد. این تائید بر اساس داده‌هایی است که نشان می‌دهند Nivolumab بقا را با میانگین ۲.۴ ماه بیش از شیمی‌درمانی ارتقا می‌دهد.

Merck امروز اعلام کرد که تایید Pembrolizumab برای سرطان سر و گردن در معرض خطر رد شدن نیست. سخنگوی Merck در گفت‌و‌گو با Xconomy از طریق ایکیل گفت:

ما قبلاً در مورد این اطلاعات با FDA بحث کرده‌ایم و انتظار هیچ‌گونه تغییری در نشانگر (Indication) فعلی در حال حاضر نداریم.

سرطان سر و گردن سالانه حان بیش از ۹۰۰۰ نفر از مردم آمریکا را می‌گیرد؛ حدوداً برابر با سرطان پوست. براساس داده‌های مراکز کنترل بیماری (Centers for Disease Control)، کشنده‌ترین سرطان‌ها در آمریکا به‌ترتیب سرطان‌های ریه، رودۀ بزرگ، پستان و پروستات هستند.

Pembrolizumab هم‌چنین برای انواع خاصی از سرطان پوست، سرطان مثانه، سرطان ریه، لنفوم و تومورهایی با خصوصیات (Fingerprint) ژنتیکی خاص تأیید شده‌است؛ این اولین باری است که دارویی برای نمایۀ ژنتیکی سرطان، به‌جای ارگان یا بافت منشأ یک سرطان تایید می‌شود..

برای مطالعۀ بیشتر می‌توانید به منبع اصلی مراجعه کنید. هم‌چنین پیشنهاد می‌کنیم مقالات مرتبط با سرطان‌های سر و گردن را نیز در دکتر مجازی دنبال نمائید.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید