انتشار این مقاله


چرا ورزش در هوای گرم آن‌چنان هم که فکر می‌کنید موثر نیست؟

ورزش کردن در هر شرایطی برای بدن مهم و ضروری است. اما مزایای آن در هوای سرد بیشتر از هوای گرم است.

هرکسی که در یکی از روزهای داغ جولای تصمیم به دویدن بگیرد، این را می‌داند که ‌ورزش کردن در گرما و رطوبت می‌تواند در خلق‌و‌خو و سطح انرژی‌‌اش تاثیر‌ بگذارد. البته شر‌شر عرق از سر و صورت را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. در حال حاضر تحقیقاتی از دانشگاه نبراسکا در اوماها نشان می‌دهد که از دیگر نتایج ورزش کردن در محیط باز و دمای بسیار بالا، تاثیرپذیری عضلات در سطح سلولی و تغییر عملکرد تعدادی از آن‌ها است.

این یافته های مقدماتی، بخشی از تحقیقات بسیار جذاب در دانشکده بهداشت و علوم زیستی سازمان ملل متحد هستند. در آن‌جا، محققان این موضوع را بررسی می‌کنند که چگونه ورزش کردن در اقلیم‌های مختلف می‌تواند عضلات شما را تحت تاثیر قرار دهد. طبق گفته دواستین اسلیوکا، سرپرست و مدیر آزمایشگاه فیزیولوژی ورزش در سازمان ملل متحد، آن‌ها به دنبال این هستند که چگونه میتوکندری، ژنراتورهای انرژی در سلول‌ها، تحت تاثیر درجه حرارت‌های مختلف قرار می گیرد. اما چرا این قضیه مهم است؟

اختلال عملکرد میتوکندری، نقش مهمی در چاقی، دیابت، پیری و سایر شرایط دارد. اسلیوکا و تیم تحقیقاتی‌اش می خواهند بدانند که دمای مطلوب برای ورزش کردن کدام است، چرا که می‌توانند از اختلالات مربوط به عملکرد میتوکندری و بیماری‌های مربوط به آن جلوگیری کنند. اسلیوکا می گوید:

اگر ما بتوانیم نتایج بیشتری از فعالیت‌های فیزیکی را بهینه‌سازی کنیم، بهتر می توانیم این ناتوانی‌ها را کنار بگذاریم.

در آزمایشی در حال اجرا با ۳۶ شرکت کننده، سه تا چهار ساعت پس از انجام یک ساعت دوچرخه سواری در اتاق کنترل‌شده از نظر دما، محققان نمونه‌هایی از بافت عضلانی ران را از هر یک از شرکت‌کنندگان استخراج کردند. همان‌طور که نمونه‌ها جمع‌آوری می‌شوند،  اسلیوکا و تیمش به بررسی چگونگی پاسخ بافت به تحریک و نحوه حرکت پروتئین‌های مختلف در سلول‌های عضلانی می‌پردازند. اگرچه تحقیقات تا ۱۸ ماه دیگر ادامه دارد، اما یکی از نتایج ثابت این مطالعه این است که شرکت‌کنندگان در مطالعه در شرایط سرد نسبت به گرم بهتر عمل می‌کنند.

شرکت‌کنندگان در محیط سرد، احساس بهتری نسبت به ورزش کردن دارند. برای پنج دقیقه اول، کمی احساس سرما می‌کنند، اما گرمای تولید شده از ورزش به سرعت آن‌ها را گرم می‌کند.

از طرفی هم به نظر می‌رسد که گرما هیچ تاثیر مثبتی بر نتایج شرکت‌کنندگان مطالعه ندارد.

هنگامی که مردم در محیط گرم فعالیت می‌کنند، فیزیولوژی خود را به چالش می‌کشند. پاسخی که هنگام ورزش در گرما دریافت می‌کنند، بسیار منفی است. تقریبا به نظر می‌رسد که آن‌ها عملا فعالیتی انجام نداده‌اند.

این شرایط همچنین می‌تواند تحت تاثیر رطوبت نیز قرار بگیرد، به طوری که رطوبت، بدن را بیش از حد گرم کند، زیرا عرق به راحتی تبخیر نمی‌شود. در نتیجه، ما به اندازه کافی سرد نمی‌شویم و همچنین انگیزه کافی برای ورزش کردن نخواهیم داشت.

با این حال از یافته‌های جدید برای توجیه عدم فعالیت‌تان استفاده نکنید. حتی اگر فعالیت شما، در زمینه رشد عضلات مؤثر نیست، برای چندین دلیل ضروری است؛ کاهش استرس، افزایش انرژی، سوزاندن کالری و … . به علاوه ورزش کردن در محیط‌های بسته باعث می‌شود تا از نظر دما مشکلی نداشته باشید.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید