انتشار این مقاله


غذاهاى پردازش شده ى گياهى؛ مواردى كه بايد كمتر مصرف شوند

يك رژيم غذايى، حاوى ميزان بالاى گياهان پردازش شده ى غذايى، مى تواند با خطر بالاى ابتلا به بيمارى هاى قلبى همراه باشد. به گفته ى cinthia sass :  به عنوان یک متخصص تغذیه، رژیم های غذایی گیاهی در طى یک دهه یکی از زمینه های تخصص من بوده اند. بنابراین من هیجان زده هستم که […]

يك رژيم غذايى، حاوى ميزان بالاى گياهان پردازش شده ى غذايى، مى تواند با خطر بالاى ابتلا به بيمارى هاى قلبى همراه باشد.

به گفته ى cinthia sass :

 به عنوان یک متخصص تغذیه، رژیم های غذایی گیاهی در طى یک دهه یکی از زمینه های تخصص من بوده اند. بنابراین من هیجان زده هستم که مردم بیشتر و بیشتر به این روش غذا، حتى به صورت پاره وقت علاقه مند هستند.اما من اغلب در مورد روند پيش رونده به سوى غذاهاى پردازش شده ى گياهى نگران هستم. 

این هاغذاهایی هستند كه به دور از مواد مغذی مهم یا با افزودنی های ناخواسته ساخته شده اند.( به تراشه هاى ميان وعده، غلات شيرين، بيكن جعلى فكر كنيد.) آن ها همه جا وجود دارند و به طور باورنكردنى آسان ،ميزان زيادى از آن ها را مصرف مى كنيد كه از سلامت شما محافظت نكرده و ممكن است به آن آسيب بزنند.

در حقيقت، تحقيقات جديد بيان مى كند كه این مواد غذایی ناخواسته ى گیاهی، ممكن است اغلب خطر ابتلا به بيمارى هاى قلبى را در فرد افزايش دهند. اين مطالعه، كه در ژونال دانشكده ى قلب و عروق آمريكا منتشر شد، به داده هاى بيش از ٢٠٠,٠٠٠ نفر توجه كرد تا ارتباط بين رژيم غذايى و سلامت قلب را تجزيه و تحليل كند.

محققان فهميدند كه دست يابى به يك رژيم غذايى گياهى با كاهش خطر بيمارى هاى قلبى همراه است. اما نوع غذاى گياهى بسيار پراهميت است.

زمانى كه محققان رژيم هاى غذايى گياهى را تجزيه و تحليل كردند، يك تفاوت مهم را كشف كردند. در حالى كه دريافت بالاى غذاهاى كاملاً گياهى با كاهش ريسك ابتلا به بيمارى هاى قلبى همراه است، دريافت بالاى غذاهاى حاوى گياهان پردازش شده، با خطر بالاى بيمارى هاى قلبى مرتبط است. این تأثیر منفی، زمانى كه محققان سن، جنس، شاخص توده ى بدنی و سابقه خانوادگی را کنترل مى كردند،صادق بود.

آيا بايد حذف كرد؟ كيفيت حرف اول را مى زند. براى محافظت در برابر بيمارى هاى قلبى_كه يكى از عوامل اصلى مرگ در زنان و مردان مى باشند_شما قطعاً بايد به غذاهاى گياهى بيشترى دسترسى داشته باشيد. اما انتخاب های سالم را اولویت بندی کنید. در اين جا مواردى را براى دست يابى به اين امر آورده ايم؛


مقاله ى مرتبط: خطر درد قفسه‌ى سينه و بيمارى‌هاى قلبى؛ سيستم تشخيص جديد


روزانه دو فنجان ميوه ى تازه مصرف كنيد 

شما ممكن است يكى را همراه صبحانه ميل كنيد و یکی را به عنوان یک میان وعده بعد از ظهر همراه با آجیل یا کره گردویی.

سعى كنيد روزانه ٥ ليوان از سبزيجات استفاده كنيد

كه ممكن است شامل يك فنجان همراه صبحانه (يا به صورت اضافه شده به يك شيرينى، املت يا حتى به تنهايى) و دو فنجان براى ناهار و شام (در داخل سالاد يا به تنهايى، سرخ شده، پخته شده روى اجاق گاز يا كباب شده) باشد. 

از غلات كامل مصرف كنيد

به عنوان مثال، جوى دوسر، کویينو یا برنج قهوه ای و وحشی را  بيش از دانه هاى تصفيه شده مصرف كنيد. و بخش ها را با توجه به نیاز بدن خود انتخاب کنید. به عبارت ديگر، حتى در مصرف دانه هاى كامل هم زياده روى نكنيد.  

وعده های غذایی بیشتری را بدون غذا انتخاب کنید

پروتئین خود را از منابع حبوبات شامل لوبيا، عدس، نخودفرنگى و نخود تأمين كنيد.

چربی های سالم و گیاهی را در اولويت قرار دهيد

به آووكادو، روغن زيتون مرغوب، آجيل ها و دانه ها و روغن آجيل ها و دانه ها بيانديشيد. 

تبديل اين غذاهاى مغذى به پايه ى رژيم غذايى خود، به طور طبیعی انتخابات سالم تر را کاهش می دهد و دريافت فيبر، ويتامين، مواد معدنى، آنتى اكسيدان و پروبيوتيك شما را افزايش مى دهد. حتى زمانى كه شما برخى از غذاهاى حيوانى با كيفيت بالا را انتخاب مى كنيد( مانند تخم مرغ و ماهى پاستوريزه شده) و یک بار در حالی که نمی توانید بدون وجود درمان ها زندگی کنید، تبديل غذاهای کاملاً گياهى به بخش عمده ى رژیم غذایی تان، مى تواند کلید شماره یک برای حفاظت از سلامت شما باشد.

سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید